Bakgrunder är att jag håller på väldigt mycket med radiostyrda bilar (hobbynivån, inte lekbilar) och jag är med i Sveriges enda klubb med permanent 1:8 dragracing bana (100 meter asfaltsraka) som saknar ett fungerande tidtagningssystem (det gamla brann visst upp och har inte kunnat repareras ordentligt eftersom det är föråldrat teknik och han som kan det har inte tid)...
Så, jag tänkte att jag skulle bygga ett enkelt system som ger basic funktionallitet. Jag har klurat lite på det och kommit fram till att man borde kunna använda ett antal fotoceller och koppla dessa via ett slaktat tangentbord så att när bilen passerar en fotocell så uppfattar den inkopplade datorn det som en tangenttryckning, detta skulle förenkla mjukvaruutveklingen enormt, jag kan så pass mycket C++ så att jag kan skriva ett program som mäter tiden det tar mellan olika tangenttryckningar...men inte så mycket mer (jag kan ju dock lära mig mer)...
Men, pudelns kärna, en billig fotocell (mycket begränsad vinkel) som kan reagera på en ~50 cm lång bil som blåser förbi i ~130 knyck och trigga en tangenttryckning på ett "tangentbord" och sedan skicka den informationen ~60 meter till en dator, är detta en dyr fantasi?
MSPaint genererad "schema":