PIR-sensorer från Kina
-
- Inlägg: 2436
- Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
- Ort: Kungsbacka
Re: PIR-sensorer från Kina
Detta är bara en gissning men det verkar som de 3 öarna längst ut går till gnd, + på en spännings regulator, open collector signal.
Re: PIR-sensorer från Kina
Jag har byggt ett litet projekt med en av mina nu. Utgången kräver iaf att man har ett pulldown-motstånd för att en FET ska bryta strömmen har jag upptäckt.
Utgången går alltså hög när den aktiveras och ligger "flytande" när den inte är aktiverad.
Jag kör mina på 5v men jag TROR att det sitter en nivåregulator på kortet men har inte kollat upp det 100% ännu.
De som ska anslutas är märkta VCC och GND den tredje är omärkt men de sitter på rad så den tredje går att lista ut
Sensorn fungerar i mitt tycke mycket bra och enda felet är att jag inte köpte fler (
) så om någon vill kränga så är jag mottaglig 
Utgången går alltså hög när den aktiveras och ligger "flytande" när den inte är aktiverad.
Jag kör mina på 5v men jag TROR att det sitter en nivåregulator på kortet men har inte kollat upp det 100% ännu.
De som ska anslutas är märkta VCC och GND den tredje är omärkt men de sitter på rad så den tredje går att lista ut

Sensorn fungerar i mitt tycke mycket bra och enda felet är att jag inte köpte fler (


Re: PIR-sensorer från Kina
Man kan inte få ut "hur mycket det skiljer sig från rumet i övrigt".
Såhär:
- Man tar en reflektor och chassi från en handstrålkastare och monterar PIR-elementet i fokus.
- Där ifrån vill man analog signal ut, text mätare eller en ton som stiger eller faller i frekvens efter hur varmt det är.
Handstrålkastare har extremt bra fokus och man skulle kunna sikta på en buske för att avgöra om den är varmare än omgivningen, utifrån det avgöra om det finns ett djur, en paintboll-spelare eller kronofogde som gömmer sig i busken.
Såhär:
- Man tar en reflektor och chassi från en handstrålkastare och monterar PIR-elementet i fokus.
- Där ifrån vill man analog signal ut, text mätare eller en ton som stiger eller faller i frekvens efter hur varmt det är.
Handstrålkastare har extremt bra fokus och man skulle kunna sikta på en buske för att avgöra om den är varmare än omgivningen, utifrån det avgöra om det finns ett djur, en paintboll-spelare eller kronofogde som gömmer sig i busken.
Re: PIR-sensorer från Kina
netrunner:Ska kolla det sen

