Tidtagningssystem för skala 1:8 RC-dragsters

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DCLXVI

Re: Tidtagningssystem för skala 1:8 RC-dragsters

Inlägg av DCLXVI »

Har för mig att rekordet på Lövsta ligger på ~130 km/h och 10 meter var min första tanke (höftat), jag räknade precis på det, ~0,25 sekunder tar det att åka 10 meter i 150 knutar...
Dock misstänker jag att toppfarten uppnås ganska fort, så att en 20-25 meter kanske man kan tillåta för "speedtrap:en"...

EDIT: Tack för att du visar tålamod...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Orsaken att jag frågade förut vart det var, är för att jag bodde ganska nära där förut, nu bor jag i Kungsängen, ganska nära det också. Jag var flera gånger där för att titta på, men kom inte längre än vanliga 1:8 bilar. Nog om det.

För många år sen, när jag bodde i Norge gjorde jag program för att ta tider och köra hela tävlingar för GoKart, vanliga banracingbilar, MC och för bilslalom. Jag körde in fotocellerna direkt på parallellporten och tog tiderna med mtimer (microtimer) som finns i flera olika versioner av Basic. Första programmen gjorde jag i TurboBasic, men gick sen över till Microsoft Access för att tillgodagöra mig av databasen speciellt, och lättare att göra ändringar.

Det som är mest likt är väl för bilslalom, eller kvaltiderna till GoKart. Ska se vad jag har kvar av program, annars är det inte alls svårt att göra om du kan lite programmering. Det du skrev i början att det inte spelade så stor roll med tiderna, bara det blir "riktigt" mellan dom två som kör samtidigt kan jag hålla med om. Tror inte det är på så enormt blodigt allvar, och ingen kommer på den lilla avvikelsen som kan uppstå, då måste dom mäta själva med ännu bättre/dyrare apparater. På den tiden kunde man köpa klockor som visade helt riktiga tider, men dom kostade ganska mycket för mycket. Även banracingförarna accepterade att det inte var helt pöfect. Snackade med många förare och dom drog lite på axlarna å sa att det blir väl lika mycket fel för alla, så skit samma. :roll:

När ska det hela vara klart och fungerande? Ska du göra allt helt från början, men 1000-delar och microprocessorer hit å dit, då får du nog satsa på nästa sommar, tyvärr. Kan du/vi sno ihop nåt i typ Access, så kan du få igång nåt ganska anart iaf.

Finns massa mer å snacka / diskutera om, så om du vill, så kan du maila eller ringa, så kan vi ta en prat. Jag har iaf grunden och har gjort nåt liknande redan. Annars så finns det att köpa färdigt (till skala 1:1 bilar) för XXX antal kronor.
DCLXVI

Inlägg av DCLXVI »

Det låter klart intressant jojje, du kan maila mig, jag har ploppat in min mailadress i forumet så det borde gå att skicka den vägen, annars kan du slänga ett svar här eller PM:a mig så fixar vi det så...

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att bygga i princip två tidtagningssystem, ett snabbt och billigt, för att kunna ha i sommar och sen bygga ett lite värre med precision och alla klockor och visselpipor...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Helt min melodi. Bättre en fågel i handen, än 10 i skogen. :lol:

När är du anträffbar? Jag är sängliggande i stort sätt hela dygnet, så kanske bättre du ringer när du är ledig, om du nu vill det. Ska till sjukstugan på fredag mellan 12 och 15 så där cirka. Resten av dygnet går bra. Ska kanske först försöka hitta gamla filerna.

http://www.bergan.se/about.html finns det mesta och det bästa om mig.

Edit:
Föresten, vad kan du/ni i klubben göra själv(a)?
Om du ska göra ett program i tex Access, kan du göra det själv, eller iaf ändra i ett befintligt?
Om du kan det, vad behöver du hjälp med då? Tex vilka pinnar på parallellporten man ska använda?

Orsaken att jag frågar är om jag inte hittar mina gamla program, eller om jag gör det, kan du göra resten själv om du bara får reda på några viktiga saker.

Sen kan du säkert få hjälp här med det som ska vara klart till nästa sommar.
DCLXVI

Inlägg av DCLXVI »

Låter kanon...

Inte så lätt för mig att hitta en tid när det passar att ringa, antingen hemma med barn springandes runt eller på väg hem från jobbet via t-banan :)
Men jag kan ringa på lunchen iofs...

