Tidtagningssystem för skala 1:8 RC-dragsters

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DCLXVI

Tidtagningssystem för skala 1:8 RC-dragsters

Inlägg av DCLXVI »

Hej, ny här, har haft ett stort intresse för elektronik ganska länge (morfar höll på MYCKET med elektronik, var hans enda hobby), men jag kan tyvärr mindre än vad jag önskar och nu har jag ett projekt som jag innerlig vill få ihop fungerandes bra!

Bakgrunder är att jag håller på väldigt mycket med radiostyrda bilar (hobbynivån, inte lekbilar) och jag är med i Sveriges enda klubb med permanent 1:8 dragracing bana (100 meter asfaltsraka) som saknar ett fungerande tidtagningssystem (det gamla brann visst upp och har inte kunnat repareras ordentligt eftersom det är föråldrat teknik och han som kan det har inte tid)...

Så, jag tänkte att jag skulle bygga ett enkelt system som ger basic funktionallitet. Jag har klurat lite på det och kommit fram till att man borde kunna använda ett antal fotoceller och koppla dessa via ett slaktat tangentbord så att när bilen passerar en fotocell så uppfattar den inkopplade datorn det som en tangenttryckning, detta skulle förenkla mjukvaruutveklingen enormt, jag kan så pass mycket C++ så att jag kan skriva ett program som mäter tiden det tar mellan olika tangenttryckningar...men inte så mycket mer (jag kan ju dock lära mig mer)...

Men, pudelns kärna, en billig fotocell (mycket begränsad vinkel) som kan reagera på en ~50 cm lång bil som blåser förbi i ~130 knyck och trigga en tangenttryckning på ett "tangentbord" och sedan skicka den informationen ~60 meter till en dator, är detta en dyr fantasi?

MSPaint genererad "schema":
Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Tidtagningssystem för skala 1:8 RC-dragsters

Inlägg av Icecap »

Min första tanke är att du nog inte har tänkt igenom det hela ordentligt.

Att mäta tid med en PC i Windows-miljö kan gå, men har du krav på upplösning är det en helt annan femma, där är Win så otroligt inexakt att det bare är att glömma.

Steg 1 är att bestämma vilken upplösning som ska gälla, ska det vara 1/100-del eller 1/1000-del? Eller annan upplösning?
Innan detta är avklarat är resten fullständigt likgiltigt och "så bra som möjligt" är helt fel krav, man kan få det otroligt noga men då kostar det multum!

Och fotocellen: det är inte så svårt faktisk men komplexiteten beror på hur långt isär sändare och mottagare ska sitta, responstid osv.

Definiera alltså dessa värden först, resten löser sig.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Laser -> Fotocell -> Sladd -> Paralellport på dator med ett Realtids-OS installerat, tex RTLinux ( http://www.rtlinuxfree.com/ ) eller Linux med RTAI installerat och ett egetskrivet program så kan man mäta tid rätt exakt.

Däremot finns det många lösningar som säkert är bättre...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

borde väl gå att få det ganska bra med en enkel MCU bara också.. fast om man ändå vill ha en dator för att trycka ut papper och statistik så..
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

MCU är vad jag också skulle använda. Ner på 1000-delar borde gå att mäta utan problem med de inbyggda timers som finns i en modern MCU. Precisionen styrs av den valda oscillator-konfigurationen. Ett dubbel-triggat hårdvaruavbrott skulle kunna starta och stoppa timern. Därefter skickar man över informationen till en PC via (trådlös?) serielänk för presentation.
sugarman64

Inlägg av sugarman64 »

Antar att det tidtagning på mer än ett ekipage i taget? Är det OK att dra kabel mellan start och mål?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Dragster borde ju betyda att det är två ekipage åt gången, dvs två uppsättningar lasrar och fotoceller och pinne med reflektorer i mitten av banan, vill man dessutom veta målhastigeten får man sätta upp två uppsättningar till kanske 20cm efter den första uppsättningen
DCLXVI

Inlägg av DCLXVI »

Tack för alla svar, jag är som sagt ny på detta...

Tanken var att man skulle ha två banor och tre trigger punkter per bana, en vid starten, och två vid mål (för att mäta hastigheten)...

1/1000 sekund vore ju lämplig upplösning...men för min del, just i dagsläget för att komma igång och kunna använda banan iöverhuvud taget skulle 1/100 fungera, på samma sätt skulle den exakta tiden inte heller vara så viktigt utan det är viktigare att den relativa tiden (att det är samma tidsavvikelse mellan banorna) är korrekt.

En till dum fråga: Vad är en MCU?