Nä just det har ju en värmekamera så jag behövde inte


Nä just det har ju en värmekamera så jag behövde inte

- JimmyAndersson
- Inlägg: 26579
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Re: PIR-sensorer från Kina
Drar upp den här tråden igen iochmed att jag äntligen hade lite tid att leka med en sensor.
Jag var lite osäker på om det var de tre lödöarna närmast skruvhålen som var till matningspänning och utgång,
så jag mätte resistansen mellan dem och de tre lödöar på motsatta sida där det står Vcc, GND och Out.
Av vad jag kunde se så var det bara GND som var utdragen till en av lödöarna vid skruvhålen.
Vet inte riktigt vad de andra två lödöarna används till.
Jag kopplade iallafall in mig där Vcc, GND och Out var uppmärkt.
(Med 10k pulldown till utputten.)
Första testet var att bygla där V-g visar i första inlägget.
Utan byglingen så hålls Out hög i en väldig massa sekunder.
Med bygling rör det sig istället om 2-3 sekunder.
Bra modifiering så långt.
Men vid de första testerna med byglingen så märkte jag att den ibland kan trigga två (ibland tre) gånger efter varandra, även om man bara rör handen framför en väldigt kort stund, som då startar den första *riktiga* triggningen. De feltriggningarna upphörde efter ett tag och nu kan jag inte återskapa dem.
Jag märkte även att känsligheten eller något har minskat.
Jag testar utan fresnellinsen och har monterat kortet stående på labplattan med själva PIR-sensorn riktad bort ifrån mig.
Utan bygling så kan jag få den att trigga när jag har handen i linje med kretskortet. Det går inte med bygling: Då måste handen vara ca 2-3cm framför kretskortet (ca 5cm över kanten på kretskortet, orkar inte räkna ut vinkeln).
Någon som har liknande erfarenheter av detta?
En sak som kan vara lite trist är att den triggar om (dvs hög, låg, hög, låg) under hela tiden som något rör sig framför den. En lite dum grej är att den slutar trigga när man är stilla framför sensorn......
Sedan vore det kul att höra ifall någon har hittat schema på kretskortet eller kanske rent av listat ut vilka komponenter som är anslutna till pin 3+4 (hur länge pulsen ska vara hög) och 5+6 (hur länge den ska "låsa sig" innan den kan börja trigga igen).
edit:
v-g:
"Jag antar vidare att den raden med lödpaddar är någon slags känslighetsinställning där man kan löda på en potentiometer."
Vilken rad menar du? Den med tre lödpaddar vid skruvhålen eller raden med 5 paddar i din bild?
Jag testade att koppla in en pot till de tre lödpaddarna, men fick bara en signal på utgången just när jag vred på poten.
De fem paddarna är anslutna till ben 3-7 på IC-kretsen. Pinout:
3 - RR1 - Output pulse width control (Tx) * See definition below
4 - RC1 - Output pulse width control (Tx) *
5 - RC2 - Trigger inhibit control (Ti) *
6 - RR2 - Trigger inhibit control (Ti) *
7 - Vss - Ground
(Pin 3-4 : Hur länge pulsen ska vara hög.
Pin 5-6 : Hur länge den ska "låsa sig" innan den kan börja trigga igen.)
Det verkar som att just de fem paddarna bara är vior för att koppla ihop pin 3-7 med komponenterna på "undersidan" av kretskortet.
Jag har börjat att reverse-engineera kretskortet lite. Får se om jag orkar hela.
En bra metod som jag ofta använder är att jag tar kort på båda sidor av kretskortet
och lägger dem ovanpå varandra i Photoshop. (Man måste spegelvända ena lagret,
lättast är om man väljer det lagret med minst antal mångbenade komponenter, t.ex IC-kretsar.)
Metoden är bäst på hålmonterade komponenter, men men det går med SMD också även om det tar längre tid.
Jag var lite osäker på om det var de tre lödöarna närmast skruvhålen som var till matningspänning och utgång,
så jag mätte resistansen mellan dem och de tre lödöar på motsatta sida där det står Vcc, GND och Out.
Av vad jag kunde se så var det bara GND som var utdragen till en av lödöarna vid skruvhålen.
Vet inte riktigt vad de andra två lödöarna används till.
Jag kopplade iallafall in mig där Vcc, GND och Out var uppmärkt.

(Med 10k pulldown till utputten.)
Första testet var att bygla där V-g visar i första inlägget.
Utan byglingen så hålls Out hög i en väldig massa sekunder.
Med bygling rör det sig istället om 2-3 sekunder.
Bra modifiering så långt.
Men vid de första testerna med byglingen så märkte jag att den ibland kan trigga två (ibland tre) gånger efter varandra, även om man bara rör handen framför en väldigt kort stund, som då startar den första *riktiga* triggningen. De feltriggningarna upphörde efter ett tag och nu kan jag inte återskapa dem.
Jag märkte även att känsligheten eller något har minskat.
Jag testar utan fresnellinsen och har monterat kortet stående på labplattan med själva PIR-sensorn riktad bort ifrån mig.
Utan bygling så kan jag få den att trigga när jag har handen i linje med kretskortet. Det går inte med bygling: Då måste handen vara ca 2-3cm framför kretskortet (ca 5cm över kanten på kretskortet, orkar inte räkna ut vinkeln).
Någon som har liknande erfarenheter av detta?
En sak som kan vara lite trist är att den triggar om (dvs hög, låg, hög, låg) under hela tiden som något rör sig framför den. En lite dum grej är att den slutar trigga när man är stilla framför sensorn......

