Jag måste börja med att säga att det här låter som en jättekul idé. Mer "thinking out of the box" och inte bara göra det folk förväntar sig.
Själv fungerar jag på att göra en star trek-liknande dörr på vinden. Jag har så lågt i tak och snedtak så det finns inte utrymme för en öppningsbar dörr på något annat sätt. Så halva dörren får gå ut åt ena hållet längs golvet och andra följer snedtaket neråt.
Åter till ditt problem. Det finns hur många saxbord som helst som är skitstabila i alla ledder. Jag har ett över som du kan få köpa. Tror dock inte att det är högt nog. Men det klarar 1000 kilo om jag inte missminner mig. Det är manuellt, men det finns motorstyrda också. Jag skulle sätta ett sånt saxbord på vardera bordshalva och sedan synka dem i elektronik/mjukvara.
Aj produkter säljer ett antal olika lyftvagnar och bord. De är säkert inte billigast men du kan hämta inspiration ifrån vad de har så du vet vad du skall leta efter på övriga nätet.
http://www.ajprodukter.se/Produkter/Tra ... d/55785.wf
Om du vill ha en jävligt snygg rörelse så har vi motorer över på jobbet som vi säljer för under 2500-3000:-. Till de behöver du nätagg på 600W och tex "Granite devices" servodrivare som kostar 200€. Du kanske kan koppla en sån motor till två manuella saxbord? Så går de synkat upp och ner.
Sedan skulle jag nog stabilisera upp bordet ordentligt, dels så att det inte känns svajjigt när man går på det och dels så att det sitter ordentligt stabilt fast i lyftvagnarna.
Om du vill gå på att bygga saxarna själv och har problem med kraften längst ner så har jag gjort några lösningar där man antingen har en hård gummibit som komprimeras i början och därmed ger lite extra kraft, eller så en ordentlig fjäder som trycker mot nedersta decimetern eller två.
Det är mina tips.
/Anders