Jag kan få tag på en KVM-extender på jobbet som klarar att förlänga en dators tangentbord, mus och videosignal via ethernet, ev. kan man uttnytja det på något sätt, en sådär ~50-100 meter och det rör sig om max 60 meter i detta fall (60 meter mellan start och mål) går ev. att sätta logiken i mitten, viket get ca 30 meter...

Som sagt, jag är nybörjare och jag är ute efter en enkelt och billigt system för att komma igång, finesser och precision får komma senare...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

MCU = mikrokontroller, enchips-dator... ett komplett datorsystem med CPU, RAM/Flash/EEPROM och diverse I/O i en kapsel. De vanligaste typerna är PIC från Microchip och AVR från Atmel.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

DCLXVI: börja inte med 1/100-del om 1/1000-del är målet! Det är alltid enklare att SÄNKA upplösningen och ganska sällan att öka den.

Men jag hade vald en mikroprocessor (µC) lösning också och kopplat ihop det med granen, då får man reaktionstid, hastigheter och tider i samma veva.

Alla data skickas via en seriell anslutning till en PC som presenterar resultaten.

Gjort rätt kan man få ut dessa värden av 8 mätpunkter samtidig med en PIC (eller AVR eller någon annan µC) utan större problem.

Kabel mellan mätpunkterna behövs för enkelt system, ska det vara trådlöst blir det hela en del mer komplicerat.

Att använda keyboard-idéen är i mina ögon alldeles borta och ger bara problem och inte något i närheten av 1/1000-del i upplösningen.

Och vilken hastighet ska kunde mätas på slutet? Ska man ha något så när skaplig upplösning behövs sannolikt en del högre än 10/1000-del sekund.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ligger banan i Hässelby (Lövsta)?
DCLXVI

Inlägg av DCLXVI »

Japp, det är banan i Lövsta...

Hmmm...ok, det verkar inte vara riktigt så enkelt som jag trodde, jag tror jag ska se om jag inte kan få tag på den gamla icke-fungerande utrustningen...

Om jag inte kan fixa fram den, var börjar jag i så fall?

Kan detta vara en utgångspunkt? http://www.electrokit.se/byggsatser-mik ... t_12008048
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett bra utgångspunkt är att svara på frågorna, innan dess är det omöjligt att svara på om det ena eller andra duger.

Jag har byggt ett hastighetsmätningssystem, detta används på en del bilbanor och halkbanor, t.ex. på Manntorp så det finns faktisk en anledning till att det kommer frågor men är det inte intressant att svara på dom är det OK men då blir det mycket svårt att svara på vad som duger eller är ett startpunkt.

Och just det "PIC Utvecklingskit" är nog en av de sämsta att börja med, köp istället en PICKit2 på ELFA, billigare och mycket bättre! Till det tar du en valfri PIC, gärna en PIC18Fxxx, då har du nog den kombination med mest funktion per krona.

Generellt är jag oerhört skeptisk till Vellerman-kit...
DCLXVI

Inlägg av DCLXVI »

Ok, jag är ledsen, jag har varit en riktig virrpanna :( Jag låter som en 14-åring i denna tråden, ledsen att ta upp eran tid med mitt dravel...

Jag har bara haft möjlighet att posta från jobbet och då har jag varit disträ och trött.
Kan jag börja om från början?

Hej, jag skulle vilja bygga ett tidtagningssystem för en dragracing bana i skala 1:8, dvs 60 meter lång med två "filer".
Jag hade tänkt att köra minst 3 mätpunkter per fil - 1 i starten för att mäta felstarter och ev. reaktionstid; en vid 50 meter för att tillsammans med mållinjes mätpunkten på 60 meter mäta hastigheten.
Nogranheten bör vara 1/1000-dels sekund...
Jag vill kunna putta in informationen ur en PC men det skulle kunna funka att bara knuffa ut data som ASCII via RS
-232
Jag har en ganska ansträngd budget men "basvaror" som kabel och lite kontakter och dylikt kan jag fixa billigt/gratis...
Jag har inte så mycket kunskaper om elektronik på komponentnivå men jag är ganska bra på att löda och jag är duktig på datorer (jobbar med att laga datorer och annan elektronik sedan ~9 år, hade det som hobby innan dess), har även gått på tekniskt gymanasium och fått labba lite med lokiska kretsar och byggt klockor och counter osv...

Jag hoppas att någon orkar med att hjälpa mig...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Bra beskrivning! Fattas lite saker så jag undrar:
Vilken sluthastighet förväntas?
Mätsträcka för denna sluthastighet?
Skriv svar