Sedan vore det kul att höra ifall någon har hittat schema på kretskortet eller kanske rent av listat ut vilka komponenter som är anslutna till pin 3+4 (hur länge pulsen ska vara hög) och 5+6 (hur länge den ska "låsa sig" innan den kan börja trigga igen).
edit:
v-g:
"Jag antar vidare att den raden med lödpaddar är någon slags känslighetsinställning där man kan löda på en potentiometer."
Vilken rad menar du? Den med tre lödpaddar vid skruvhålen eller raden med 5 paddar i din bild?
Jag testade att koppla in en pot till de tre lödpaddarna, men fick bara en signal på utgången just när jag vred på poten.
De fem paddarna är anslutna till ben 3-7 på IC-kretsen. Pinout:
3 - RR1 - Output pulse width control (Tx) * See definition below
4 - RC1 - Output pulse width control (Tx) *
5 - RC2 - Trigger inhibit control (Ti) *
6 - RR2 - Trigger inhibit control (Ti) *
7 - Vss - Ground
(Pin 3-4 : Hur länge pulsen ska vara hög.
Pin 5-6 : Hur länge den ska "låsa sig" innan den kan börja trigga igen.)
Det verkar som att just de fem paddarna bara är vior för att koppla ihop pin 3-7 med komponenterna på "undersidan" av kretskortet.
Jag har börjat att reverse-engineera kretskortet lite. Får se om jag orkar hela.
En bra metod som jag ofta använder är att jag tar kort på båda sidor av kretskortet
och lägger dem ovanpå varandra i Photoshop. (Man måste spegelvända ena lagret,
lättast är om man väljer det lagret med minst antal mångbenade komponenter, t.ex IC-kretsar.)
Metoden är bäst på hålmonterade komponenter, men men det går med SMD också även om det tar längre tid.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26579
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Re: PIR-sensorer från Kina
Jag orkade inte spåra upp alla banor. Det vita trycket var för mycket i vägen.
Men jag upptäckte att det inte är så värst mycket som man behöver spåra upp för att få lite mer kontroll över modulen.
De två paddarna i V-G's inlägg är samma som IC-kretsens pin 3 och 4.
Mellan dem finns ett motstånd på 47k (det närmast den övre röda ringen i V-G's bild) och det är alltså det som man byglar över.
Hålltiden beräknas med Tx ≈ 24576 x R10 x C6.
(Tx = Tiden som Ut-pinnen är hög efter triggning. R = Ohm. C = Farad.)
Jag har inte hittat C6, men den är iallafall kopplad mellan IC'ns pin 4 och ner till GND.
Genom att ta tiden en massa gånger fick jag 2,36s som medelvärde och 2,4 som medianvärde. (Själv tyckte jag att jag prickade mest rätt på start/stopp-knappen på 2,23. Fick även den tiden två gånger i min serie om 10st tidtagningar.) Detta var alltså *med* byglingen. Om någon har lust så kan ni ju räkna ut kondingens storlek.
Samma bygling går förresten att göra med pin 5 och 6 på IC-kretsen. (Även där finns en konding (från pin 5) ner till GND.)
Då får man ner den tiden som sensorn inte kan trigga.
Alltså: Om man vill justera tiderna helt och hållet själv så kapar man banorna precis efter IC'ns pin 3 - 6 och kopplar in egna motstånd och kondingar ner till GND.
edit: Testade att bygla pin 5 och 6 men jag tyckte inte det blev någon direkt skillnad.
Vad är VS och V2 i databladet diagram?
Men jag upptäckte att det inte är så värst mycket som man behöver spåra upp för att få lite mer kontroll över modulen.

De två paddarna i V-G's inlägg är samma som IC-kretsens pin 3 och 4.
Mellan dem finns ett motstånd på 47k (det närmast den övre röda ringen i V-G's bild) och det är alltså det som man byglar över.
Hålltiden beräknas med Tx ≈ 24576 x R10 x C6.
(Tx = Tiden som Ut-pinnen är hög efter triggning. R = Ohm. C = Farad.)
Jag har inte hittat C6, men den är iallafall kopplad mellan IC'ns pin 4 och ner till GND.
Genom att ta tiden en massa gånger fick jag 2,36s som medelvärde och 2,4 som medianvärde. (Själv tyckte jag att jag prickade mest rätt på start/stopp-knappen på 2,23. Fick även den tiden två gånger i min serie om 10st tidtagningar.) Detta var alltså *med* byglingen. Om någon har lust så kan ni ju räkna ut kondingens storlek.

