Diskret magnetbrytare för utomhusbruk?
- Klas-Kenny
Diskret magnetbrytare för utomhusbruk?
Klurar lite på en liten ljusstyrning till en utomhus trappa, som ska tändas när man öppnar en grind eller dörr, det jag tyckte verkade smidigast till detta vart magnetbrytare i stil med de i larm-applikationer.
Så har ni några tips på vettiga väderbeständiga, gärna så små som möjligt, magnetbrytare, gärna med lång sladd (typ två meter kanske) så man slipper skarva ute, till bra pris?
Alltså i stil med Denna fast ej trådlös och samt väderbeständig (Ska vara ute året om).
Så har ni några tips på vettiga väderbeständiga, gärna så små som möjligt, magnetbrytare, gärna med lång sladd (typ två meter kanske) så man slipper skarva ute, till bra pris?
Alltså i stil med Denna fast ej trådlös och samt väderbeständig (Ska vara ute året om).
Re: Diskret magnetbrytare för utomhusbruk?
De enda magnetkontakter jag känner till med sladd är de för infällt montage t.ex. Clas Olsson
# 32-5329
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=55369098
Ledningen är typ 20cm om jag minns rätt.
Du kanske skulle löda på en lång sladd på ett löst tungelement och doppa i epoxy eller sillikon.
# 32-5329
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=55369098
Ledningen är typ 20cm om jag minns rätt.
Du kanske skulle löda på en lång sladd på ett löst tungelement och doppa i epoxy eller sillikon.
- Klas-Kenny
De där såg ju trevliga ut, bara till att borra ett litet hål i dörren och peta in magnet, och samma sak i karm med tungelement, nästan osynligt! 
Fast det stod ingenting om väderbeständighet, vad kommer hända med dessa till vintern vid -15 grader eller efter ett år ute i regn och rusk?
Skarva sladd GÅR ju, men hade varit enklare med lång sladd direkt. Krympslang + silikon borde ju kunna bli tillräckligt tätt annars.

Fast det stod ingenting om väderbeständighet, vad kommer hända med dessa till vintern vid -15 grader eller efter ett år ute i regn och rusk?

Skarva sladd GÅR ju, men hade varit enklare med lång sladd direkt. Krympslang + silikon borde ju kunna bli tillräckligt tätt annars.
Eller krympslang + smältlim, ungefär samma smält/krymp-temperatur.
Det finns krympslang med smältande insida men ovanstående blir billigare.
Största faran är väl att plasten inte är UV-beständig, dvs. torkar och smulas sönder efter några år.
Det finns krympslang med smältande insida men ovanstående blir billigare.
Största faran är väl att plasten inte är UV-beständig, dvs. torkar och smulas sönder efter några år.
bara ta lösa tungelemetrelä, och antingen löda på kablen direkt eller göra ett lagom kretskort
lacka lödningarna och sedan håller det länge utomhus
det går att få det mycket smått
att bädda in allt i pu eller silikon gör det hela ännu bättre skyddat mekaniskt
lacka lödningarna och sedan håller det länge utomhus
det går att få det mycket smått
att bädda in allt i pu eller silikon gör det hela ännu bättre skyddat mekaniskt
- Klas-Kenny
I och för sig, när det handlar om infälld montering som på de hos Clas blir ju inte UV något större problem då större delen utav dom sitter inne i något.
Största problemet med "vanligt" tungelement borde vara att de blir svårt att fästa det ordentligt? Några bra förslag angående det?
Men jag tror jag går till Clas på måndag och kollar på dem i alla fall, borde inte bli några problem att ha i dörren, den är under tak och allt så förutom kylan blir det nästan som inomhus, sen grinden kan vi fundera på lite till, där är inte så bråttom.
Dörren där emot ska ändå skruvas bort och sedan dit igen ganska snart, så där får man skynda på lite med att hitta passande givare så det kan monteras samtidigt.
Största problemet med "vanligt" tungelement borde vara att de blir svårt att fästa det ordentligt? Några bra förslag angående det?
Men jag tror jag går till Clas på måndag och kollar på dem i alla fall, borde inte bli några problem att ha i dörren, den är under tak och allt så förutom kylan blir det nästan som inomhus, sen grinden kan vi fundera på lite till, där är inte så bråttom.
Dörren där emot ska ändå skruvas bort och sedan dit igen ganska snart, så där får man skynda på lite med att hitta passande givare så det kan monteras samtidigt.
Vanliga larmkontakter fungerar alldeles utmärkt i minusgrader. Det är bara ett magnetiskt tungelement inkapslat i glas.
Har monterat dessa i oisolerat garage.
Har monterat dessa i oisolerat garage.
- Klas-Kenny
Bra med info i denna tråden!
Klas-Kenny, blir det någon kort projekttråd om installationen sen? Några bilder och kanske någon snutt film hur du löst det?
Kanske overkill, men alltid roligt att se
(ja jag är beroende av projekttrådar
)
Klas-Kenny, blir det någon kort projekttråd om installationen sen? Några bilder och kanske någon snutt film hur du löst det?

Kanske overkill, men alltid roligt att se

(ja jag är beroende av projekttrådar

- Klas-Kenny
Ska ta och dokumentera det hela med bilder (Och film när det är klart) i alla fall, så får vi se om det blir värt att göra projekttråd om det 
Om inte så lär det väl dyka upp i miniprojekt-tråden.

Om inte så lär det väl dyka upp i miniprojekt-tråden.
Det låter bra det också 
Jag har blivit rätt intresserad av att göra saker väder och vattentåliga, så oavsett hur du publicerar så blir det skoj att se

Jag har blivit rätt intresserad av att göra saker väder och vattentåliga, så oavsett hur du publicerar så blir det skoj att se