Lyftanordning för pingisbord

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ojniemin

Lyftanordning för pingisbord

Inlägg av ojniemin »

Jag tänker bygga en lyftanordning för ett pingisbord så att bordet kan sänkas ner i golvet när jag vill utnyttja ytan till annat. Se principskissen. På bilden ser man fyra st sax-formade ben som alla har samma funktion. Tanken är att ena sidan av ett sådant ben skall sitta fast i golvbjälken/bordet (jag markerat dessa punkter med rött). De grönmarkerade punkterna skall glida i någon form av horisontell skena. Lyftverkan nås genom att dra den nedre grönmarkerade punkten mot den lägre rödmarkerade punkten. Nu till mina frågor:

1. Vilken typ av motor tror ni fungerar bäst för ändamålet?
2. Vad finns det för skenor som skulle fungera på de grönmarkerade punkterna?
3. Om någon har ett bättre förslag på ben så tar jag gärna emot även sådana förslag. Gör man så som jag tänkt så behövs det ganska mycket kraft precis när man bordet är längst ner. Det kanske finns smartare sätt att lösa detta?
4. Tror ni att det behövs kullager där bendelarna korsar varandra? Eller på de rödmarkerade punkterna där benet måste kunna rotera i förhållande till bordet/golvbjälken?

Själva styrningen kommer jag att använda PIC eller Arduino för.

Jättetacksam för hjälp :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted

Re: Lyftanordning för pingisbord

Inlägg av svanted »

en första tanke, det kommer att bli rangligt i längdsriktningen om du inte har diagonalsträvor där.....
och du måste ha golvet tätt annars hamnar bollarna där.
måste du sänka det rakt ner? finns det plats att vika benen i sidled?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ska bordet sänkas ned i ett hål i golvet för att försvinna helt?
ojniemin

Inlägg av ojniemin »

Bordet ska sänkas ner i ett hål i golvet. Bordsytan blir således en del av golvet när bordet är nedfällt.

Jag kommer att styva konstruktionen så att jag binder ihop benen parvis. Diagonalsträvor mellan benen som sitter i samma takbjälksfack.

Golvet kommer att bli tätt så att bollarna inte försvinner. Eventuellt ett nät under bordet.

Det är så att spångolvet finns redan på plats så jag kommer att såga upp ett fyrkantigt hål i golvet. Hela apparaten kommer alltså att behöva monteras i det hålet och jag kommer inte att kunna gå så mycket in under spångolvet i sidled. I min nuvarande plan går benen ca 40cm under spångolvet när bordet är nere.
ojniemin

Inlägg av ojniemin »

Kom igen! :) Det finns säkert någon här som har någon bra tips...
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Det ända tips jag har är att hissa upp bordet i taket istället. Enklare konstruktion och behöver inte byggas lika stabilt som ett golv som ska gås på. Mindre åverkan på huset också om du tröttnar på pingis.
Användarvisningsbild
GiK

Inlägg av GiK »

Det Du far efter är ett "saxbod"!

Det är inte helt enkelt ska Du veta.

Det är inga problem att rent tekniskt lösa uppgiften
för det finns ett otal varianter.

Men problemen är "kläm-risken"!

Ofta är det bättre och säkrare att en "hand driven upp
och ner fällning" som är utbalanserad.
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Eller någon variant med fällbara ben och sedan hänga upp bordet på väggen.
Jag tycker det verkar lite udda med att sänka pingisgolvet i golvet, men smaken är ju delad.

Dock har jag en bekant som har ett kraftigt saxbord nedfällt i golvet i garaget för att lyfta upp bilen med och det verkar rätt smidigt. Men man ju inte riktigt samma krav på finish i garaget som inne i huset.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ja min lösning hade ju utan tvekan varit den omvända, att lyfta upp bordet i taket.
Faktum är att jag funderar febrilt på den lösningen för mitt biljardbord. Det svåra är att lista ut vart fasiken man gör med benstället på ett Riley-bord..

Din skissade lösning kommer inte att fungera, ens som pingisbord. Med ett bord så MÅSTE man kalkylera med att någon sätter sig/hänger sig på bordet. Din lösning kommer troligvis inte att hålla för det.