Samma bygling går förresten att göra med pin 5 och 6 på IC-kretsen. (Även där finns en konding (från pin 5) ner till GND.)
Då får man ner den tiden som sensorn inte kan trigga.
Alltså: Om man vill justera tiderna helt och hållet själv så kapar man banorna precis efter IC'ns pin 3 - 6 och kopplar in egna motstånd och kondingar ner till GND.
edit: Testade att bygla pin 5 och 6 men jag tyckte inte det blev någon direkt skillnad.
Vad är VS och V2 i databladet diagram?
Re: PIR-sensorer från Kina
På sidan 3/4 i pdfen finner jag V2 och VS i "Internal Block Diagram", V2 är utgången på OP2 och VS efter en logisk funktion U1. (En OR verkar det som?)
Edit: jaja, PIR-sensorn skickar en signal som jämförs mellan 2 värden VH och VL, V2 är denna signal, och VS är denna signals absolutbelopp efter treshold. (typ)
Edit: jaja, PIR-sensorn skickar en signal som jämförs mellan 2 värden VH och VL, V2 är denna signal, och VS är denna signals absolutbelopp efter treshold. (typ)
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26579
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Re: PIR-sensorer från Kina
Ah, där. Jag var inte beredd på att de skulle finnas i blockdiagrammet. :
Om man nu bara kunde få pulsen (vid rörelse) att bli ytterligare lite kortare. Gärna runt 1 sekund.
Ha!
Jag tittade noga på kretskortet och försökte spåra kondingarna som styr detta.
Det sitter en liten grupp med 3 motstånd och 2 kondingar i närheten av IC-kretsens pin 3-7.
"Hm.. C6 och C7..." Sedan tittade jag på exempelschemat i databladet:
Kondingarna som styr tiderna där heter, just det C6 och C7 !
Jag ska ersätta dem med sladdar och testa lite kondingar. Återkommer med resultatet.
(Tur att jag inte tog den där koppen kaffe efter maten, för det är lite trångt på kretskortet.)
Men vad ska man byta till.. 10nF är inte mycket. 4,7pF kanske...
edit: Kondingarna är så små att man kanske kan ta tennsugen. *schpoff* borta.
Om man nu bara kunde få pulsen (vid rörelse) att bli ytterligare lite kortare. Gärna runt 1 sekund.
Ha!

Jag tittade noga på kretskortet och försökte spåra kondingarna som styr detta.
Det sitter en liten grupp med 3 motstånd och 2 kondingar i närheten av IC-kretsens pin 3-7.
"Hm.. C6 och C7..." Sedan tittade jag på exempelschemat i databladet:
Kondingarna som styr tiderna där heter, just det C6 och C7 !

Jag ska ersätta dem med sladdar och testa lite kondingar. Återkommer med resultatet.
(Tur att jag inte tog den där koppen kaffe efter maten, för det är lite trångt på kretskortet.)
Men vad ska man byta till.. 10nF är inte mycket. 4,7pF kanske...
edit: Kondingarna är så små att man kanske kan ta tennsugen. *schpoff* borta.

Re: PIR-sensorer från Kina
*schpoff* borta, whops, neeeeeeej, 5 andra komponenter runt om sögs med i vinddraget... 
Dock har jag fått för mig att kineser och billiga saker ofta bygger mer eller mindre exakt på just referensdesignen från tillverkaren, får ju ner designkostnaden markant..

Dock har jag fått för mig att kineser och billiga saker ofta bygger mer eller mindre exakt på just referensdesignen från tillverkaren, får ju ner designkostnaden markant..

- JimmyAndersson
- Inlägg: 26579
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Re: PIR-sensorer från Kina
"*schpoff* borta, whops, neeeeeeej, 5 andra komponenter runt om sögs med i vinddraget...
"
...med resultatet att man får en hålltid på -3 minuter.
Mjo, följer man databladet så har man redan eh "utvecklat färdigt"...
Nu har jag modifierat lite:

Kondingarna tas bort. (Markerade med röda kryss.)
Siffrorna vid hålraden visar vilka pinnar på IC-kretsen som de motsvarar.
Den uppmärksamme ser den inringade 3an nere i hörnet. Det är mycket lättare att
löda in sig där, jämfört med 3an i hålraden, för där döljs lödön av själva PIR-sensorn..
Hålltiden regleras såhär:
Mellan pin 3 och 4 sätts motståndet (som då blir parallellkopplat med R10 i schemat) eller en bygel.
Mellan 4 och GND (pin 7) sätts kondingen. (Ersätter C6 i schemat.)
Tiden innan sensorn kan göra en ny triggning regleras såhär:
Mellan pin 5 och 6 sätts motståndet (som då blir parallellkopplat med R9 i schemat) eller en bygel.
Mellan pin 5 och GND (pin 7) sätts kondingen. (Ersätter C7 i schemat.)
De motstånd som är markerade med grönt är troligen R9 (överst) och R10, men jag har inte testat att ta bort dem.
Jag lödde sladdar på kretskortet som jag tvinnade och sedan lödde till en stiftlist på labplattan.
Brydde mig inte om att löda en sladd till pin 7. GND finns ju redan där man tar matningen ifrån.
Med kondingar på 4,7nF och byglingar istället för (extra) motstånd så fick jag en hålltid på ca en halv sekund.
Det går att trigga omedelbart efteråt. Uppstart-tiden är lite kortare, uppskattningsvis ca 4 sekunder.
En gissning är att C3 och C5 + själva PIR-sensorn är inblandade i den långa uppstart-tiden.
Nackdelen med valet av kondingar och byglingar är att jag får dubbla triggpulser på utgången.
Det verkar bero på att den först triggar när man sätter handen framför och sedan triggar när man tar bort den,
även om man gör det väldigt snabbt. På sätt och vis är väl det ett gott betyg...
EDIT: Jag skrev "pF" istället för "nF". Det är nu ändrat.
Skyller på att jag av någon dum anledning skrivit "4700 pF" på lådan.
edit 2: Det står ingenstans i tråden, men det kanske är bra att nämna att dessa moduler är de som såldes i MrMister-samköpet, även om tråden säkert kan vara användbar för andra med liknande moduler.
edit 3:
Upptäckte att C12 (fysiskt största kondingen) sitter på ett sådant sätt att frensellinsen har svårt att sitta på plats.
Vet inte riktigt hur stor vinkel som själva PIR-sensorn kan känna av, men det ser ut som att kondingen är lite ivägen för sensorn. Innan jag upptäckte det så märkte jag att modulen inte "såg" lika långt åt ett håll som åt de andra hållen. Så ytterligare en modifiering skulle kunna vara att flytta den till baksidan av kortet.

...med resultatet att man får en hålltid på -3 minuter.

Mjo, följer man databladet så har man redan eh "utvecklat färdigt"...
Nu har jag modifierat lite:

Kondingarna tas bort. (Markerade med röda kryss.)
Siffrorna vid hålraden visar vilka pinnar på IC-kretsen som de motsvarar.
Den uppmärksamme ser den inringade 3an nere i hörnet. Det är mycket lättare att
löda in sig där, jämfört med 3an i hålraden, för där döljs lödön av själva PIR-sensorn..
Hålltiden regleras såhär:
Mellan pin 3 och 4 sätts motståndet (som då blir parallellkopplat med R10 i schemat) eller en bygel.
Mellan 4 och GND (pin 7) sätts kondingen. (Ersätter C6 i schemat.)
Tiden innan sensorn kan göra en ny triggning regleras såhär:
Mellan pin 5 och 6 sätts motståndet (som då blir parallellkopplat med R9 i schemat) eller en bygel.
Mellan pin 5 och GND (pin 7) sätts kondingen. (Ersätter C7 i schemat.)
De motstånd som är markerade med grönt är troligen R9 (överst) och R10, men jag har inte testat att ta bort dem.
Jag lödde sladdar på kretskortet som jag tvinnade och sedan lödde till en stiftlist på labplattan.
Brydde mig inte om att löda en sladd till pin 7. GND finns ju redan där man tar matningen ifrån.
Med kondingar på 4,7nF och byglingar istället för (extra) motstånd så fick jag en hålltid på ca en halv sekund.
Det går att trigga omedelbart efteråt. Uppstart-tiden är lite kortare, uppskattningsvis ca 4 sekunder.
En gissning är att C3 och C5 + själva PIR-sensorn är inblandade i den långa uppstart-tiden.
Nackdelen med valet av kondingar och byglingar är att jag får dubbla triggpulser på utgången.
Det verkar bero på att den först triggar när man sätter handen framför och sedan triggar när man tar bort den,
även om man gör det väldigt snabbt. På sätt och vis är väl det ett gott betyg...

EDIT: Jag skrev "pF" istället för "nF". Det är nu ändrat.
Skyller på att jag av någon dum anledning skrivit "4700 pF" på lådan.

edit 2: Det står ingenstans i tråden, men det kanske är bra att nämna att dessa moduler är de som såldes i MrMister-samköpet, även om tråden säkert kan vara användbar för andra med liknande moduler.
edit 3:
Upptäckte att C12 (fysiskt största kondingen) sitter på ett sådant sätt att frensellinsen har svårt att sitta på plats.
Vet inte riktigt hur stor vinkel som själva PIR-sensorn kan känna av, men det ser ut som att kondingen är lite ivägen för sensorn. Innan jag upptäckte det så märkte jag att modulen inte "såg" lika långt åt ett håll som åt de andra hållen. Så ytterligare en modifiering skulle kunna vara att flytta den till baksidan av kortet.