Planerar CNC
Re: Planerar CNC
Tänkte mest på att ingen av dom är "färdiga" utan bara skisser, att det garanterat finns mycket att förbättra på designen.
Hade sedan funderingar på att fylla ramen med epoxyGranite för ökad stabilitet och vibrations dämpning.
Har för mig dendär är ritad med 3-400mm slaglängd.
Har även haft en idé på en där hela portalen är höj och sänkbar och då fungerar som Z-axel, den har då en servo motor på vardera sida med varsin kulskruv.
Men oavsett vilken modell av dom du bygger så förutsätter det nästan att du redan har eller har tillgång till en stor "riktig" (Cnc eller manuell) fräs för att bearbeta bitarna med fina toleranser efter avspänningsglödgning.
Hade sedan funderingar på att fylla ramen med epoxyGranite för ökad stabilitet och vibrations dämpning.
Har för mig dendär är ritad med 3-400mm slaglängd.
Har även haft en idé på en där hela portalen är höj och sänkbar och då fungerar som Z-axel, den har då en servo motor på vardera sida med varsin kulskruv.
Men oavsett vilken modell av dom du bygger så förutsätter det nästan att du redan har eller har tillgång till en stor "riktig" (Cnc eller manuell) fräs för att bearbeta bitarna med fina toleranser efter avspänningsglödgning.
#Har även haft en idé på en där hela portalen är höj och sänkbar och då fungerar som Z-axel, den har då en servo motor på vardera sida med varsin kulskruv. #
Jag tänkte just skriva ett inlägg igår kväll om samma sak.(Telepati?
) Som jag skrivit tidigare, gillar jag inte de konstruktioner som är vanliga för Z-axeln.
Dubbla skruvar och motorer på Z är inte helt fel, då borrning är det som kräver högst matningskraft.
Det som är synd med ett sådant här projekt, är att det blir så mycket maskinbearbetning på delarna innan det är klart.
En stor utmaning hade varit att konstruera en kompakt och stabil maskin, som folk klarar att bygga i vedboden.
Jag är fortfarande inne på om det gick att gjuta en maskin i betong.
En cementskyffel och masonitskiva äger väl alla människor.
Stabiliteten och hållfastheten på betong är inga problem.
Jag har en CNC-svarv stående på gården, gjuten i betong med ingjutningsgods i stål på infästningspunkterna.
Den svarven har icke understödda rundgejdrar, men istället för kulbussningar har den hydrostatbussningar.
Jag tänkte just skriva ett inlägg igår kväll om samma sak.(Telepati?

Dubbla skruvar och motorer på Z är inte helt fel, då borrning är det som kräver högst matningskraft.
Det som är synd med ett sådant här projekt, är att det blir så mycket maskinbearbetning på delarna innan det är klart.
En stor utmaning hade varit att konstruera en kompakt och stabil maskin, som folk klarar att bygga i vedboden.
Jag är fortfarande inne på om det gick att gjuta en maskin i betong.
En cementskyffel och masonitskiva äger väl alla människor.

Stabiliteten och hållfastheten på betong är inga problem.
Jag har en CNC-svarv stående på gården, gjuten i betong med ingjutningsgods i stål på infästningspunkterna.
Den svarven har icke understödda rundgejdrar, men istället för kulbussningar har den hydrostatbussningar.
Skulle det inte ligga en oerhörd tyngd på dom kulskruvarna om man placerar dom på sidorna gentemot om jag bygger någon slags teleskoparm där uppe istället, å andra sidan så skulle dom "sjunka" ner lättare. Då skulle det nog va bättre om bara plattstången som spindeln sitter på blir höj och sänkbar, eller har jag fel igen?
Jag vet en gubbe på landet som har en mekanisk-verkstad i sitt garage, har vart där några gånger men hans grejer kanske är för gamla för att att vara riktigt fina
Sen har jag vart hos en snubbe i Mariestad(närmaste stad från landstället) som var riktigt schyst. Man ju alltid SpecialTeknik där man har praoat en gång i tiden, dom har ju allt.
Har ni några tipps?
Jag vet en gubbe på landet som har en mekanisk-verkstad i sitt garage, har vart där några gånger men hans grejer kanske är för gamla för att att vara riktigt fina

Har ni några tipps?
Det är ju nån på forumen som byggt sin cnc i betong, ska se om jag hittar den...
Måste sätt mitt strå i stacken nu också
Börjar med: kom ihåg maskinsäkerhetsbestämmelserna - de gäller också för hemmabyggen.
Ditt projekt låter helt otroligt invecklat ur design- och beräkningssynvinkel. Jag gissar, att bara simuleringen av resonans och hållfastheten för ett dylikt projekt kräver en armé av ingenjörer normalt. Man vill inte slösa de hundratals tusen kronor det kommer att kosta på en maskin som producerar våffelyta där det skall vara slätt.
Epoxygranit låter lovande. Du kune låta fräsa endast delar som skall riktas in i ett stycke och bygga maskingrunden runt dessa istället för, att gjuta/svetsa en extrem järnklump och transportera den till någon maskinbod för planing. Få maskinister har ens tillgång till verktyg för att plana av ytor på en sådan dunderklump. Epoxygranit/polymerbetong deformeras inte då den torkar så ingen efterbearbetning skulle behövas efter gjutningen om allt är färdigt uppriktat redan från början.
Enklast är att göra som de gjorde före digitaliserad FEM fanns; ersätt beräkningar med massa och hoppas på det bästa.
Som alla andra avråder jag dig från detta projekt rent ekonomiskt sett men lyfter på hatten och tycker det är askul om du klarar det.
Ang. dubbla skruvar:
http://www.youtube.com/watch?v=h0nTvEHVQiU
(lustig kommentator..)

