dommedagenselektronikförfall

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Seroster

Re: dommedagenselektronikförfall

Inlägg av Seroster »

Svärmors gamla tvättmaskin från -78 som la av kunde repareras med tio centimeter gaffatejp (gummislangen som skickade in vatten ruttnade)

Morfars tvättmaskin från -06 fick skrotas för att displayen dog.

Lite som cyklar och allt annat med =P Du kan plocka isär en honda från 1950 med en spårskruvmejsel, en skiftnyckel och en tegelsten, men du behöver en hel jädra låda med specialverktyg för att få upp huven på en Renault-08
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kimmen skrev:
Mizzarrogh skrev:Edit: Eller så kommer vi att dö till följd av stavfel...
Mycket möjligt. Men enligt Terry Pratchett så är troligen de sista ord som kommer höras innan universums förintelse: "Jag undrar vad som händer om man gör så här." :badgrin:

har inte vi alla uttalat dom orden någon gång? :vissla:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Eller så har den redan inträffat, som i liftarens guide till galaxen...
bildgravyr

Inlägg av bildgravyr »

Seroster skrev:Lite som cyklar och allt annat med =P Du kan plocka isär en honda från 1950 med en spårskruvmejsel, en skiftnyckel och en tegelsten, men du behöver en hel jädra låda med specialverktyg för att få upp huven på en Renault-08
Det är inga som helst problem att plocka isär en Renault-08 med skuvmejsel, skiftnyckel och tegelsten, problemet kommer först om man vill kunna sätta ihop den sen ;)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Men, därför funderar jag ibland om laptopen verkligen kommer att överleva mer än något årtionde, men radioapparater finns ju som hängt med sedan 20 talet och fortfarande fungerar (och då alltså snart gått i 100 år utan särskild service (finna ju tex verkstadsmaskiner som gått i över 100 år och fortfarande fungerar (även om dessa så klart krävt en del underhåll men det är ändå mycket lite i jämfört med mer moderna grejer när det gått något årtionde (altså, en maskin som gått över 90 år skall följaktligen kräva mindre underhåll en en ny som gått mindre än 20 år?? Då känns det ju som att någonting är extremt fel... Ändå är kvaliteten här om man väljer riktiga grejer ojämförbart mycket bättre än tex personbliar, köksmaskiner och annat men även tex en vanlig TV kunde ju hålla mer än 50 år utan i stort sett något underhåll (hade själv en sådan när var liten, den gick inte till tippen då för att den var trasig efter 40 år utan för att den ansågs obsolet och inte kunde visa färg)) och de är förhållandevis enkla att reparera om något mer allvarligt fel inträffat)). Vilket ju onekligen ger en tankeställare. Dessutom kostade förmodligen radion relativt sett mindre eller i vart fall relativt sett inte mer än laptopen på tiden det begav sig.
Om man undrar hur ekonomin gick runt för tillverkare så drog man nog in en hel del på att tillhandahålla service och reservdelar.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag fick nyligen byta batteri i laptopen jag skriver detta på. pga dåligt batteri hade datorn fått spel då bios hela tiden återgick till default.
datorn är 4 år och 1 månad gammal.

Så 4 år och 1 månad efter Judgement Day kommer alla datorer att få frispel.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bah

jag har en 486'a som fortfarande funkar, om jag kopplar in 12v på batteripacket
den är nog 20 år gammal
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag har en gammal Thinkpad 486DX laptop som jag köpte begagnad sommaren 1997, funkar fortfarande...

Iof har jag en nyare också, köpt ny 2004, som är stendöd (dog nog 2009), verkar vara något powerproblem...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

kimmen skrev:Grundscenariot, att 99.999% av jordens befolkning dör, känns som ett lite större problem... :?
Kommer ju ändå vara ca 69 miljoner människor kvar, så behov av kommunikation och att akta sig för gamla kärnreaktorer kommer nog finnas ;)

Edit: Ops, tankevurpa :D 690 tusen blir det ju bara... Men det kommer ändå finnas behov av kommunikation och att akta sig för gamla kärnreaktorer ;)
Seroster

Inlägg av Seroster »

Den här kommer nog överleva dock!
http://www.youtube.com/watch?v=CxssIc4H ... re=related

100 år gammal motor som enligt beskrivningen "This engine ran at full power 24/7 for over fifty years without a single mechanical failure. The engine still runs as good as new and not a single part has ever needed replacement.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

japp, liite stor för hemmabruk bara

men tanken på en lågvarvig idiotsäker ångmaskin har funnits många gånger
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

kimmen skrev:
Mycket möjligt. Men enligt Terry Pratchett så är troligen de sista ord som kommer höras innan universums förintelse: "Jag undrar vad som händer om man gör så här." :badgrin:

Eller pga. av ytterligare ett greppat citat ur 'The hall of fame for last famous words': "Hey! What could possible go wrong?!"... eller det mer troliga "Ooups!...." :vissla: :lol:

(Smått deprimerande tråd annars men vem sa att livet var roligt?! :badgrin: )
Seroster

Inlägg av Seroster »

grym skrev:japp, liite stor för hemmabruk bara

men tanken på en lågvarvig idiotsäker ångmaskin har funnits många gånger

Problemet med idiotsäkra saker är att det alltid kommer någon idiot och förstör allt.
DCLXVI

Inlägg av DCLXVI »

Bigstone skrev:
kimmen skrev:

Eller pga. av ytterligare ett greppat citat ur 'The hall of fame for last famous words': "Hey! What could possible go wrong?!"... eller det mer troliga "Ooups!...." :vissla: :lol:

(Smått deprimerande tråd annars men vem sa att livet var roligt?! :badgrin: )
Eller varför inte: "How hard can it be?"
Skriv svar