TUNG EMC2-konvertering!
Re: TUNG EMC2-konvertering!
Jag formulerar om frågan litet: vet någon dimensionerna på kulskruvarna och motorerna på de maskinerna K&T gjorde retrofits på? Kräver verktygshållarna positionering av spindelmotorn i samband med verktygsbyten? Jag har litet av en kydraulikfobi
Kanske en modern retrofit skrotar "få igång"-idén?

Jag antar att du läst den här tråden http://www.cnczone.com/forums/vertical_ ... rsion.html
Där konverterar han från hydraulmotor till el. Dock är den maskinen större och inte lika.
Jag vill minnas att i hans fall var det en hydraulmotor som drev samtliga axlar via en växellåda.
I det här fallet är det enklare, här är det en hydraulmotor för varje axel + en motor till spindeln.
#vet någon dimensionerna på kulskruvarna och motorerna på de maskinerna K&T gjorde retrofits på?#
Jag förstår inte frågan riktigt.
Jag har en kulskruv i reserv, och den är Ø38mm. Skulle tippa att alla skruvarna håller den dimensionen.
#Kräver verktygshållarna positionering av spindelmotorn i samband med verktygsbyten?#
Det måste köras spindelindexering. Det är nu löst med en mekanisk plunge.
Samma konstruktion finns även om man har elmotor till spindeln.
#Jag har litet av en kydraulikfobi#
Hydraulik antar jag att du menar?
Ja du, det är mycket hydraulik på den här maskinen.
Kanske en hel del kan ersättas med el?
Det är ju inget måste att byta till elservon. Jag antar att servoventilerna kör +-10v.
Däremot hur man ska få ett modernt system att prata med linjärskalorna, Det vete tusan.
Men som sagt, det finns ju full dokumentation.
Där konverterar han från hydraulmotor till el. Dock är den maskinen större och inte lika.
Jag vill minnas att i hans fall var det en hydraulmotor som drev samtliga axlar via en växellåda.
I det här fallet är det enklare, här är det en hydraulmotor för varje axel + en motor till spindeln.
#vet någon dimensionerna på kulskruvarna och motorerna på de maskinerna K&T gjorde retrofits på?#
Jag förstår inte frågan riktigt.
Jag har en kulskruv i reserv, och den är Ø38mm. Skulle tippa att alla skruvarna håller den dimensionen.
#Kräver verktygshållarna positionering av spindelmotorn i samband med verktygsbyten?#
Det måste köras spindelindexering. Det är nu löst med en mekanisk plunge.
Samma konstruktion finns även om man har elmotor till spindeln.
#Jag har litet av en kydraulikfobi#
Hydraulik antar jag att du menar?

Ja du, det är mycket hydraulik på den här maskinen.
Kanske en hel del kan ersättas med el?
Det är ju inget måste att byta till elservon. Jag antar att servoventilerna kör +-10v.
Däremot hur man ska få ett modernt system att prata med linjärskalorna, Det vete tusan.
Men som sagt, det finns ju full dokumentation.

I och med att det är separata motorer för varje axel bör väl inte en ombyggnad av denna maskin vara svårare än att bygga om någon annan maskin med gammalt styrsystem. Däremot kanske lite dyrare med kraftigare motorer och servon som möjliggör den avverkning som maskinen är byggd för
Strunta i skalorna och sätt dit servomotorer (AC eller DC) med vanliga pulsgivare
För att vara lite petig så är säkert diametern på skruvarna 1,5" (US made in the 60:ies). Mer intressant är kanske vilken stigning dom har
Strunta i skalorna och sätt dit servomotorer (AC eller DC) med vanliga pulsgivare
För att vara lite petig så är säkert diametern på skruvarna 1,5" (US made in the 60:ies). Mer intressant är kanske vilken stigning dom har
OK, hade missat konstruktionen helt! En retrofit verkar inte ens helt omöjlig på denna bara man har ryggen i skick då motorerna skall monteras 
Det suger nog i vill-ha-tarmen.