Börjar med: kom ihåg maskinsäkerhetsbestämmelserna - de gäller också för hemmabyggen.
Ditt projekt låter helt otroligt invecklat ur design- och beräkningssynvinkel. Jag gissar, att bara simuleringen av resonans och hållfastheten för ett dylikt projekt kräver en armé av ingenjörer normalt. Man vill inte slösa de hundratals tusen kronor det kommer att kosta på en maskin som producerar våffelyta där det skall vara slätt.
Epoxygranit låter lovande. Du kune låta fräsa endast delar som skall riktas in i ett stycke och bygga maskingrunden runt dessa istället för, att gjuta/svetsa en extrem järnklump och transportera den till någon maskinbod för planing. Få maskinister har ens tillgång till verktyg för att plana av ytor på en sådan dunderklump. Epoxygranit/polymerbetong deformeras inte då den torkar så ingen efterbearbetning skulle behövas efter gjutningen om allt är färdigt uppriktat redan från början.
Enklast är att göra som de gjorde före digitaliserad FEM fanns; ersätt beräkningar med massa och hoppas på det bästa.
Som alla andra avråder jag dig från detta projekt rent ekonomiskt sett men lyfter på hatten och tycker det är askul om du klarar det.
Ang. dubbla skruvar:
http://www.youtube.com/watch?v=h0nTvEHVQiU
(lustig kommentator..)
Angående den dramatiska filmen.
Jag har noll kunskap om området, så jag måste fråga. Har inte den där fräsen gått varm? (1:39 in i filmen).
Jag har noll kunskap om området, så jag måste fråga. Har inte den där fräsen gått varm? (1:39 in i filmen).
Så vad du menar är att jag bör göra stommen helt i epoxygranit!? Jag ska inte säga att jag vet rakt av vad epoxygranit är men gissar att det är ett väldigt hårt epoxy? Tycker personligen stålkonstruktionen såg bra ut men jag kan förstå att den kan vara svår att plana.stenberg skrev:Epoxygranit låter lovande. Du kune låta fräsa endast delar som skall riktas in i ett stycke och bygga maskingrunden runt dessa istället för, att gjuta/svetsa en extrem järnklump och transportera den till någon maskinbod för planing. Få maskinister har ens tillgång till verktyg för att plana av ytor på en sådan dunderklump. Epoxygranit/polymerbetong deformeras inte då den torkar så ingen efterbearbetning skulle behövas efter gjutningen om allt är färdigt uppriktat redan från början.
Epoxygranit=Epoxy med grus och småsten i som fyllnadsmaterial. Kolla t ex "Krille356 bygger CNC"-tråden.
Grundmaterialet är oftast kvartssand, vilket kan ge liknande skador på lungor som asbest vid större exponering. Idag använder man mest aluminiumsilikat, dvs. blästersand, som är väldigt billigt. Vanlig, nordisk, grå småsten fungerar precis lika bra som granit vad gäller de större kornstorlekarna. Epoxin är den dyra biten, men fortfarande billigt i detta sammanhang. Formen görs enkelt av tex. melaminskivor med vanlig träplanka som stöd eller motsvarande. Perfekt för uppfinnar-Jocke i källaren. Jag skulle nog låta tillverka två stora räta vinklar i något passande material som sedan skulle riktas och monteras ihop med ribbor emellan och slutligen gjuta ihop det hela till en bäddfräs.
Många gör ju en vanlig ihålig stålstomme och fyller sedan med epoxygranit för att bli av med resonanser/öka massan.
Stenberg:
Menar du att man ska kunna gjuta så exakt, att ytorna kan användas direkt till att skruva gejdrar på?
Klarar man inte den precisionen med epoxygranit, kan man ju lika gärna ta vanlig betong.
Menar du att man ska kunna gjuta så exakt, att ytorna kan användas direkt till att skruva gejdrar på?
Klarar man inte den precisionen med epoxygranit, kan man ju lika gärna ta vanlig betong.
Jag menar, att man kan göra en ram i stål med tillräcklig måttnogrannhet och montera gejdrar på denna (tex. L-formad stege). Vanlig betong krymper då den torkar och kan dra den planade ramen sned.
Jag är definitivt inte påläst vad gäller vanlig betong så rätta mig gärna.
Jag är definitivt inte påläst vad gäller vanlig betong så rätta mig gärna.
Om man kör metoden att gjuta stativet i 4 bitar (bas, sida, sida, topp) med ingjutna metallstycken som man planar hos någon med feta maskiner så borde det vara fullt möjligt att bygga sig något i denna stil:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.