Små fleropar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Evaldos

Re: Små fleropar

Inlägg av Evaldos »

Hallå, nej jag har bara pratat med honom i tfn. men jag kan maila dig i morgon namn och nr.
Och Deckel,n ska de skrota nu också sa dem när jag pratade med dem idag.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det är Gildemeistern som tittar fram bakom Deckeln på bilden ovan, och här är den enda mycket suddiga och dåliga bild ja har på den i övrigt. (när jag fått över den från mobilen)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Evaldos skrev:Hallå, nej jag har bara pratat med honom i tfn. men jag kan maila dig i morgon namn och nr.
Och Deckel,n ska de skrota nu också sa dem när jag pratade med dem idag.
Och jag som antagligen inte hinner dit denna vecka...
Evaldos

Inlägg av Evaldos »

Om du vill så kan jag ringa honom be dem vänta, men du kanske har bättre kontakt med dem själv?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

nej det behövs inte. Jag ringer dem om det är nåt viktigt. Grejer brukar stå kvar ett tag
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Var förbi skroten idag, Deckeln var nu såld, var det någon här som köpte den?
Mattias Hellore

Inlägg av Mattias Hellore »

"Små" fleropar när man talar om totalvikt på flera ton..
:)
Evaldos

Inlägg av Evaldos »

En "riktig flerop" väger flera ton om man ska bearbeta i stål med kraftig matning.
Min Sajo tycker jag inte är så stor , men väger ca 7.5 ton.
Verktygsmagasin, växlare och tillhörande hydraulagg. väger en del, och tungt står stadigt.
akb1212

Inlägg av akb1212 »

Hei,

Har fundert lenge på dette selv. Har 2,4 m i min garasje, og har derfor funnet ut at jeg ikke har mulighet til å få inn en VMC som jeg egentlig har lyst til. Leste CNC Vikings tråd, og han hadde jo muligheten til å lage et hull i taket for å få plass til høyden.
Men jeg har ikke mulighet til dette, for over garasjen er det en leilighet....

Men jeg har funnet en veldig god løsning! Maskinene bygd etter prinsippet til Deckel er helt perfekte. Jeg har selv kjøpt en Maho MH 600E. Denne har ATC og både horisontal og vertikal spindel. Min har ikke ATC i horisontal, men de fins med det også.

Poenget er at de har bord som beveger seg opp og ned. Og fresehodet beveger seg ut og inn. Dette betyr at maskina ikke blir høy siden fresehodet ikke beveger seg i høyden. Min er 2,1 m høy, og de fleste modellene er ikke mye høyere en det! Min veier ca 3 ton, men de større veier mer.

En bonus er at dette er gode kvalitetsmaskiner fra Tyskland. De er veldig populære i Tyskland, og det er mulig å få deler til dem enda.

AndreasL her på forumet har en http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=37957, og den er vel heller ikke høyere en at den går inn i alle normale garasjer.

Håper det ikke gjør noe at jeg skriver på norsk her? Dere skjønner meg vel i alle fall?

Forresten, CNC Viking, det var etter å ha lest din tråd her jeg bestemte meg for at det var en god ide å kjøpe en riktig CNC fres! Veldig bra forum dette her!

Anders
persa

Inlägg av persa »

Hej Anders,

Du har haft tur som hittat en sådan maskin :). Normalt har begagnade maskiner av den typen (verktygsfräsar) som man hittar till försäljning ingen verktygsväxlare

Det blir problem om man vill ha maskin med verktygsväxlare och bara 2,40 i takhöjd. Äldre modeller av fleroperationsmaskiner är ofta högt byggda. Men det finns moderna maskiner med hyfsat arbetsområde som går in om man har 2,50 i takhöjd. Men då blir det ju förstås en större investering
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Min gamla Kearney&Trecker mäter in på 210cm. Trots 60-verktygs magasin.
Till salu för skrotpris.
persa

Inlägg av persa »

Det blir ju dyrt ändå med dagens återupprättade skrotpriser och den maskinvikten :D

Det är nog bara på höjden den passar in under trådrubriken
MatsN

Inlägg av MatsN »

Är det nån 8 tons pjäs eller?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Själva fräsmaskinen väger kanske 5ton. Sedan tillkommer verktygsmagasin, styrsystem, och hydraulaggregat.
Totalt är det nog 8ton ca.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

akb1212 skrev:Hei,

Har fundert lenge på dette selv. Har 2,4 m i min garasje, og har derfor funnet ut at jeg ikke har mulighet til å få inn en VMC som jeg egentlig har lyst til. Leste CNC Vikings tråd, og han hadde jo muligheten til å lage et hull i taket for å få plass til høyden.
Men jeg har ikke mulighet til dette, for over garasjen er det en leilighet....

Forresten, CNC Viking, det var etter å ha lest din tråd her jeg bestemte meg for at det var en god ide å kjøpe en riktig CNC fres! Veldig bra forum dette her!

Anders
Grattis till köpet. Du har fått in mycket CNC-funktion i ditt garage. Har du sen 4:e axel också i bordet kan du leka mycket med den, särskilt mot horisontella axeln. De 3 ton den väger skall du bara vara glad för. Vikt=stabilitet. Jag har 5 ton i min Feeler och jag gläds åt varje kilo jag har (i maskinen alltså). :mrgreen:
Skriv svar