Det suger nog i vill-ha-tarmen.
persa:
Visst är det 1.5" på skruvarna. Stigningen är 5 TPI.
Om jag minns rätt så är Z-skruven stillastående med roterande mutter.
Som sagt, alla hydraulmotorerna sitter fullt åtkomliga, så det kan inte vara några större problem att montera elmotorer.
Möjligtvis att det är lite trångt för spindelmotorn.
Jag tror inte det erfordras såå stora servomotorer, spindeleffekten är bara på 5HP.
Fråga på vad ni vill veta, så ska jag svara efter förmåga och fixa bilder.
Visst är det 1.5" på skruvarna. Stigningen är 5 TPI.
Om jag minns rätt så är Z-skruven stillastående med roterande mutter.
Som sagt, alla hydraulmotorerna sitter fullt åtkomliga, så det kan inte vara några större problem att montera elmotorer.
Möjligtvis att det är lite trångt för spindelmotorn.
Jag tror inte det erfordras såå stora servomotorer, spindeleffekten är bara på 5HP.
Fråga på vad ni vill veta, så ska jag svara efter förmåga och fixa bilder.
Med en så stabil maskinkonstruktion tycker jag att man (om man har behov av kraftigare fräsning) inte bara ska byta rakt av till samma storlek på motorer. Den borde klara av en spindelmotor på åtminstone 10 kW (kontrollera eventuella begränsningar i växellåda). Även skruvar på 1,5" talar för att man borde kunna sätta på ordentliga matningsmotorer
Det verkar fel att hålla på och peta i materialet med en så stabil maskin
Det verkar fel att hålla på och peta i materialet med en så stabil maskin

Det är nog sant som du skriver angående motorerna Persa.
Ofta hade äldre maskiner med växellåda klena spindelmotorer. De var ganska starka i spindeln ändå tack vare växellådan.
Jag skulle tänka mig att byter man till en varvtalsstyrd spindelmotor, räcker det att behålla 4st av de 16st växlarna.
En annan intressant förbättring man borde kunna göra, är att ersätta kuggstången till indexbordet med en servomotor.
Indexbordet är försett med Curvic-koppling på 72 tänder.
Genom att byta till servomotor skulle man kunna få 5° delning på bordet, istället för som nu, 45°.
Ofta hade äldre maskiner med växellåda klena spindelmotorer. De var ganska starka i spindeln ändå tack vare växellådan.
Jag skulle tänka mig att byter man till en varvtalsstyrd spindelmotor, räcker det att behålla 4st av de 16st växlarna.
En annan intressant förbättring man borde kunna göra, är att ersätta kuggstången till indexbordet med en servomotor.
Indexbordet är försett med Curvic-koppling på 72 tänder.
Genom att byta till servomotor skulle man kunna få 5° delning på bordet, istället för som nu, 45°.
Det är nästan spindelmotorn som gör det hela dyrt i slutändan. Stora servon kostar skjortan och att lyfta en vanlig trefasare blir en lika dyr lösning det. Jag tycker en tappad hastighet i Y-led betyder mycket mer än i Z-led med tanke på rent praktisk (2,5D) fräsning. Så stora, nya servodrivare växer inte precis på träd heller.
Jag vet inte vad du tycker är dyrt för en spindelmotor.
Går man på en sniklösning duger det väl med en vanlig 3-fas asynkronmotor? En sådan kostar inte många kronor.
I nödfall går det ju att behålla hydraulmotorn, med det känns lite
om allt annat blir elektrifierat.
Jag tror inte begagnade servomotorer behöver bli speciellt dyra.
Man behöver ju inte gå på det allra modernaste.
Men som sagt, läs tråden om den stora K&T-maskinen, där finns mycket matnyttigt.
Går man på en sniklösning duger det väl med en vanlig 3-fas asynkronmotor? En sådan kostar inte många kronor.
I nödfall går det ju att behålla hydraulmotorn, med det känns lite

Jag tror inte begagnade servomotorer behöver bli speciellt dyra.
Man behöver ju inte gå på det allra modernaste.
Men som sagt, läs tråden om den stora K&T-maskinen, där finns mycket matnyttigt.