Tyvärr har jag inget bättre förslag själv, min lösning blir ju som sagt att hissa upp bordet i taket. Vart fan jag ska göra av benen till bordet har jag inte löst ännu :D
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Enkelt Walle, sätt LED-belysning runt benstativet och kalla det takkrona. ;-)

Varför inte ett sådant pingisbord med fällbara ben som finns att köpa färdiga. Vik ihop benen och lägg ner bordet i slitsen i golvet. De borden håller ju bevisligen för det de är avsedda för, och viker du undan benen tar de ju väldigt lite plats i höjdled. Inte så tekniskt avancerat och läckert, men det kanske fungerar? ;-)
Vill du göra det lite snyggare gör du ett par klackar som bordet vilar på som du kan hissa upp en decimeter så att du kommer åt under för att lyfta upp bordet igen. ;-)
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag måste börja med att säga att det här låter som en jättekul idé. Mer "thinking out of the box" och inte bara göra det folk förväntar sig.

Själv fungerar jag på att göra en star trek-liknande dörr på vinden. Jag har så lågt i tak och snedtak så det finns inte utrymme för en öppningsbar dörr på något annat sätt. Så halva dörren får gå ut åt ena hållet längs golvet och andra följer snedtaket neråt.

Åter till ditt problem. Det finns hur många saxbord som helst som är skitstabila i alla ledder. Jag har ett över som du kan få köpa. Tror dock inte att det är högt nog. Men det klarar 1000 kilo om jag inte missminner mig. Det är manuellt, men det finns motorstyrda också. Jag skulle sätta ett sånt saxbord på vardera bordshalva och sedan synka dem i elektronik/mjukvara.

Aj produkter säljer ett antal olika lyftvagnar och bord. De är säkert inte billigast men du kan hämta inspiration ifrån vad de har så du vet vad du skall leta efter på övriga nätet.
http://www.ajprodukter.se/Produkter/Tra ... d/55785.wf

Om du vill ha en jävligt snygg rörelse så har vi motorer över på jobbet som vi säljer för under 2500-3000:-. Till de behöver du nätagg på 600W och tex "Granite devices" servodrivare som kostar 200€. Du kanske kan koppla en sån motor till två manuella saxbord? Så går de synkat upp och ner.

Sedan skulle jag nog stabilisera upp bordet ordentligt, dels så att det inte känns svajjigt när man går på det och dels så att det sitter ordentligt stabilt fast i lyftvagnarna.

Om du vill gå på att bygga saxarna själv och har problem med kraften längst ner så har jag gjort några lösningar där man antingen har en hård gummibit som komprimeras i början och därmed ger lite extra kraft, eller så en ordentlig fjäder som trycker mot nedersta decimetern eller två.

Det är mina tips.
/Anders
ojniemin

Inlägg av ojniemin »

Tack för kommentarerna! Speciellt Anders som tyckte om idén :)

Jag har tänkt på det där med klämrisken. Som första årgärd tänkte jag ha styrningen så att man måste trycka ner två knappar samtidigt. Knapparna är placerade på var sin sida av bordet för att se om någon finns i närheten av bordet. För det andra tänkte jag använda vajer som en del av kraftöverföringen så att man kan dra (lyfta bordet) men inte trycka (sänka bordet). Bordet åker alltså ner av sin egen vikt. Dessutom kan bordet balanseras så att den inte väger mycket.

Bordet är tänkt på garage vinden så hur bra det ser ut spelar ingen roll. Den plana delen av taket mellan snedtaken är bara drygt en meter så ett fullstort bord får inte plats i taket. Därför hade jag övergett den tanken. Tål dock att tänka vidare på.

Ett saxbord tror jag i och för sig blir tillräckligt stabil. Det är bara att känna hur stabil strykbordet är :)

Vi kan utgå ifrån att det är ett sänkbart bord som jag vill fortsätta med :) Någon som har någon kommentar på de tekniska delarna?
Oscbe112

Inlägg av Oscbe112 »

Mitt förslag är gängstång istället för vajer. Då blir den självhämmande och mekaniskt enkelt.
ojniemin

Inlägg av ojniemin »

Tänkte använda gängstång men sista biten vajer just för att motorn inte har någon kraft att trycka ner bordet om någon hamnat emellan...
Skriv svar