Diskret magnetbrytare för utomhusbruk?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Diskret magnetbrytare för utomhusbruk?

Inlägg av Klas-Kenny »

Klurar lite på en liten ljusstyrning till en utomhus trappa, som ska tändas när man öppnar en grind eller dörr, det jag tyckte verkade smidigast till detta vart magnetbrytare i stil med de i larm-applikationer.

Så har ni några tips på vettiga väderbeständiga, gärna så små som möjligt, magnetbrytare, gärna med lång sladd (typ två meter kanske) så man slipper skarva ute, till bra pris?

Alltså i stil med Denna fast ej trådlös och samt väderbeständig (Ska vara ute året om).
Användarvisningsbild
T0ny

Re: Diskret magnetbrytare för utomhusbruk?

Inlägg av T0ny »

De enda magnetkontakter jag känner till med sladd är de för infällt montage t.ex. Clas Olsson
# 32-5329
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=55369098

Ledningen är typ 20cm om jag minns rätt.

Du kanske skulle löda på en lång sladd på ett löst tungelement och doppa i epoxy eller sillikon.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

De där såg ju trevliga ut, bara till att borra ett litet hål i dörren och peta in magnet, och samma sak i karm med tungelement, nästan osynligt! :)

Fast det stod ingenting om väderbeständighet, vad kommer hända med dessa till vintern vid -15 grader eller efter ett år ute i regn och rusk? :humm:

Skarva sladd GÅR ju, men hade varit enklare med lång sladd direkt. Krympslang + silikon borde ju kunna bli tillräckligt tätt annars.
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Eller krympslang + smältlim, ungefär samma smält/krymp-temperatur.
Det finns krympslang med smältande insida men ovanstående blir billigare.

Största faran är väl att plasten inte är UV-beständig, dvs. torkar och smulas sönder efter några år.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bara ta lösa tungelemetrelä, och antingen löda på kablen direkt eller göra ett lagom kretskort

lacka lödningarna och sedan håller det länge utomhus

det går att få det mycket smått
att bädda in allt i pu eller silikon gör det hela ännu bättre skyddat mekaniskt
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

I och för sig, när det handlar om infälld montering som på de hos Clas blir ju inte UV något större problem då större delen utav dom sitter inne i något.

Största problemet med "vanligt" tungelement borde vara att de blir svårt att fästa det ordentligt? Några bra förslag angående det?

Men jag tror jag går till Clas på måndag och kollar på dem i alla fall, borde inte bli några problem att ha i dörren, den är under tak och allt så förutom kylan blir det nästan som inomhus, sen grinden kan vi fundera på lite till, där är inte så bråttom.
Dörren där emot ska ändå skruvas bort och sedan dit igen ganska snart, så där får man skynda på lite med att hitta passande givare så det kan monteras samtidigt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Vanliga larmkontakter fungerar alldeles utmärkt i minusgrader. Det är bara ett magnetiskt tungelement inkapslat i glas.
Har monterat dessa i oisolerat garage.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Då får det bli de hos Clas :)
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Bra med info i denna tråden!
Klas-Kenny, blir det någon kort projekttråd om installationen sen? Några bilder och kanske någon snutt film hur du löst det? :)

Kanske overkill, men alltid roligt att se :)
(ja jag är beroende av projekttrådar :vissla:)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ska ta och dokumentera det hela med bilder (Och film när det är klart) i alla fall, så får vi se om det blir värt att göra projekttråd om det :)
Om inte så lär det väl dyka upp i miniprojekt-tråden.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Det låter bra det också :D
Jag har blivit rätt intresserad av att göra saker väder och vattentåliga, så oavsett hur du publicerar så blir det skoj att se :)
Skriv svar