Transformatorn på bilden är en vanlig 230V:24V. Den har alltså enkel sekundärlindning.
Primären på 230V är lindad närmast kärnan och sekundären på 24V är lindad ytterst, så som det brukar vara.
Jag försöker se hur sekundären är lindad, men plasten döljer detta där sladdarna för anslutningen går.
Men det ser ut som att sekundären är lindad en massa varv runt kärnan och att början och slutet på lindningen är stället där anslutningskablarna sitter.
De röda sladdarna är sekundär, och gula primär.
Har jag rätt så långt?
Är det sant borde man enkelt kunna göra om denna 24V-trafo till 2x12V genom följande operation
Räkna sekundärens lindningsvarv tills man finner mitten, klippa av tråden, löda på två grova sladdar, limma igen med lite epoxy, samt tejpa igen.
Då skulle 180 grader av trafon täckas av ena 12V-sekundären, och resterande 180 grader av andra.
Lindningarnas anslutningssladdar hamnar ju då mitt emot varandra, vilket är en nackdel jag kan leva med.
Finns det fler nackdelar?
Köpetrafos med dubbel lindning har sina sladdar på samma ställe, och det är väl lite proffsigare kanske
Jag har inte tänkt att göra det med denna trafo, utan jag är nyfiken på om det är möjligt då det är bra att veta inför framtiden