Lämplig siren för utomhusbruk?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Lämplig siren för utomhusbruk?

Inlägg av Meduza »

Vi har både infernosirener och stroboskop sittande i vår scoutlokal, det blir bra livat när folk drar larmet ^_^
sakertforetag

Inlägg av sakertforetag »

Det där med stroboskopljus är intressant. En bekant till mig, ögonläkare, sa att om man i ett mörkt rum kollar rätt in i en stroboskopblixt så tar det ca 30 minuter innan man kan se i mörker igen. Om det stämmer är ju kombinationen inferno+strobocop " lysande ". Vad jag vet har vi ej installerat strobocop men jag läste i en länk när jag surfade att dom som säljer inferno även har patent på ljusfrekvensen i strobocop. Kul med innovativa företag. Nån som har erfarenhet att dela med sig vad gäller blixljus? 8)
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

Tjo nu har jag bestämt mig beställt och fått hem en liten siren det blev en
Bild
KLAXON - 18-980205 - SOUNDER, MONO 72, 230VAC

Sedan kunde jag inte motstå att beställa hem ett par horn som mrfrenzy tipsade om för $10, men dem har jag inte fått hem ännu. Inferno ligger nog inte i min prisklass har jag en känsla av :)
Men hade varit roligt att ha ett par.

Men nu har jag kommit till mitt nästa problem jag tänkte att jag skulle få ett lite mer pulserande ljud ur min Klaxon sirenen.
Till det hade jag tänkt mig en 555a som slår till och från reläet med en 80 Duty Cycle och en periodtid på kanske 5 sec.
Men behöver jag ha någon mjukstart eller något liknande på siren/motorn för. Verkar som min 0,5A trög glassäkring inte pallar trycket ialf :/
Inte för 1 brytning ens :p

Eftersom jag inte gillar att pilla på något över 12 V så är det lika bra att fråga.
Såhär har jag kopplat enligt min uber skiss nedan.
Något som är helt galet! (Mer än att skissen är kass)

Kod: Markera allt

555 PÅ/AV---|    |-------FAS/NOLLA
            |RELÄ|  
555/GND-----|    |--|SÄKRING|-----|SIREN|-----NOLLA/FAS

Jag har även en frihjulsdiod på relä ingången och skyddsjorden kopplad till motorn/sirenen.

EDIT: Kommer verkligen inte på hur jag ska lösa detta.
Tack vare den induktiva lasten så sprängs säkringen vid varenda omslag :(
/Slatte
Skriv svar