Planerar CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
stenberg

Re: Planerar CNC

Inlägg av stenberg »

Ta fram några CAD-modeller, FEM-analyser och kostnadsberäkningar på ett par olika fall så kan vi börja fundera på förbättringsförslag och filosofera över konstruktionen :)

Ett bra sätt att få fram en FEA-modell är att använda finska CSC:s Elmer. Det är open source och åtminstone själva solvern är väldigt potent. Det kan även köra på MPI-kluster om man råkar ha några överlopps burkar hemma.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

LaRdA har väl redan kört FEM-analys, vad jag kan se på bilderna?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Vad skulle fördelen vara med att hela portalen rör sig i Z?

Röders lösning för att balansera Z-vikten tycker jag är rätt elegant, de har bälgar med undertryck.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om man ska ha en maskin med 500mm i Z-rörelse, vilket man sällan utnyttjar, blir ju maskinen mycket stadigare vid körning långt ned.
En separat Z-gejder, upp hängd 600mm ovanför bordet, blir ganska fladdrig fullt utkörd.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

OK.

Att bygga vidare på den sen och sätta spindeln på en fjärde axel blir ju inte heller så bökigt med den konstruktionen och att bygga in en 5:e axel i form av ett mindre rundmatningsbord i bordet är inte heller så blodigt. Och detta utan att offra något arbetsområde 3-axligt. Inte dumt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Lösningen som MoriSeiki körde med, att ha både X- och Y-axel i bordet kanske tåls att fundera på?
Då skulle man kunna montera spindeln helt i centrum på portalbalken.

Som jag ser det, är den stora utmaningen att designa ett stativ där man kan undvika all maskinbearbetning.
Spruft var ju på god väg, även om jag inte gillade lösningen med aluminiumplattorna.

Jag har demonterat en annan slags maskin, med plangejdrar. Där hade man monterat och riktat gejdrarna med ställskruvar, sedan injecerat någon form av massa, med typ fettspruta, under gejdrarna.
Skulle man kunna montera linjärstyrningar på detta vis?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Jag tycker snarare att man skall konstruera strategiskt från början för att det skall gå snabbt att bearbeta och sedan låta någon med fräs eller slip bearbeta passningsytorna mellan komponenterna, det är inte så många maskintimmar som krävs om man har tänkt till. Justera kan vara allt från tidsödande till omöjligt, speciellt också om man inte har en planskiva eller annan referens att mäta mot.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Naturligtvis har du rätt i att ett maskinbearbetat stativ blir elegantaste lösningen.
Däremot tror jag bearbetningen blir en hög tröskel för många som vill bygga.

Det skulle behöva finnas färdiga fästprofiler på metervara i stål, passande linjärstyrningar.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Thorped:
Att se ett sådant bygge du nämner vore trevligt men vad har du för maskiner idag det krävs ju mer än
bågfil o stjärnmejsel. Har du tillgång till bra maskiner?
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

DW skrev:Att se ett sådant bygge du nämner vore trevligt men vad har du för maskiner idag det krävs ju mer än
bågfil o stjärnmejsel. Har du tillgång till bra maskiner?
Svar: Nej :cry: eller svets har jag tillgång till. Men ska man bygga en cnc av stål balkar måste en svets vara guld värd. :roll:

Funderar faktiskt på att bygga en mindre cnc först, en som arbetar MDF/plexi för att "komma in" så att säga. En sådan går väl tom att bygga i MDF?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Funderar faktiskt på att bygga en mindre cnc först#

Det tror jag är en mycket klok idé.
Då får du dessutom kunskap i programmering, tills det är dags för motortillverkning. :tumupp:
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Här med ligger tråden på is från min sida men ni får gärna diskutera vidare.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Berätta lite vad det är för typ av motor du ska tillverka?
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Det är en 300cc på 2 cylindrar som ska driva en generator, hade nämligen tänkt bygga en plugg-in hybrid båt. Om motorn lagom stor så kan det tänka sig att jag använder det i bil-sammanhang också. Så nu börjar jag med att bygga en liten cnc som bearbetar trämaterial och sedan en likadan fast större (2 x 2 meter) så jag kan fräsa en exakt gjutform till båten och sedan blir det att tillverka den stora fräsen för motorns skull och mycket mer givetvis.
Planerar även att ta upp beställningar och ev kontinuerlig motortillverkning till hybrider samt motorcyklar. :) Om jag lyckas bra kommer jag troligtvis ha det som heltidsjobb.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Jag raderade mitt tipps igår men du tog fram tanken idag. Precis, varför inte börja med en liten cnc och se vad det ger.
Ett snabb sätt att komma igång är ju o köpa en från POS. Du får nöjet att montera, justera, matcha mach3 mm.
Det låter enkelt men tar sina timmar. Sen kommer du snabbt fram till det som jag tycker är det roliga -att fräsa!
Det ena förtar inte det andra.
Skriv svar