dommedagenselektronikförfall

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

dommedagenselektronikförfall

Inlägg av grym »

bara en tråd i ef dommedagssekts , fast enbart inriktad på elektronik

en fundering på hur lång annvändbarhet man kan tro att det finns på elektronik i följande scenario
99.999% av jordens befolkning försvinner, må det vara luftburen ebola, vampyrer zombier eller bara en rymdvarelser som skördar vad dom sått

i vilken ordning förfaller elektroniska saker så dom blir oanvändbara?
för både enskilda komponenter som apparater
v-g
EF Sponsor

Re: dommedagenselektronikförfall

Inlägg av v-g »

Behöver du motivation för att inte kasta gamla klenoder ;)

Jag tippar på att ju mer avancerat ju trasigare snabbt. Se på dagens telefoner de håller ju inte ens till de ska levereras i många fall.

Sen tror jag största problemet blir att få el överhuvudtaget när inte många förbrukar kan man inte köra stora kraftverk osv så allt som är på säg drygt 6kW blir i princip obrukbart.

Men såklart dör all kinaskit först :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Om vi "försvinner" så dör allt, eftersom kraftverken kommer att "nödstoppa" på ett eller annat.
Elektroniken som sådan överlever förmodligen i evinnerliga tider, typ.

Men vi behöver inte vara oroliga, vi svälter ihjäl innan dess.

Var på ett föredrag, Oljan räcker "hur länge som helst", dock lär fosforn, vilket göder våra växter ta slut inom en "nära" framtid. och då prata man inte om "hundratals år" utan snarare om 10-delen av detta tydligen, skrämmande.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Om du menar "oanvändbart" skulle jag tro att mobiltelefoner, nätverksanslutningsboxar och TV ligger rätt bra till för att pensioneras raskt. Sedan beror det ju på om elnätet kollapsar eller inte, gör det det är det inte mycket som kommer vara användbart ...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

självklart så försvinner ju elen i dom två hålen i väggen (förutom för miljöpartisertna som tror att det produceras där :badgrin: )
min fundering på förfallet är ungefär

efter ett massivt och oåterkallerligt strömavbrott så försvinner det mesta av den civilicerade världen innom en par dagar
tv, mobiltelefoni,telefoni, internet, vatten, fjärrvärme o.s.v

men det som blir kvar
en bärbar dator kan man kanske annvända upp till tio år innan den förfaller, om man har tillgång till kraft
kanske man kan hålla en stationär i liv lite längre med mera donatormaskiner
men det lär väl inte ta så länge innan något går sönder som man inte kan byta ut

frågan är hur länge ex ett switchat nät agg hålller sig?
ett vanlig nätagg klarar sig bevisligen i många tiotals år innan dom slutar att fungera

frågan är även hur länga olika sorters batterier håller sig

för mobila handradioapparet så kommer det ju finnas en gräns för batteriernas livslängd, jag tycker att batteriernas livslängd blir sämre och sämre ju högre kapacitet det är i dom
dom första jag köpte var nicd på 500mAh dom funkade nog i över 20 år

komponenternsas livslängd
motstånd lär fungera i många hundra år om dom inte går sönder rent fysiskt

men jag har mina funderingar på moderna elektrolytkondingar, håller dom 20 år?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Batterier, beroende på kemi, 1 månad till oändlighet ungefär.
Datorn i sig, Tja jag har en 286'a från slutet av 80-talet med skärm från samma århundrade (CGA/EGA) fullt fungerande, dock misstänker jag att skärmen ger upp först.
Och nej, maskinen är aldrig igång, jag är rädd om den.

Däremot har jag ett sannolikt problem att ersätta en befintlig 486DX2-50 med en modernare burk, kompablitetsproblem med modern hårdvara verkar det som.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kondensatorer baserade på elektrolytvätska ger nog upp först.
Det blir nog en återgång till relän som man faktiskt KAN reparera utan import.

Elkraften kommer som sagt försvinna ganska omgående. Men det finns säker många villaoljor, pellets som kan användas till förbränningsmotorer, och elmotorer som kan användas som generatorer för vattenkraft mm.

En allvarligare aspekt om t.ex en pandemi slår ut 90% av befolkningen är framförallt om kärnkraftverk behåller sitt innehåll. Eller börjar läcka pga härdsmälta ventiler mm. Vattendammar kan översvämmas om dom inte regleras korrekt.
Apropå detta scenario så kommer The History Channel att sända "Life After People" - "Toxic Revenge" på Måndag kl 20.

