
Bilmotor som kompressor
Re: Bilmotor som kompressor
Vad baserar du det på ? ..eller menar du om man tar bort den utan att plugga oljekanaler ?FormerMazda skrev: Att tänka på är väl att hålla ett minimumvarv på motorn så oljepumpen får upp trycket. Och ta inte bort kammen helt, för annars kommer inget oljetryck bildas.
Hörde från nån som hade haft en kompressor byggd av en MC-motor modell gammal, funkade tydligen bra

Re: Bilmotor som kompressor
Siffran 0,5 bar hade så klart inte med kompressionstrycket att göra, utan var en försiktig uppskattning av högsta tryckdifferensen över insugsventilen under insugstakten.blueint skrev:Apropå trycket, borde man inte kunna få mer än 0,5 bar?, packningar mm borde klara avsevärt mer?
- FormerMazda
- Inlägg: 6442
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Bilmotor som kompressor
Japp, en del har exempelvis plockat bort balansaxlar och sen undrat varför de inte får nåt oljetryck.Glenn skrev:Vad baserar du det på ? ..eller menar du om man tar bort den utan att plugga oljekanaler ?FormerMazda skrev: Att tänka på är väl att hålla ett minimumvarv på motorn så oljepumpen får upp trycket. Och ta inte bort kammen helt, för annars kommer inget oljetryck bildas.
Hörde från nån som hade haft en kompressor byggd av en MC-motor modell gammal, funkade tydligen bravet iofs inte om det var 2T eller 4T, men 4T får man väl anta.
Det är ju lättare att i en sån här ombyggnad (eller vilken som egentligen) att lämna kamen än att plugga.
Så det var mest ett tips ifall nån skulle bygga om en motor och inte tänkt på/vet om detta.
Re: Bilmotor som kompressor
hubben:
#Tror det är enklare så, och låta nockarna på kammen bara hålla utblåsventilerna öppna under kompressionsfasen#
Problemet blir väl att bestämma när man ska öppna utblåsventilen.
Man vill ju inte låta kolven arbeta mot fullt mottryck under hela slaget, utan ventilen ska helst öppna precis när kompressionstrycket överstiger systemtrycket. Vill man då kunna variera systemtrycket blir det kruxigt.
Det kanske är bättre att ha en pilotstyrd backventil på utblås, och köra kamaxel på insug?
#Se bara till att ventilerna inte tar i toppen på kolven vid övre dödläge.#
Här är ju ett annat problem.
Man vill ju hålla det skadliga rummet så litet som möjligt. Ur den synvinkeln vore kanske en dieselmotor ett bättre utgångsläge?
FormerMazda:
#Är det hålet för litet så finns det säkert plats för att borra upp det.#
Då måste det ju borras upp till minst Ø40mm. Det vete sjutton om det finns plats för.
#Tror det är enklare så, och låta nockarna på kammen bara hålla utblåsventilerna öppna under kompressionsfasen#
Problemet blir väl att bestämma när man ska öppna utblåsventilen.
Man vill ju inte låta kolven arbeta mot fullt mottryck under hela slaget, utan ventilen ska helst öppna precis när kompressionstrycket överstiger systemtrycket. Vill man då kunna variera systemtrycket blir det kruxigt.
Det kanske är bättre att ha en pilotstyrd backventil på utblås, och köra kamaxel på insug?
#Se bara till att ventilerna inte tar i toppen på kolven vid övre dödläge.#
Här är ju ett annat problem.
Man vill ju hålla det skadliga rummet så litet som möjligt. Ur den synvinkeln vore kanske en dieselmotor ett bättre utgångsläge?
FormerMazda:
#Är det hålet för litet så finns det säkert plats för att borra upp det.#
Då måste det ju borras upp till minst Ø40mm. Det vete sjutton om det finns plats för.
Re: Bilmotor som kompressor
Hur kopplar man in t.ex en elektriskt fristående pump för oljeflödet?
Vid vilket tryck exploderar disel egentligen?
Vid vilket tryck exploderar disel egentligen?
Re: Bilmotor som kompressor
Brukar väl vara kompression mellan 12:1 - 20+:1 i dieslar? Så hittar du en diesel med 21:1 så kan du ju få 20 atmosfärers övertryck...
Re: Bilmotor som kompressor
Nu hängde jag inte med. Det är ju inte tänkt att någon förbränning ska vara kvar.FormerMazda skrev:Med tanke på det tryck som blir när bränsleblandningen antänds så borde det gå att få ett jäkla tryck väl?
Motorn ska drivas med en elmotor eller ev. köras med icke konverterade cylindrar.
Re: Bilmotor som kompressor
Du bör ju kunna få ett övertryck i närheten av kompressionsförhållandet i förbränningsutrymmet tycker man. Det blir ju inte samma som trycket när gaserna brunnit..
Re: Bilmotor som kompressor
Jag byggde för >25år sedan en kompressor av en B18 motor. Jag plockade bort stötstängerna till utblås ventilerna. Jag byggde om tändstiften till backventiler. Om man krossade porslinet så var fanns det så att säga ett ventilsäte där. En kullagerkula samt en tryckfjäder monterades i tändstiftets gängdel. Sedan svetsade jag på ett rör så att alla 4 kunde kopplas samman. det hela drevs av en 5 Hp elmotor med rem till befintlig remskiva.
Denna hade vi till vår gemensamma bilverkstad ganska länge innan vi fick fatt på en riktig kompressor.
Den var säkerligen inte så effektiv men funkade bra så länge den gick. Vi hade en gammal hydrofortank modell större som acktank.Vi hade 8 bar som arbetstryck.
Kylningen blev aldrig fixad utan bestod i att vatten fick rinna igenom sakta och ut på marken.
Denna hade vi till vår gemensamma bilverkstad ganska länge innan vi fick fatt på en riktig kompressor.
Den var säkerligen inte så effektiv men funkade bra så länge den gick. Vi hade en gammal hydrofortank modell större som acktank.Vi hade 8 bar som arbetstryck.
Kylningen blev aldrig fixad utan bestod i att vatten fick rinna igenom sakta och ut på marken.
Re: Bilmotor som kompressor
Borde fungera att till viss del koppla cylindrarna i serie för att öka trycket succesivt. Då behöver ingen jobba med det fulla trycket. Lite grann som kaskadkopplade kylsystem.
Re: Bilmotor som kompressor
bort med hela toppen och ersätt den med en järnplatta och borra i backventiler för varje cylinder och samlingsrör in/ut ala rörmockare...
då blir kompressionen säkerligen mer än 20 bar....
även anslutningar för kylvatten behövs, om den ska producera 1500l/min....vilket den gör med en direktkopplad elmotor.
då blir kompressionen säkerligen mer än 20 bar....
även anslutningar för kylvatten behövs, om den ska producera 1500l/min....vilket den gör med en direktkopplad elmotor.
Re: Bilmotor som kompressor
Då krävs det verkligen att kolvarna inte kräver plats i cylindertoppen vid Ö.D.
Re: Bilmotor som kompressor
Det är väl bara att fräsa ur för kolven i plattan isåfall.
Känns lite overkill dock.

Re: Bilmotor som kompressor
givetvis...
tänker mest på en gammal B18/B20 och de slutar jämt med blocket...om inte tar man fram rondellen...
och med en packning blir det kanske 1mm mellan...
tror slaglängden är c.a. 70mm alltså 70/1 i komp....
tänker mest på en gammal B18/B20 och de slutar jämt med blocket...om inte tar man fram rondellen...

och med en packning blir det kanske 1mm mellan...
tror slaglängden är c.a. 70mm alltså 70/1 i komp....