7805, 1W på pcb utan kylare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: 7805, 1W på pcb utan kylare?

Inlägg av Walle »

Det är klart att massan I sig inte kyler. Men danei, jämför att skruva fast en 7805 utan kylfläns, och med kylfläns...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tolkade det som en aluminium bricka mellan kapseln och mönsterkortet. Det är långt från en kylfläns.
bearing

Inlägg av bearing »

Ifall 7,4V kommer från ett litiumbatteri kommer ju det vara på 8,4V när det är fulladdat. 5/8,4 = 0,6, så då är du nere på 60% verkningsgrad. Spänningen sjunker iofs fort ner mot 7,6V.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Jo, Det är ju högra toppspänning. Är switchat att föredra ändå kanske?

Vart sker värmeutveckligen i en switchad historia? Det är en lm267x något... Alltså en SO-8 kapsel, en diod och en spole.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Man får sätta lösningar i proportion till förutsättningarna.

1. Bäst är en fläkt, får inte plats.
2. en rejäl svart "riktig" kylfläns, får inte heller plats.
3. öka massan som tar emot värmen och som då kan hjälpa till att stråla bort den
till omgivningen.

Det är naturligtvis inte den bästa lösningen, den kanske inte hjälper mycket
Men den lär inte försämra situationen och är värd att testa.

Swech
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jag har sett någon lösning med en stor mängd via:s som lede bort värmen till andra sidan av kortet.

Kan vara värt att kolla upp.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Swech skrev:Man får sätta lösningar i proportion till förutsättningarna.

1. Bäst är en fläkt, får inte plats.
2. en rejäl svart "riktig" kylfläns, får inte heller plats.
3. öka massan som tar emot värmen och som då kan hjälpa till att stråla bort den
till omgivningen.

Det är naturligtvis inte den bästa lösningen, den kanske inte hjälper mycket
Men den lär inte försämra situationen och är värd att testa.

Swech
Att fläkt ska vara bäst det ställer jag inte upp på.

Fläktar är väl bland det första som krånglar i en apparat, tillsammans med kondingar och ackumulatorer. När det är så lite energi det är frågan om måste det absolut vara bättre med passiv kylning, speciellt i en batteridriven anläggning. Här pratas det om verkningsgrad, men hur mycket försämrar inte fläkten verkningsgraden.

En aluminiumkloss under, ökar inte bara avledningen mot kortet utan ökar också kylytan mot luften. Inte mycket kanske, men 1mm tjock och 60mm omkrets ger 60 mm2 i ökad kylyta. Hur mycket är det i förhållande till hur stor kylytan på kretsen är. Tar du en 2mm tjock plåt dubblar du kylytan i förhållande till en 1mm tjock.

Om inte det räcker tar du en kloss på översidan (där skruven sitter) som du gör spår i. Varje spår med 1mm djup ökar ytan ytterligare. 3-4 spår ger en del kvadratmm. Om viljan finns måste det gå att skapa plats för kylningen. Att hålla på på det här viset är väl inget för ett kommersiellt projekt, men nu är det ju ett hobbyprojekt.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

:roll:
Poängen är att man först säger att aluminiumklossen är helt värdelös.
Skit i fläkten, den är överhuvudtaget inte aktuell oavsett om den är bäst eller krånglar.
Samma sak med kylflänsen, också ute ur diskussionen eftersom den inte får plats
enligt trådskaparen.

Swech
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

hassefikonkasse är vänlig nog att skicka en kylfläns till mig som ska vara liten.
Om den är för stor så fräser jag ut en special anpassad som passar och är så stor som möjligt.
Men jag kör på en LDO till att börja med och testar med hasses kylfläns.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är switchat att föredra ändå kanske?

Eftersom du redan nu ligger på gränsen för in-ut spänning för en 7805 (de vill ju helst ha runt 2.5 - 3V) så kommer det att bli svårare och svårare för den att hålla spänningen och strömmen ju lägre spänningen sjunker hos batterierna. Vet nu ingenting alls hur det hela är uppbyggt som hur lågt batterierna kan gå/accepteras att gå osv men minimum man skall dra ner ett li-pol batteri är ca 3V och då har du bara 6V ut så en LOD är förstås i så fall ett absolut krav.

Värmeförlusten kan som nämns kanske ev bli ett litet problem med dessa kretsar men det skall vara bättre än linjärt oavsett så att du skulle få samma effektförluster tycker jag låter lite konstigt. Detta kan dock ev ha att göra med den förhållandevis låga in och ut spänningen det handlar om då denna krets verkar kunna klara av höga inspänningar vilket gör den lite mindre effektiv vid lägre spänningar måhända. Men om du däremot tittar på SMD switch kretsar som används inom konsumentelektronik som tex mobiltelefoner, digitalkameror, iPods m.m. så kan du hitta mycket bra högeffektiva switch kretsar som tex finns i bara en liten 6 pins dfn kapsel eller lite större qfn om det är högre strömmar involverat. Dessa är alltid designade att arbeta med Li-pol batterier och deras spänningsnivåer då det är det enda som används i mindre konsumentprylar är optimalt gjorda för max effektivitet inom detta område och passar således dig bättre än den andra kretsen som jag ser det.

Det finns de som kan ge ut strömmar i ampere området och där det enda man behöver är några få diskreta komponenter och en väldigt liten spole på ett fåtal kvadrat mm eftersom de normalt arbetar vid mycket höga frekvenser runt tom 1MHz. Dessa typer har oftast även switchtrissan och schottky dioden integrerad i kapseln så det är ingenting man behöver tänka på. Har någon sådan liggandes någonstans som jag lekte lite med för något år sedan och de är verkligen bra och tar i princip inget utrymme alls på ett kretskort.

Du hade tex utan problem kunna få plats med 2 - 3 sådana kompletta lösningar på bara ytan av övre delen av flänsen på din 7805. Dessa kretsar är dessutom gjorda för att bli kylda enbart med folien på ett kretskort och behöver inte mer än så för att undvika att bli överhettade. Så dessa typer skulle jag starkt kunna rek dig att ta en titt på så slipper du allt vad har att göra med bulkig kylfläns och så får du det bra mer effektivt och bra mindre storlek på det hela helt gratis på köpet. Enda nackdelen är att löda de men det går med lite besvär om du bara har en lödkolv med väldigt smal spets men förstås med lätthet med SMD utrustning.
ludo

Inlägg av ludo »

Jag skulle nog försöka använda en low drop spänningsregulator av typen LF50 monterad på en 6cm^2 stor pcb-kylfläns. Skulle det bli för varmt skulle jag förse kretskortet med plats för 1-2 dioder i serie med regulatorn för att sänka inspänningen till LDO'n ytterligare ett snäpp.
6 cm^2 stor 35um koppararea kan avge bortåt 1(,2) W värme vid c:a 40 graders omgivningstemperatur.
Skriv svar