Behöver bygga/köpa en krets för att kunna ställa basen och diskanten i min högtalare men vet inte vad en sådan krets kallas.
Är det någon som vet det så man kan googla fram lite scheman? Eller finns det någon som har bra länk/design som ligger?
Så svårt att hitta något när man inte riktigt vet vad man söker...
Frågan är var den skall sitta, det normala är ju att den sitter på lågnivå-sidan. En tonkontroll på högtalarsidan av en förstärkare är betydligt svårare att bygga.
Då blir det "logaritmiska"
Dock, har någon en aning om det är som på bilden jag la upp? Då det framgår väldigt dåligt i schemat som finns på wikin (tonkontroller).
Sen så kollade jag nyss igenom alla pottar jag har som ligger å så, och jag har allt förutom 250k pottarna. Där emot så har jag 200k pottar, skulle dessa fungera lika bra?
Har inte så bra koll på denna del av elektronik, så vet inte riktigt hur mycket man kan "böja" scheman utan att det blir konstiga konsekvenser.
Vad är det du frågar efter, hur kondensatorerna är kopplade?
Högersidan av C2 är kopplade till tre punkter, en på den övre potten (R2) och två på den undre (R3), följ bara ledarna.
Det jag frågar efter är om C2 och C3 ska vara kopplade där jag har mina svarta punkter (på deras högersida).
För i mitt schema mot det som finns på wikin så har personen som ritat det inte lagt in kommentarer eller punkter över hur det ska vara där.
1. Vid korsningar korsar strecken bara varandra och där de skall vara ihopkopplade gör man såna där prickar
2. Vid korsningar gör man en liten "båge" av ena strecket och där de skall vara ihopkopplade så korsar de bara varandra
Det där är en tonkontroll för gitarrförstärkare.Dessutom är den högohmig.Och ganska olinjär. http://duncanamps.com/tsc/index.html
Jag ser inget skrivet om att trådskaparen vill ha en sådan?
Eller har jag missat något?
Håller med om att det högra schemat är otroligt korkat ritat...
Jag försöker alltid rita scheman genom att låta en korsning alltid vara utan kontakt och istället rita noder med maximalt tre tilldelare precis som jag fick lära mig i lumpen. Detta är väl främst bäst när man använder kopieringsapparat där schemat inte ändras om nu någon punkt skulle försvinna. Dock tycker jag detta även är användbart på Internet då det blir tydligare.
På Wikin kan man läsa:
Shelvingfilter. Den vanligaste typen av equalizer som oftast hittas på HiFi-förstärkare. En vanlig typ av realisation är med hjälp av ett Baxandallfilter.
Dvs en sökning på Baxandallfilter borde ge en del lämpliga scheman.
Tackar! De va precis vad jag sökte! (även om jag va dålig på att förklara det)
Satt precis å funderade på om det inte gick att gör ett justerbart high- och low-pass filter på något sätt och de är precis vad Baxandallfiltret gör!
Jag hittar en version med en OP-Amp och en utan, vad är skillnaden på dessa två? För när jag läser om dom så är det som att det inte är någon skillnad typ.
http://www.angelfire.com/electronic/funwithtubes/Amp-Tone-A.html skrev:...
The curves of the open loop Baxandall circuit may seem a little less than perfect. I would be the first to grant that it probably would be impossible to hear the difference. However, I am somewhat of a perfectionist so it would be nice if a circuit could be developed that behaved better than the passive circuits above. It seems that if we put the passive circuit inside of the feedback loop of an amplifier it will give curves that look much better.
...
Är det någon hörbar skillnad mellan den passiva och den aktiva?