Jag jobbar på ett företag som har ~5-6 programmerare, en av frugans bästa kompisar är programmerare, jag kan lite, vi har ett par till på jobbet som kan knacka C++ kod...

Jag har en önskan att kunna komma igång med en prototyp, min tanke var att så fort jag kan åka förbi typ Kjell.com och köpa en påse IR-dioder och labba med...tanken var att koppla en IR-diodmottagare vi en förstärkare eller något så att jag får en 5v signal från den och sen till en inverter och sen vidare till datainsammling...

Hur mycket ute och cycklar är jag?

Jag har som sagt inget emot att bygga två olika system...ett "crude" och ett superb!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Sensorerna är nog ett kapitel för sig...

Såhär är det: IR är bra - men solhelvete är en sjujäkla IR-sändare och kan störa så in i .... det där varma stället - du vet - riksdagen.

Därför brukar man modulera IR-sändaren (slå på och av i snabb takt), då kan mottagaren plocka bort alla konstanta nivåer och bara se OM det finns pulser eller inte. Samtidig gör det att pulserna kan "gå längre" då man kan köra med 10% duty-cycle varför "on"-pulsen kan vara med en strömstyrka som annars ville få IR-LED'n att bränna av om den inte var pulsat.

Om LED'n t.ex. tål 100mA kontinuerligt kan man pulsa med korta(!) pulser på 1A i 10% av tiden och vila i 90% av tiden och på det vis få samma genomsnittliga effekt men en hel del starkare pulser som "når" längre. Detta sätt är i övrigt synnerligt vanligt på fjärrkontroller.

Självklart är det bra med rör som skuggar på mottagarsidan, mattsvarta på insidan. Det behövs inte på sändaren. Kan du fixa lite linser som klarar att samla det hela lite vill det ge mycket bra resultat.

Modulationsfrekvensen bör vara hög, normalt i fjärris-sammanhang är 35 eller 38kHz och det kan nog fungera för dig också.

Mottagaren ska då filtrera ut så att det är dessa pulser som kommer ut, sedan ett filter som ser att pulserna har rätt frekvens och kan detektera om 2 eller fler fattas, sedan är du i mål med dessa.

Tyvärr är det ett problem med denna frekvens: när du ska mäta sluthastighet bör du egentligen mäta över så kort avstånd som möjligt och då blir det problem vid ca: 2 m och neråt men från 2 m och uppåt går det bra. Då räknar jag att hastigheten ska mätas med en decimal.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Har tyvärr inte kunnat leta efter gamla filer, och i morron blir jag inlaggd på KS Solna i några dagar. Har så in i riksdagen ont i alla sår, fast jag äter morfin och Naproxen + kladdar in med Xylocain bedövningsgel hela dagarna, så dom ska försöka fixa till mig till det bättre.

På den tiden det begav sig använde vi antingen en box med sändare och mottagare. På andra sidan banan var det en reflex. Såg ut som den var köpt på typ Classe för 40 år sen, men den funkade även när solen var uppe.
Den andra modellen var en sändare och en mottagare. Dom var köpta på typ Elfa och kostade ganska mycket, kanske 1000:- år 1990. Funkade även fint i sol. Banan var ca 5-10 meter bred. Dom funkade också bra, men blir bara smådelar om en Camaro siktar rätt in i linsen. :D

På er bana skulle det nog funka bra med såna rör som Icecap beskriver, för banan är väl ca 1 meter som bredast. Sen är det ju två banor bredvid varandra, men dom är helt separerade. Bygget av avkännare/fotoceller måste du iaf göra, men i år blir det nog mer eller mindre "leka" sig fram till nåt system som funkar för er. Jag körde med bara en fotocell på parallellporten, men troligtvis kan man ha flera. Egentligen behövs väl bara en ingång för varje bana. Den för start och dom för mål/sluthastighetsmätning kan man parallellkoppla och fixa det i programvaran.

Så börja med hårdvaran, sen är jag nog tillräckligt frisk för att koncentrera mig, om ni behöver min hjälp senare. Ska iaf komma å titta på vad ni håller på med lite senare. Kommer ni att gå för nåt annat än databasprogrammet Access så kan jag tyvärr inte bidraga med mera än glada tillrop från läktaren.

