SIDsynth
Hmm coolt.. så man kan egentligen koppla "sid boxen" direkt till en förstärkare sen då altså.. ? Det här SID chippet finns altså bara i gamla Commodore64:er ? :/ Kan bli lite knivigt att få tag i en sån.. kanske på nån loppis eller nått. För det går väl inte att köpa nu längre
Sen antar jag att själva synthen inte blir polyfonisk?
Sen antar jag att själva synthen inte blir polyfonisk?
På sätt och vis kan man ju köra den polyfoniskt då den har flera oscilatorer (tre om jag inte minns fel). Alla de gamla tuffa SID-låtarna hade ju alltid en huvudmelodi, en basslinga och någon form av trummor. Allt från ett enda SID-chip 
Kolla eBay, tradera, blocket och de där. Det är ganska enkelt att få tag i en C64. Finns även de som säljer lösa SID-chip.

Kolla eBay, tradera, blocket och de där. Det är ganska enkelt att få tag i en C64. Finns även de som säljer lösa SID-chip.
Hallu gubbar å eventuellt gummor...
Mer eller mindre alla projekt på www.ucapps.de är uppbyggda av moduler. Det man börjar med är en kärna, "Core". Det är den som styr hela bygget. Sen får man bygga vidare med det som ska sitta i, i detta fall "Din", "dout" och SID-modulen. Allt detta kopplas till "Core".
Mjukvara till styrkretsen skickas upp via midi, och vipps, så har man sig en färdig MIDIbox SID!
Man kan bestämma lite hur man går till väga med att spela upp ljuden. Går antingen att låta datorn fixa till ljudet eller som i mitt fall även ratta lite själv på själva boxen.
Mycket nöje, men det är lite pilligt må jag säga!
Det som är lite tråkigt är ju att man var tvungen att mörda 2 C64or. (Plus en till för det första SIDbygget)
Ni som blev byggsugna på något av de projekt som finns på ucapps.de, ta och läs igenom hela sidan några ggr, så blir det lite lättare sen.
Mer eller mindre alla projekt på www.ucapps.de är uppbyggda av moduler. Det man börjar med är en kärna, "Core". Det är den som styr hela bygget. Sen får man bygga vidare med det som ska sitta i, i detta fall "Din", "dout" och SID-modulen. Allt detta kopplas till "Core".
Mjukvara till styrkretsen skickas upp via midi, och vipps, så har man sig en färdig MIDIbox SID!

Man kan bestämma lite hur man går till väga med att spela upp ljuden. Går antingen att låta datorn fixa till ljudet eller som i mitt fall även ratta lite själv på själva boxen.
Mycket nöje, men det är lite pilligt må jag säga!
Det som är lite tråkigt är ju att man var tvungen att mörda 2 C64or. (Plus en till för det första SIDbygget)

Ni som blev byggsugna på något av de projekt som finns på ucapps.de, ta och läs igenom hela sidan några ggr, så blir det lite lättare sen.
Man kan ha upp till 4st SIDdar.
Dels ger chippen lite olika ljud ifrån sig. Finns 2 typer, 6581 och 8580. Sen är det ett gäng rev. på dessa oxå, så lite variation är väl inte fy skam?
Sen kan man antingen spela polyfoniskt eller mono på flera chip. Kan tänka mig att det blir ganska så maffigt ljud med alla 4 chip som spelar samma sak.
Jag har delat upp mina chip på 2 midikanaler, så det är bara att byta kanal under spelning, så blir det det andra chippet som låter.
Det kan vara lite praktiskt om man vill ha 2 olika ljud och byta lite snabbt.
Eller så kan man ju ha fler chip på samma midikanal men med olika ljudinställningar... Tja.. man kan kombinera lite som man vill.
Dels ger chippen lite olika ljud ifrån sig. Finns 2 typer, 6581 och 8580. Sen är det ett gäng rev. på dessa oxå, så lite variation är väl inte fy skam?
Sen kan man antingen spela polyfoniskt eller mono på flera chip. Kan tänka mig att det blir ganska så maffigt ljud med alla 4 chip som spelar samma sak.
Jag har delat upp mina chip på 2 midikanaler, så det är bara att byta kanal under spelning, så blir det det andra chippet som låter.
Det kan vara lite praktiskt om man vill ha 2 olika ljud och byta lite snabbt.
Eller så kan man ju ha fler chip på samma midikanal men med olika ljudinställningar... Tja.. man kan kombinera lite som man vill.
Går ännu en gång i tankarna kring att bygga någon form av SID-synth, har en 6581:a över. Skulle vilja ha den fristående från en PC, men självklart med MIDI-interface. Skulle vilja lösa det så att jag slipper massa skiftregister, lysdioder och knappar. Kanske istället något liknande SID-station fast med en lite större grafisk display.
Någon som vet om det finns något liknande bygge att apa efter? Eller är det bara att sätta sig och lära sig allt kring 6581:an från grunden? Skulle någon förresten kunna förklara lite hur själva interfacet med SID-chippet fungerar? Hur vågformer väljs osv..
Någon som vet om det finns något liknande bygge att apa efter? Eller är det bara att sätta sig och lära sig allt kring 6581:an från grunden? Skulle någon förresten kunna förklara lite hur själva interfacet med SID-chippet fungerar? Hur vågformer väljs osv..
Sitter och försöka lära mig lite om 6581:an nu.
Hittade en bra förteckning över registren: http://www.joogn.de/sid.table.html
Men förstår fortfarande inte hur jag skriver till dem
Förstår att det har med A0-A4 (Pin 9-13) att göra men.. Och vad gör jag med D0-D7 (Pin 15-22)? 
Någon som känner för att hjälpa mig lite?
Hittade en bra förteckning över registren: http://www.joogn.de/sid.table.html
Men förstår fortfarande inte hur jag skriver till dem

Någon som känner för att hjälpa mig lite?