Allmänna frågor om LIPO

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Allmänna frågor om LIPO

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan
Har lite frågor om LIPO, som undrar om någon kan svara på.

Vet att det skiljer lite mellan olika batterier och märken såklart, men finns det någon ungefärlig standard på vilken lägsta spänning per cell man inte ska ligga under? Alltså hur lågt man vågar låta spänningen sjunka?

Jag har ett par 1000 mAh, 11.1 volt, 25C. Hur pass snabbt vågar man ladda dem. På batterierna står det max 2C, men vågar jag lita på detta eller bör jag ligga på 1C för att vara på den säkra sidan?

Bör jag låta dem ladda ur ner till ca 3.8 volt/ cell när jag låter dem ligga en vecka eller så, eller kan jag ha dem laddade till ungefär 4 volt/cell då?
Användarvisningsbild
Henry

Re: Allmänna frågor om LIPO

Inlägg av Henry »

Har sett allt ifrån ända ner till 2.5V och ända upp till 3.6V som max urladdning och allt har med livslängd att göra även om dessa exemplen är extrema. Drar du ner ett till 2.5V så förkortar det livslängden men 3.6V så får man inte ut hela kapaciteten men har dock för mig detta gagnar livslängden rätt ordentligt, men runt 3V så får man rätt normal livslängd kontra max uttagen kapacitet och själv går jag aldrig under 3V.

Laddar alltid Li batterier med 1C men är det rätt så nya batterier kan du ev testa med 2C för de kan bli lite varma vid detta men ha stenkoll och speciellt om de är lite äldre och har varit använda en längre tid. Annars kan du ev testa med 1.5C men samma där håll koll för men för att alltid vara säker kör på 1C.

Vid lagring så skall batteriet ligga emellan urladdat och laddat och det blir runt 3.6V. Om du tänkt använda de snart igen så 3.6V eller kanske lite lägre men om du vet att det kommer ta väldigt långt tid innan du använder de igen flera månader tex så kan du testa 3.8V så är risken mindre att de tömmer ut sig totalt men det tar ändå rätt lång tid då de har låg självurladdning.

Annars är det bästa att du laddar ur de till runt 3.6V och lägger de i en kyl så håller de än längre.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Okay, jag tackar och bugar, det var ungefär som jag trodde då men skönt att få det bekräftat också. Blir lite nervös över de där batterierna faktiskt. De ger sjukt med kraft men att de ska vara så känliga ändå, hmm.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nej då så länge Li-pol batterier hanteras som de skall så fungerar de som de skall och är lika säkra precis som alla andra batterier. Att däremot youtube tex är översållat med folk som visar hur "farliga" de är genom att trycka i en laddtröm som är xxx ggr mer än vad som skall så är det ju givetvis självklart att det blir både eld och lågor. Tyvärr är det många som tror att det då kan bli så här bara genom att att man tittar på de vilket har gett de ett rätt dåligt rykte angående detta.

Men visst Li-pol kan tex börja brinna vid ordentlig felhantering i motsats till andra batterier det är ingenting att sticka under stolen med men vid rätt hantering så är detta normalt ingenting som någonsin händer under hela batteriets livstid.
DCLXVI

Inlägg av DCLXVI »

Henry skrev:Nej då så länge Li-pol batterier hanteras som de skall så fungerar de som de skall och är lika säkra precis som alla andra batterier. Att däremot youtube tex är översållat med folk som visar hur "farliga" de är genom att trycka i en laddtröm som är xxx ggr mer än vad som skall så är det ju givetvis självklart att det blir både eld och lågor. Tyvärr är det många som tror att det då kan bli så här bara genom att att man tittar på de vilket har gett de ett rätt dåligt rykte angående detta.

Men visst Li-pol kan tex börja brinna vid ordentlig felhantering i motsats till andra batterier det är ingenting att sticka under stolen med men vid rätt hantering så är detta normalt ingenting som någonsin händer under hela batteriets livstid.
NiMH batterier kan explodera ganska bra om man laddar för hårt...så det är inte bara LiPo som är farliga men den allmäna bilden har blivit så. Läste statistik från PolyQuest eller Enerland (eller vilka det var, kända tillverkare som hållt på länge) där de listade ett stort antal LiPo bränder och vad de berodde på, laddat 2 cells acc som 3 cells (och dylika för-hög-laddspänning scenarion) toppade lätt listan, klar tvåa var kraschade-batteriet-svällde-men-det-sket-jag-i-utan-körde-accet-på-laddaren-i-alla-fall scenarion, efter att läst den listan köpte jag mitt första LiPo...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Grejen är väl att litiumbaserade batterier är kraftigt oxiderande (d.v.s. brinner väldigt bra)?

NiMH exploderar väl bara på grund av att det blir tryck i dem, medans litiumbaserade batterier mer eller mindre blir en brandbomb?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Helt riktigt, Nerre. Hur brandfarlig/oxiderande en LiPo-cell är styrs av laddningsgraden. Ju mer laddad cellen är, desto mer brandfarlig är den.

Det finns förövrigt en ganska lång lista på rcforums.com med exploderade/brända LiPo-accar, där flertalet har självantänt spontant, alltså inte under laddning. Men rädd ska man inte vara, respekt bör man däremot såklart ha, och se till att hantera cellerna på ett korrekt sätt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har två LiPo-batterier som jag köpte till ett RC-projket för tre år sen, dom ligger i oöppnade föropackningar dåd et aldrig blev nåt,
är dom att betrakta som döda idag ? ..törs man testa att ladda dom ?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Det är nog tyvärr stor risk att de är döda, tre år är ganska lång tid för LiPo's, i princip brukar man säga att tre-fyra år är deras totala livslängd (för professionella ändamål i.a.f, dom dör ju sällan tvärt).

Men visst kan du testa att ladda dom, men håll dom under uppsikt. Börjar dom svälla ordentligt under laddningen så bör du nog stänga av laddningen ;)
Det finns de som anser att svällda LiPo's inte är några problem..men det finns många, inkl mig, som inte håller med om det.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

får väl ladda på balkongen eller nåt :)

köpte även en balanserande laddare samtidigt som inte heller är använd, den lär ju fortfarande funka dock :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Moderna LiFePO4 celler kan nästan inte brinna. Man kan kortsluta dem och de börjar ryka, men sen händer inget mer. Man kan skjuta hål i dem med gevär eller spikpistol - det börjar ryka. Äldre varianter var ju livsfarliga - en laptop kunde börja brinna när som helst.

World's Most Dangerous Battery

40C spike discharge test on 15Ah LiFePO4 cell_man.

LiFePO4 test
övrigt
Kontakt:

Inlägg av övrigt »

Hur mkt kapacitet dom har kvar kan du skatta från kurvorna i länken jag skrev ovan utifrån hur varmt du har förvarat dem. Skulle vidare tro att C-märkningen inte är helt aktuell efter några år.

jesse, rätta mig om jag har fel. Men "börjar ryka men sen händer inget mer", blir de inte nå helt otroligt varma och potentiellt farliga pga det? Energin måste ju ta vägen nånstans...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Dom kanske inte bör monteras i trälådor... Visst blir dom varma.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Nackdelen är ju att du har lägre kapacitet/vikt i LiFe accar än LiPo. LiFe är säkrare, går att ladda hårdare och misshandla mer, men LiPo är fortfarande bättre prestanda...

Dessutom ligger väl cellspänningen högre på LiPo än LiFe om jag inte minns fel...
Skriv svar