Föresten, har du några bilder på hur banan och bilarna ser ut idag, eller finns det några på nån hemmasida? Vi gillar att titta på bilder på detta forum. :wink:
Appropå bilarna. Det måste finnas nåt ställe som släcker fotocellen, och det stället måste vara större än rördiametern, annars känner inte fotocellen av när det kommer en bil. Stället måste vara samma på alla bilar, tex vid framhjulet.
hummel

Inlägg av hummel »

Jag byggde ett system för tidtagning på en slotracingbana. Det klarar 1/1000 s eller bättre i upplösning. 8 kanaler så det bör räcka. Kan plocka fram hårdvara du kan använda från någon låda... Du behöver endast skriva programvaran till din PC vilket är väldigt enkelt.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

När det gäller fotoceller så är det väl bäst att ta något färdigbyggt fast det är en aning dyrare. Elfa har en hel bunt av dom.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nja... det är det nog faktisk INTE! Orsaken är att man inte kan VETA exakt vilken fördröjning de har och när det börjar vara tidtagning kan det bli ganska besvärligt.
DCLXVI

Inlägg av DCLXVI »

hummel skrev:Jag byggde ett system för tidtagning på en slotracingbana. Det klarar 1/1000 s eller bättre i upplösning. 8 kanaler så det bör räcka. Kan plocka fram hårdvara du kan använda från någon låda... Du behöver endast skriva programvaran till din PC vilket är väldigt enkelt.
Det vore jätte trevligt!
Användarvisningsbild
ConnyWesth
Kontakt:

Inlägg av ConnyWesth »

Jag är också intresserad av att lära mig lite elktronik inom tidtagningssystem men mitt fokus ligger inte p dragsters utan på runtåkande RC-bilar på Lövstabanan.

Vi har ett gammalt ombyggt AMB 8800 till AMB20 (noggrannhet enligt spec 1/100-dels sekund i max ca 120 kmh) men jag håller på att lära mig löda och meka med elektoniska komponenter för att komplettera systemet med olika tillbehör.

Jag är även nyfiken på detta med laser och fotoceller, grundprincipen är ju att mäta hur lång tid bilarna tar på sig för att förflytta sig en viss sträcka, kanske kan jag lära mig något intressant.

Jag har kompletterat vårt nuvarande system med extra loop trådar, för avkänning av transpondrarna. Det funkade klockrent med enkel el-kabel inköpt på clasohlson. Däremot har jag lite strul med att bygga en egen "loop interface box".

Kanske kan vi testa att sätta upp en loop under den nylagda asfalten i Lövsta och se om det funkar. Vi kör Race-programmet på en gammal Windows 95 dator pga att AMB-systemet kräver en gammal 8-bitars ISA kortplats. Finns inte att få tag på nyare datorer med 8 bitar ISA-kortplatser, om man inte pyntar 10 laxar eller mer.

Behövs det lödas ihop en Julgran, för startsignal? Finns det något färdigt program för att läsa av AMB-systemets transpondrar (Till byggy-bilarna använder vi ProLap).

Vi kanske kan lägga ut en loop i vardera änden av dragstripen och se hur noggrannt avläsningen kanske ske. det vore kul att prova och det är ganska billigt, en kabel på 25 meter kostar mellan 69-79 SEK på clasohlsson + lite banankontakter och några plaströr som vi kan lägga under asfalten. Sen drar vi en coax från tidtagningsssyetmet som står i vår container (kan vara max 100 meter).

Ett intressant CAD-program att använda för att göra ritningar av kretsscheman kan vara PSPICE (http://www.electronics-lab.com/downloads/schematic/013/) som jag använde på en kurs i analog elektronik någon gång 1988 tror jag det var, men det har utvecklats betydligt sedan dess.
DCLXVI

Inlägg av DCLXVI »

Hej Conny, Andreas här, nu krockar vi :)

Jag har nu forskat vidare i detta och ursäktar mig för att jag inte forskat mer innan jag postade här.

