Ringkärnetransformatorers sekundärlindning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Ringkärnetransformatorers sekundärlindning

Inlägg av mr.olle.norell »

Jag har en transformatorfråga:

Transformatorn på bilden är en vanlig 230V:24V. Den har alltså enkel sekundärlindning.
Primären på 230V är lindad närmast kärnan och sekundären på 24V är lindad ytterst, så som det brukar vara.

Jag försöker se hur sekundären är lindad, men plasten döljer detta där sladdarna för anslutningen går.
Men det ser ut som att sekundären är lindad en massa varv runt kärnan och att början och slutet på lindningen är stället där anslutningskablarna sitter.
De röda sladdarna är sekundär, och gula primär.

Har jag rätt så långt?

Är det sant borde man enkelt kunna göra om denna 24V-trafo till 2x12V genom följande operation :)
Räkna sekundärens lindningsvarv tills man finner mitten, klippa av tråden, löda på två grova sladdar, limma igen med lite epoxy, samt tejpa igen.

Då skulle 180 grader av trafon täckas av ena 12V-sekundären, och resterande 180 grader av andra.
Lindningarnas anslutningssladdar hamnar ju då mitt emot varandra, vilket är en nackdel jag kan leva med.
Finns det fler nackdelar?

Köpetrafos med dubbel lindning har sina sladdar på samma ställe, och det är väl lite proffsigare kanske :)

Jag har inte tänkt att göra det med denna trafo, utan jag är nyfiken på om det är möjligt då det är bra att veta inför framtiden :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Ringkärnetransformatorers sekundärlindning

Inlägg av grym »

japp
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men varför inte linda den nya sekundären med dubbel tråd, då får man uttagen på samma ställe??

Protte
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

man kan med en vass nål som försiktig penetrerar isolationstejpen mäta sig fram till olika spänningar på olika positioner för att på så sätt kunna göra ett mera "kirurgiskt" ingrepp.

enda nackdelen med ditt förslag är att lindningarna inte täcker 100% av trafon vilket kan ge lite sämre koppling primär-sekundär med större läckfält.
tror inte det är så stor effekt i praktiken.

i övrigt lär det fungera fint.
Norpan

Inlägg av Norpan »

För att han är lat och bara ska leta upp mitten på den som redan ligger där. :)

Herr Norell:
Du kan ju sticka i en nål där du tror du vill klippa och provmäta innan du klipper, å andra sidan behöver du kanske inte klippa om "mitten" ligger bra till, bara skrapa och löda på en tråd.

Och så kan du dra ledningarna från extrauttagen utanpå kärnan till där de andra är om det behövs, sålänge du inte trär dem igenom gör det ingen skillnad.

Edit:
Nu hann ju Herr Tavi före men jag skickar ändå.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Jo, lite för att jag är lat :) Dessutom är ju transformatorn lindad från fabrik och jag är inte säker på att jag skulle göra det lika bra...
Därför är jag lite rädd att linda om den, men ingenting är ju omöjligt :)

Tack hörni!
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Hur tillverkas då toroider med dubbla lindningar?
Jag har en 2x12V 80VA, och där tycks man ha gjort lite annorlunda än transformatorn på bild med enkel sekundär.
Det ser ut som att man lindat nästan hela vägen runt, och sedan gått tillbaka dit man började igen.
Jag antar att man gör detta två gånger för att få dubbla sekundärer.
Fast då skulle ju sekundär nummer två få något högre trådresistans om man lindat den utanpå första sekundären.
Kanske är det obetydligt, kanske har man kompenserat det på ett smart sätt...

prototypen skriver något om dubbel tråd... Är detta en hint om hur man gör? :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Man lindar dem inte utanpå varandra utan bredvid varandra. Alltså man tar två trådar och lindar samtidigt.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Okej, det är därför de tycks korsa varandra varje varv! :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Korsar varandra gör de ju inte utan det är snarare "varannan tråd".
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Jag satt och tänkte lite nyss.