Bästa receptet är nog lager för stunden. Och kunskap samt driftighet för att ta sig an långsiktig överlevnad.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, kärnkraften är fullständigt säker i detta fall, eftersom säkerhetssystemen stänger dem innan nått händer, so, whats the fuzz??
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Så det är så att om personalen bara skulle lämna ett kärnkraftverk utan att röra något, eller bara lägga sig och dö på golvet så stängs det ner av sig själv?

Borde finnas något liknande för vattendammar, mindre komplext.

Apropå energitillgång. Är en bränslecell tillräckligt rumsren för att kunna hanteras i en lägenhet?
Vore en möjlighet för stadsbor att minska elberoendet lite grann.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Så det är så att om personalen bara skulle lämna ett kärnkraftverk utan att röra något, eller bara lägga sig och dö på golvet så stängs det ner av sig själv?
Ungefär så
Borde finnas något liknande för vattendammar, mindre komplext.
Finns ingen nivåkontroll, så......
Är en bränslecell tillräckligt rumsren för att kunna hanteras i en lägenhet?
Inte lämpligt.
Vore en möjlighet för stadsbor att minska elberoendet lite gran
Varför inte, egen ekonomi styr ju detta.
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Om/när elnätet kollapsar så finns det automatik som på egen hand startar "återuppbyggnaden" av elnätet. Detta sker utifrån de frekvensreglerande kraftverken, till exempel vattenkraftverken i Trollhättan.
Nätet byggs upp som små fristående elsystem vilka sedan fasas in med sina grannar för att tillslut täcka hela landet.
För att bilda ett heltäckande nät krävs viss mänsklig "handpåläggning", typ återstart av kärnreaktorer.
Det är dock fullt möjligt att små lokala elnät med vattenturbiner skulle leva vidare på egen hand så länge lasten matchar turbinens effekt och vatten finns.

När det gäller elektronik så skulle jag tro att konsumentprodukter så som datorer och mobiltelefoner ha ganska begränsad livslängd. Mera tålig elektronik som fordonselektronik och militära grejer kan säkert överleva hundratals år.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej, du har fel.
Alla kraftverk är konstruerade för att arbeta mot ett stort nät, och faller nätet ur, dvs ingen förbrukning, så går det inte att återstarta näten (i princio)
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Ovanstående var vad jag lärde mig när jag pluggade elkraftteknik (för typ 10 år sedan). Vi var till och med på ställverken och gjorde labbar på reservsystem till detta. Var ganska häftiga system, till stora delar relä-baserade 8)

Återuppbyggnaden bygger förstås på att lasten fortfarande finns kvar och är i rätt härad för att matcha kraftverkets kapacitet.

Vad jag förstod så var det mer eller mindre ett krav att nätet delvis kunde återstarta sig själv. Skulle man vara tvungen att starta varje del av systemet manuellt skulle det lätt kunna ta dagar att återstarta elnätet efter en riksomfattande kollaps.

Detaljerna om hur dessa system fungerar var för övrigt hemligstämplade när jag pluggade.

EDIT: Här finns mer att läsa om automatisk återstart av kraftnätet: http://webfiles.portal.chalmers.se/et/L ... ertLic.pdf
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

TomasL skrev:Nej, du har fel.
Alla kraftverk är konstruerade för att arbeta mot ett stort nät, och faller nätet ur, dvs ingen förbrukning, så går det inte att återstarta näten (i princio)
Nja.

Nu nuförtiden så bygger man (ofta) in frekvensreglerutrustning i vattenkraftstationerna när man uppdatera/renoverar dem.
I alla fall på stationerna på några MW och uppåt.

Det heter att man förbereder dem för ö-drift, vilket betyder att man kan köra en liten kraftstation och intilliggande elnät som en isolerad ö vid händelse av ett stort totalavbrott.

Har man sen tillräckligt stor svängmassa i en sådan station kan man låta andra mindre stationer jobba mot den stora för att på det viset kunna bygga sig en större ö, med fler producenter och fler förbrukare.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Såhär ser ett flygplan ut efter många år i jorden... Någonting som onekligen också ger en förlängning av tankeställaren; vad händer om vi vill bygga ett rymdskepp tex som måste klara sig i kanske mer än 100 år utan kontakt med jorden? (något som kan komma att bli nödvändigt tex kommer vi ju mycket snart att behöva mer yta att leva på, i synnerhet om fosfor och annat tar slut, fortsätter det i denna takt kommer vi att behöva inte mindre än fem nya jordklot för att undvika en katastrof, eller i vart fall försöka minska följderna av den, alltså måste vi längre bort än vårt eget solsystem)

Bild
Skriv svar