jag etsade ett fint litet kretskort till min lilla Atmega32:a
som jag använder med AVR-ISP
det som är på kretskortet är endast sådant som ska behövas för att programera den..
Felet är de att den röda lampan på programeraren som ska lysa när de ä ström över den pinnen i kontaktdonet inte lyser.. jag har(som ni kanske kan se) provat att byta plats på där 5v ska va å jorden..
men icke sa nicke..
så nu vänder jag mig till er å undrar om ni kan hitta något fel..
Öhm... finns din röda lampa med på nån bild här?
Sen är det ingen bra idé att inte vara säker på hur spänningen ska kopplas in. Gick inte kretsen sönder innan, så gjorde den det efter du bytte plats. Högst sannolikt iaf.
Jag vill inte vara taskig, men jag måste fråga. Hur lång erfarenhet har du av lödning?
Virr, vilket schema använde du för att koppla RESET, SCK, MOSI och MISO rätt? Är det samma som för Atmels standard 10-pins header? (I så fall sitter det mesta fortfarande fel på ISP-anslutningen.)
Ursäkta. Jag fick för mig att du matade kortet via kontaktdonet, och att lysdioderna satt på kortet, men jag såg ju inga lysdioder på kortet, så det var väl en kombination där av utséendet som gjorde mig lite förskräckt.... Men nu är jag med.
Och det är absolut helt sant som du säger, man måste ju börja någonstans.
Exakt var sitter lysdioderna, och vad har du för motstånd till dem?
[edit]
Aha, de på programmeraren. Doh...
Senast redigerad av MadModder 27 juni 2005, 20:10:22, redigerad totalt 1 gång.
Alltså skall alla utom pinne 2 (i ena änden) vara jordade, 2:an skall vara +5v.
Så länge du inte vänt matningen in på kortet så har ju AVR:en klarat sig.
Edit: Det ser faktsitk ut som du lyckats vända ganska mycket fel vid ISP-kontakten.
Ett tips! använd ide-kabel istället för nätverkskabel då du byglar på kort. Den är mjukare och minskar risken för att man drar loss banorna när man böjer runt o löder o har sig.
Dessutom skall 4st vara GND. Det räcker ju med att din programmerare bara har en ansluten, och att det råkar vara just en av dom du skippat för att den inte skall få ngn jord.
Ett tips om du etsar egna kretskort är att du ska köra ORDENTLIGT med stålull/tvålull på kortet. Jag kan löda ganska bra, men jag fuskade lite med att göra rent kortet och det ju visade sig
Jepp, har man fått oxid på kortet så måste man gnugga rent det.
När man etsat klart måste man dessutom tvätta bort fotoresisten med t-röd eller aceton.
Missade visst att berätta det för klasskompisen när jag lärde honom etsa.
Han svor lite åt mig.