Verkar vara ett ämne som det inte finns så mycket information om. I mina böcker finns inte något annat än enkla förklaring av fenomenet. På nätet har jag hittat lite mera. På Wikipedia finns en formel för beräkning av virvelströmsförluster. Har testat med att sätta in värden i formeln och tycker att den ger orimligt höga värden på förlusterna.
Låt oss betrakta följande fall där en kubisk neodym-magnet roterar i närhet av en kopparledare. Jag tolkar http://en.wikipedia.org/wiki/Eddy_current som att följande formler gäller: Vi provar med toppmagnetflödet B = 1 T, rotationshastigheten f = 1 varv/s och ledardiameter d = 1mm
Kod: Markera allt
P = (pi*B*d*f)^2 / (12*p*D)
D = sqrt(1/(pi*f*u*o))
o = 1/p
Vilket ger:
P = (pi*B*d*f)^2 / (12*p*SQRT(p/(pi*f*u)))
B = 1 T
d = 0.001 m
f = 1 Hz
p = 1.7e-8 ohm/m (resistivitet för koppar)
u = u0 = pi*4e-7 H/m (permeabilitet i vacuum (koppar har ungefär samma värde))
Sätter in värdena i formeln:
P = (pi * 1 * 0.001 * 1)^2 / (12 * 1.7e-8 * sqrt(1.7e-8 / (pi * 1 * pi*4e-7))) W = 737 W
Wikipedia innehåller inte tillräckligt med information om vilka förutsättningar som gäller för formlerna. Kanske saknas någon konstant, eller så har jag räknat fel (tror inte det). Jag tycker det är märkligt att formeln inte har någon parameter för magnetfältets area, eller kopparens volym. Spelar alltså inte någon roll ifall magneten har dimensionen 10x10x10mm eller 1x1x1m, eller ifall tråden exponeras över 10mm, eller 1m. Fast vid närmare eftertanke kanske de dimensionerna inte spelar någon roll, för virvelströmmarna uppstår ju bara i magnetfältets kanter, alltså i gränsen mellan magnetfält och inget magnetfält.