Ställbar bas & diskant
Re: Ställbar bas & diskant
Självklart måste man se till och ha låg utimpedans och hög inimpedans före och efter en passivlösning. Operationsförstärkare är enkelt samt alla kopplingar med negativåterkoppling borde ge ett mer transparent sound.hassefikonkasse skrev:Tappar man inte ett antal db på signalen med dessa passiva filter?
-
Rolf Zetterberg
Visst tappar man signal med en passiv lösning.Även om man-som psynoise mycket riktigt skriver-använder rätt impedans,så hjälper det inte.
En vanlig tonkontroll med höjning(vi pratar väl vanlig bas och diskant),måste ju innebära att man har sänkt signalen först,eller hur?Annars är man nog en rätt duktig trollkarl som kan höja en signal utan att ha förstärkare...
Så småningom blev det i stället allmänt med en motkopplad förstärkare med tonkontrollerna i motkopplingen.Nettoförstärkningen hos ett sådant här steg är oftast låg.
Om man använder IC eller transistorer är en smaksak.
Tonkontrollbyggsatser finns lite här och var.Man kan också(ett sätt som jag oftast använder)planka någon bra förstärkare.
En vanlig tonkontroll med höjning(vi pratar väl vanlig bas och diskant),måste ju innebära att man har sänkt signalen först,eller hur?Annars är man nog en rätt duktig trollkarl som kan höja en signal utan att ha förstärkare...
Så småningom blev det i stället allmänt med en motkopplad förstärkare med tonkontrollerna i motkopplingen.Nettoförstärkningen hos ett sådant här steg är oftast låg.
Om man använder IC eller transistorer är en smaksak.
Tonkontrollbyggsatser finns lite här och var.Man kan också(ett sätt som jag oftast använder)planka någon bra förstärkare.
Återupptar den här gamla tråden igen.
Jag har gjort klart mitt filter nu (mycket annat kom i mellan) och ska beställa kretskort. Kan någon ta en titt och kolla så jag inte gjort något fel?
Jag har gjort klart mitt filter nu (mycket annat kom i mellan) och ska beställa kretskort. Kan någon ta en titt och kolla så jag inte gjort något fel?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kommer inte att funka för att du inte har +/- spänningsmatning på OP-amparna - och det kommer inte att hjälpa med rail to rail - OP-ampar vid singelmatning då utgångarna på dessa fortfarande inte kan svinga negativt.
Vid singelmatning måste du biasera upp op-amparnas ingångar DC-mässigt så att utgången på OP-ampen ligger någonstans mitt i mellan GND och VCC (VCC/2) - och du måste sätta DC-blockering på in och utgångar för att VCC/2-spänningen ut från OP-ampen inte skall mata DC-spänning på utgången och inkopplad ingångslasten drar ned spänningen på biasen så att OP-amparna går till rail och stannar där.
Problemet med DC-blockeringskondingar är att de i någon form alltid påverkar signalen och måste väljas tilläckligt stort för tänkta in och utimpedanserna och inte börja skära i basområdet - men heller inte börja skära på högfrekvens då stora kondingar har ofta dåliga högfrekvensegenskaper
Det bästa är förståss se till att skaffa +/- matning med mittjord - minst 'pain' så att säga.
Vid singelmatning måste du biasera upp op-amparnas ingångar DC-mässigt så att utgången på OP-ampen ligger någonstans mitt i mellan GND och VCC (VCC/2) - och du måste sätta DC-blockering på in och utgångar för att VCC/2-spänningen ut från OP-ampen inte skall mata DC-spänning på utgången och inkopplad ingångslasten drar ned spänningen på biasen så att OP-amparna går till rail och stannar där.
Problemet med DC-blockeringskondingar är att de i någon form alltid påverkar signalen och måste väljas tilläckligt stort för tänkta in och utimpedanserna och inte börja skära i basområdet - men heller inte börja skära på högfrekvens då stora kondingar har ofta dåliga högfrekvensegenskaper
Det bästa är förståss se till att skaffa +/- matning med mittjord - minst 'pain' så att säga.
Ah, justja, de har jag glömt.
Finns det någon enkel lösning för att få -12V från 12V?
Edit: Hittade denna krets, förstår dock inte hur den fungerar. Kommer den att funka?

Finns det någon enkel lösning för att få -12V från 12V?
Edit: Hittade denna krets, förstår dock inte hur den fungerar. Kommer den att funka?

Det finns färdiga IC-kretsar för det, kolla Maxims produkter.
http://www.maxim-ic.com/
Dock hade jag nog använt mig av ±6 V där man endast behöver fixa en virtueljord på halva matningsspänningen. Detta kan göras t.ex med en spänningsdelare och med efterföljande spänningsföljare mha en op-förstärkare.
http://www.maxim-ic.com/
Dock hade jag nog använt mig av ±6 V där man endast behöver fixa en virtueljord på halva matningsspänningen. Detta kan göras t.ex med en spänningsdelare och med efterföljande spänningsföljare mha en op-förstärkare.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
ESP har många intressanta audioscheman, tex denna:

http://sound.westhost.com/project05.htm
http://sound.westhost.com/projects.htm

http://sound.westhost.com/project05.htm
http://sound.westhost.com/projects.htm
Tror jag behöver förtydliga lite. 
Jag har 31V DC in, och vill fixa +/- 6-12V för att driva OPen med (vill inte ha allt för stort spänningsfall).
Kollade runt på maxims sida, men hittade inte så mycket användbart, är lite osäker på vad jag söker för något.
När du menade +/- 6V med virtuell jord, hur menade du då?
Jag har 31V DC in, och vill fixa +/- 6-12V för att driva OPen med (vill inte ha allt för stort spänningsfall).
Kollade runt på maxims sida, men hittade inte så mycket användbart, är lite osäker på vad jag söker för något.
När du menade +/- 6V med virtuell jord, hur menade du då?
Genom att låta din krets flyta på halva matningsspänningen. Op-förstärkarnas negativa matning kopplar man till spänningsmatningens jord, den positiva ingången hos op-förstärkarna kopplar man till den virtuella jorden (halva matningsspänningen) och den positiva matningen hos op-förstärkarena kopplar man till matningsspänningen (här 31 V).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.