Transformatorn på bild i förstainlägget har jag sex stycken av.
De är en toroid med 230V primär och en enkel sekundär.
Tillverkaren är Talema (Nuvotem)
Samtliga är märkta: No. 9628-P1S1
Jag gissar att det betyder 1:st primärer, 1:st sekundärer.
Och de flesta även 15/93 vilket jag tror är datummärkningen.

Den mäter enligt min multimeter 28,0V vid 234V nätspänning. Detta obelastad.
Jag tror trafon är på ungefär 300VA, och jag har ingen bra last som tål den effekten vid en mätning under full last.

Jag har även för mig att de har suttit i lastbilsladdare, eller någon sorts laddare iallafall. Truck kanske.

Nu är det ju så att jag mestadels bygger förstärkare, vilket gör att man gärna vill ha dubbel sekundärlindning :)
Spänningsdubblare väl annars, men behovet av glättning dubbleras väl då :o

Man kan till sin nätdel använda två trafos, seriekoppla dess sekundärer och uppnå helvågslikriktad plus/minus-spänning.
Har gjort så och det fungerar :)
Men två stycken 300VA-trafos är både mycket tungt, drar dubbla startströmmen, och är lite overkill efter som jag inte bygger så våldsamt effektstarka grejer för det mesta.

Så jag funderar nu över möjligheten att linda om dessa trafar :)

På en köpt trafo lindar man ju med två trådar samtidigt i fabriken har jag förstått.
Då trådens diameter tycks vara runt 2,3mm tjock är den nog också lite stel.
Frågan är om jag lyckas med det?

Om trådarna lindas för löst kommer de ju skramla och brumma :o

Jag kom därför på en annan idé, se bild.

1: Är trafon orörd med en sekundär. (Det står 24V, men det kan vara något högre kanske om den mäter 28V obelastad.)
2: Man lindar av exakt halva lindningen.
3: Man lindar tillbaka det igen över den halva lindning som är kvar.
4: Man gör ytterligare en identisk sådan lindning med tråd jag får sno från en annan trafo.

Det ger mig en trafo med dubbel sekundär, och en kärna utan sekundär. Koppartråd han man köpa av svebry bland annat, så kan jag linda även den trafon :)

Frågan är då om detta är en bra idé alls? :)

Om man lindar med två trådar samtidigt täcker ju var lindning hela kärnan. Här täcker de halva var. Blir det sämre på något sätt?

Om trafon hade gjorts med samma 300VA och samma sekundärspänning, fast med dubbel sekundär, skulle den ha tunnare tråddiameter på sin sekundärlindning än min med enkel sekundär?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Linda inte av något, lägg en ytterligare lindning på den andra med samma diameter på tråden, tråden kommer att bli längre med lite högre resistans men jag tror inte det gör så mycket.

Protte
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Med två sekundaärer med samma spänning blir ju strömmen hälften för samma effekt, dvs 300VA -förluster. Alltså halva arean.

Edit: Jag förtydligar lite. Som du beskrivit kan du ta den ena tråden från en trafo och lägga till som protte skrev. Sedan den du köper blir som jag skrev.
Senast redigerad av Mindmapper 19 april 2011, 15:22:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men nu rör han inte den befintliga lindningen och No 2 bör vara lika.

Jodå det blir lite klumpigt men att linda 2 sekundärer är mindre kul än att linda 1.
Man bör ha utrymme att dra ut hela tråden för varje varv, typ en lång korridor och sedan att vara 2 personer.

Protte
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Jo, om man kompletterar med en yttre lindning så blir ju trådreistansen något högre. Kanske är det obetydligt...
Det skulle då vara för nattsömnen, eller feelgodkänslan... :)

Är min idé lite okonventionell? Det jag ser som positivt är att lindiningarnas trådresistans blir samma.
Det borde även gå att linda tillräckligt tight tror jag, så det känns som att det är möjligt, men jag har inte provat än :)

Tack även för klargörandet att man med dubbla sekundärer kör kalva arean på lindningen.

Svebry har 1,5mm-tråd, aningens för tunn kanske... Och 2mm som är nästa dimension är onödigt tjock.
http://svebry.se/products.php?product_id=5471
Skriv svar