Behöver hjälp med monostabil TRIAC -lösning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Eriond

Behöver hjälp med monostabil TRIAC -lösning

Inlägg av Eriond »

Hej alla,

Jag har precis installerat en badrumsfläkt. Den är kopplad med en "sense"-ingång till belysningen, som gör att den startar när man tänder lyset. Sen går den en stund efter att man släckt. So far, so good.

Tyvärr låter den en hel del, och suger ut kopiösa mängder med varmluft rakt ut till kråkorna. Jag skulle vilja styra den manuellt på fäljande vis: En monostabil krets placeras innan sense-ingången med en strömbrytare som triggar vippan. Kretsen förblir i ledande tillstånd så länge insignalen (spänningen från belysningen) ligger på. När spänningen försvinner återställs vippan.
Bild
På bilden är L strömbrytaren för belysningen, S den momentana "starta-fläkten-knappen" och T på vippan är min tänkta trigger-ingång. När spänningen bryts för belysningen, blir även vippan strömlös och återgår till det icke-ledande läget.

Jag har funderat om en TRIAC med lite kringkomponenter skulle kunna lösa problemet... eller finns det reläer med 230V-spole?

Förslag mottages tacksamt.

/Eriond
Kjelle

Re: Behöver hjälp med monostabil TRIAC -lösning

Inlägg av Kjelle »

Dom flesta badrumsfläktar brukar ha inställbar eftergångstid med potentiometer, finns
det inte en sådan, kanske dold under en lucka ?
Den kortaste tiden brukar bara vara några sekunder.

Kjelle
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Antagligen fattar jag specen fel... du vill alltså att fläkten ska vara på när lyset är på och av annars?

Finns det någon anledning att inte koppla fläkten direkt till ljusomkopplaren isåfall?
Användarvisningsbild
Eriond

Inlägg av Eriond »

Ok, jag var kanske lite otydlig med syftet.
Som läget är nu går fläkten alltid på när lyset tänds. Jag vill kunna reglera själv när fläkten skall starta (t.ex. när man ska duscha), och har jag väl "triggat" igång den skall den följa sin normala funktion, dvs. vara igång tills lyset släcks och sedan gå ytterligare en tid (som Kjelle nämner så finns den funktionen redan inbyggd i fläkten).

/Eriond
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett 230V relä + en tryckknapp är vad du behöver då.

Tryckknappen A kopplas till noll, B till fläkten A.
Fläkten B till fas.

Reläspolen parallellt med fläkten.

Den sluttande reläkontakt över brytaren.

När du slår på ljuset sker inget, du trycker på knappen och fläkten startar och reläet drar och när reläet drar "trycker det knappen" åt dig fram till att strömmen försvinner.
Användarvisningsbild
Eriond

Inlägg av Eriond »

Ja, det var just nåt sånt jag tänkte mig.
Går det att lösa "solid-state", eller är det att gå över ån efter vatten?
Jag vet inte varför, men det känns tryggare med nåt som inte är mekaniskt och har en spole som blir varm, etc.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det går väl att fixa med ett SSR men det ska trixas en del med styrningen av just SSR'et, den får inte styras av AC då den då hinner släppa vilket just är ett vanligt AC-reläs fördel.

Men går gör det, kräver "bara " en del fler komponenter och lite fulkoppling.
Skriv svar