Allmänna frågor om LIPO

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
övrigt
Kontakt:

Re: Allmänna frågor om LIPO

Inlägg av övrigt »

Den riktigt stora fördelen med LIFE är annars antalet laddcykler man får ur det. Med ett LIPO får man ca 500 cykler vid 1C laddning och 1C urladdning innan batteriet har mindre än 80% av sin kapacitet kvar. För LIFE är motsvarande siffra i intervallet 2000-3000.

Hur det påverkas vid högre urladdning vet jag inte, men är ju intressant i många fall.

LIFE har väl annars nominell cellspänning på 3.3V mot LIPOs 3.7. Spänningsgränser har jag sett massa olika precis som LIPO, men en övre gräns verkar ligga runt 3.6V. Under 2.2V verkar inte lönt att gå då spänningen droppar väldigt fort på slutet.

Den lägre energidensiteten hos LIFE är ett problem för oss som flyger RC, men för tex pendelfordon väger antalet praktiska cykler över. LIFE är inte heller lika känsliga för temperatur som LIPO.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Antalet laddcykler är väl en direkt följd av att de tål mer "misshandel"?
För markbundna fordon och där vikten inte spelar så stor roll är ju LiFe bättre i 9 fall av 10. En nackdel om man ska ha många är väl att LiFe är dyrare? Sist jag kollade iallafall...

Grejjen är ju att de inte är likvärdiga, så man kan inte bara byta ut sina liposar mot life rakt av...
övrigt
Kontakt:

Inlägg av övrigt »

Just så har jag också förstått det, att kemin som inte "slits" lika fort utan är tåligare. Men infon där ute om LIFE är rätt begränsad ännu tycker jag.

LIFE är än så länge dyrare per Wh i kapacitet ja, kanske 50-100% dyrare. Men håller de för 4-5ggr så många cykler så blir de klart billigare i längden. Problemet är väl mest fortfarande att många tillverkare verkar ha svårt med tillförlitligheten i tillverkningen. Många klagar på tex HKs LIFE. Men ser man lite framåt skulle jag tro att LIFE blir billigare i kapacitet än LIPO, de kemiska komponenterna är lättare att få tag i. Volymerna ska bara komma upp.

LIFE använder ju dessutom ingen kobolt från krigshärjade områden i kongo...
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Vet inte vad LiPo/LiFe innehåller, men LiFe känns som nästa steg i och med att de är säkrare, håller bättre och främst för att de går att ladda mycket snabbare! Priserna sjunker när marknaden blir större, så är det ju.
De jag hört flyger med LiFe istället för LiPo är ruggigt missnöjda med den effekt du kan mata ur dem, så man måste nog få till det med den biten med, men å andra sidan var LiPo bra mycket sämre för bara nåt år sedan...
övrigt
Kontakt:

Inlägg av övrigt »

Kunde inte sagt det bättre själv.

Intressant att höra från de som testat! Har du nån siffra på hur många cykler LIFE håller för jämfört med LIPO vid så hård urladdning som vid flygning? Hur många cykler kan man räkna med att ett LIPO håller? Vi pratar ca 5-10C urladdning va? 100 cykler? Har inte haft min heli så länge så jag kan veta ännu :)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Vad har du för heli?

Jag har inte själv flugit med LiFe, och de LiPo accar jag sabbat har gått sönder för att jag förvarat dem fulladdade, jag har inte flugit slut på nåt lipo ännu. Jag flyger alldeles för sällan och är för dålig på att logga accarna för att vara en tillförlitlig källa. Men LiPo vet jag folk som kört 100+ cykler på, till och med folk som påstår att vissa LiPos fungerar bättre efter cirka 80 cykler, så ett par hundra cykler kan man iallafall få ut om man behandlar dem rätt.

Urladdning vid heliflyg beror lite på vilken setup du kör. Jag kör med 25C lipos på min 600, och de orkar inte leverera - så på en 600 med 6s setup peakar en bit över 130A. Nu är det ju inte kontinuerlig belastning vi talar om, men räkna med strömpeakar på över 20C.
För att få bra kräm ur en 600 behöver du accar med 40-50C eller köra med fler celler...
övrigt
Kontakt:

Inlägg av övrigt »

Det blev en KDS450SV efter tips främst fr rcheli.se. Men jag har inte kört den så många laddningar som sagt, så jag har nog inga stora strömpeakar...

Intressant ändå att de håller för så många cykler vid det hårda uttaget. Det verkar alltså då som att man har allt att vinna på att ladda så långsamt som möjligt. Jag märker på mina LIPOs av lite olika märken att de blir något ljumma av att laddas med 1.5C
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Åhå, handlade du från RZEHobby då? ;-)
Har en KDS själv, supernöjd med den...

Jag laddar i 1,5 - 2C, det tar ju så lång tid annars. =)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Blir de lätt jumma då?
Skriv svar