Hjälp med Inbyggnadsugn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Stefan Norberg

Hjälp med Inbyggnadsugn

Inlägg av Stefan Norberg »

Jo så här ligger det till vi köpte ett hus för ett tag sen och har haft problem med ugnen,det började med att jordfelsbrytaren gick hela tiden när vi belastade ugnen,mätte upp utaget och det var bra men det satt bara 10a i skåpet vilket var för lite enligt tillverkaren.

Så vi bytte ut säkringarna till 16a då fungerade allt jätte bra i ca 3mån men nu har det börjat igen.(jordfelsbrytaren går hela tiden)

Men jag provade ett annat utag som jag har i källaren då fungerar ugnen utmärkt,vad kan det bero på tror ni??

Ugnen är en Husqvarna 400v.
Användarvisningsbild
hubben

Re: Hjälp med Inbyggnadsugn

Inlägg av hubben »

Har ni jordfelsbrytare på uttaget i källaren med?
Bastuaggregat vet jag att man inte ska köra på jordfelsbrytare då läckströmmarna i aggregaten löser ut brytaren... det kan ju vara samma visa med ugnen?
Stefan Norberg

Nej i källaren har vi inte jordfelsbrytare,måste man ha det till ugn? annars är det ju ganska lätt fixat,,
Stefan Norberg

Har löst problemet nu,det visade sig vara en skarv dosa som vi sällan avänder,,,,
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du inte har jordfelsbrytare i källaren så förklarar ju det varför den inte löser ut....
Säkringens storlek har inget med om jordfelsbrytaren löser ut. Har du kollar så att ledningarna är okej för 16A?
Så bra att du hittade felet.
Skriv svar