Jag ursäktar även för att jag inte kommit tillbaka hit och postat igen men det ligger lite frustration med några klubbmedlemmar bakom det... :(

Jag har hittat ett program som klarar 1/10000s men för tydlighetens skull bara visar 1/1000s, den tar in informationen via parallelporten (klarar upp till 3 portar och 8 banor)...
Det bästa är att den har en speed-trap funktion för att mäta hastighet så nu måste jag bara klura ut hur jag bygger sensorerna, finns en tutorial på programmets hemsida men den går bara igenom hur man bygger senorsystem för en slot-car banan (dvs innomhus), min tanke var att sätta ir-dioderna i ett rör för att ta bort så mycket solljus som möjligt, sen kanske man får vända sensor och emitter så för att kompensera för solvinkeln (ena sidan av banan ligger mot solnedgången...
Jag tänkte ha en ir-diod på ena sidan och en mottagar diod på andra sidan av vardera spår som bilarna i sig bryter strålen...jag vet inte om det kommer att fungera bättre om man har en reflekor på dioden eller om man får motsvarande effekt med ett polerat metallrör eller om det kanske inte spelar någon roll alls?
Om jag ska pulsera dioden så har jag inte den blekaste om hur jag skall gå till väga för att få systemet att förstå skillnaden mellan en puls och en bil...en logisk-grind (74xx)?
Användarvisningsbild
ConnyWesth
Kontakt:

Inlägg av ConnyWesth »

Jag är med i samma klubb som TS (trådskaparen), men kör inte dragster utan andra bilar.

Sluthastigheten för dragsterbilarna är ca 120-130 km/h. Vet inte om det kan förekomma 160 km/h men tror inte det.

Dragstripens mätsträcka är en 1/4 engelsk mil (402,33 m) delat med 8 så den är skalenlig i skala 1:8, dvs 50,29 meter.

Bifogar översiktsbild av området.

På den bifogade bilden ligger dragstripen i bildens nedre del och start är till vänster och målgång till höger ungefär där de två vita skåpbilarna står. Av skåpbilarnas storlek att döma så är väl bredden på asfalten ca 5 meter.

En bil som färdas i 130 km/h förflyttar sig 36,11111 meter på 1 sekund. Dvs att åka 50,29 meter i 130 Km/h skulle ta 1,3926461 sekunder. Men bilen har givetvis inte maxhastigheten från start utan i verkligheten tar det längre tid. Om jag gör ett estimat som innebär att bilens hastighet skulle öka linjört under hela sträckan så lägger jag på 100% på tiden och då får jag 2,7852922 sekunder, verkligheten skulle jag gissa ligegr något under det om bilen snabbt når sin maxhatighet så blir hastighetskurvan mer logaristmisk och ökningstakten avtal med avståndet. Den verkliga tiden för ett lopp borde m a o ligga på mellan 1,393 och 2,785 sekunder.

Jag funderar på om det går att använda en laserstråle som bryts i stället för fotodioder, då laser är mer okänsligt för starkt stolljus.

Det bästa vore om vi kunde komma fram till ett enkelt kopplingsschema och lite skisser hur det hela ska se ut i färdigt skick, jag kan slänga ihop kopplingsschema med Visio och skriva ut till PDF för att posta här på forumet.

En fråga är dock på sin plats; Jag vet inte om tiderna mäts från en gemensam starttid eller om de mäts individuellt. Vi använder ju inom OffRoad normalt individuell tidtagning som startar först när bilen passerar startlinjen för varje bil individuellt. Fungerar det så inom DRagster också eller startar tiden när startsignalen går?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ConnyWesth 18 juni 2011, 13:25:44, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

DCLXVI: med pulsning av IR-LED menas att den slås på med (oftast) 10% duty-cycle och fast frekvens, då kan mottagaren "spana" efter den frekvens och då utesluta "allt annat". Normal frekvens inom fjärrkontroller är 38kHz fast 35kHs förekommer också men man är inte bundna av dessa frekvenser!

Orsaken till en duty-cycle på 10% är att man då kan ge IR-LED'n en kraftigare strömpuls den tiden vilket ger längre räckvidd.

I praktiken ska man hitta den högsta frekvensen man kan, sändaren kan gå mycket högt men mottagaren blir ett problem vid högre frekvenser varför det är en avvägning för och emot. Högre frekvens ger snabbare respons men sämre känslighet hos mottagaren.

Att mäta tiden är sedan enkelt, det finns många sätt att göra detta på, jag fixade ett sätt förra vecka till ett system, jag satte capture-klockan till lägsta hastigheten då det bara var 1/100 sekund som skulle visas, ändå fick jag dela den mätta tiden med 625. Det hela hände med en Fujitsu 16-bit processor som tuggar på med 16MHz så det är definitivt ingen extrema saker.

Så sensorerna är det "stora" problem att få till på ett tillförlitligt sätt med känd responstid.
Skriv svar