Felsökning aktiv baslåda?
- anders_bzn
- Kontakt:
Re: Felsökning aktiv baslåda?
Mät mellan anod och katod med spänningen på, då borde du få zenerdiodens zenerspänning ~15V på varje (eller likande). Mät sedan samma spänning när det börjar balla ur.
ok
då ska vi se
Något är som det inte ska vara! jag har mätt det ni har föreslagit och över zenerdioderna är det 15v även när oljudet är där
något måste väll vara fel på ström matningen
? men vad kan det vara månetro.
vet inte hur jag ska gå vidare ifrån här..
Bytte zenerdioderna och kondingarna = ingen skillnad!
då ska vi se
Något är som det inte ska vara! jag har mätt det ni har föreslagit och över zenerdioderna är det 15v även när oljudet är där
något måste väll vara fel på ström matningen
vet inte hur jag ska gå vidare ifrån här..
Bytte zenerdioderna och kondingarna = ingen skillnad!
Ska efektmotstånden och zenerdioderna bli varma?
Nu blir dom så varma att man bränner sig!
Mätte växelspänning mellan d6 och d7 där va det 160v ska det vara så?
Nu blir dom så varma att man bränner sig!
Mätte växelspänning mellan d6 och d7 där va det 160v ska det vara så?
Senast redigerad av kvaark 30 september 2010, 13:06:57, redigerad totalt 1 gång.
de blir normalt väldigt varma... frågan är vart gränsen går för överhettning
Ta en annan bas och prova steget på (om du nu inte redan gjort detta). En kompis till mig köpte 2st för att ha i lastbilen. när han sedan bytte jobb fick jag ha den ena och en annan fick den andra lådan.
Det funkade prima ett tag men sedan började det låta skumt (skrapande ljud), och sedan bränna säkringar. Jag blev irriterad på det hela och slet isär skiten, felet jag hittade va att basen va så kass den kunde bli.
http://www.beangan.nu/IMG_09791.JPG <-- ta en titt så förstår du nog.
Steget funkar fint med annan bas. Slutsteget blev även väldigt varmt på samma ställen som ditt.
Nu säger jag inte att det ÄR detta som är fel, men det kan vara värt att titta på eftersom båda lådorna kompisen köpte har börjat göra likadant. Jag har inte fått tag på den andra lådan, så jag kan inte kolla om det är samma fel på den. Men symtomen är exakt samma.
Mvh jimmy
Edit: problemet i min låda om ni inte kan räkna ut det själva är helt enkelt kortsluten lindning, steget pumpar ut mer ström och blir glödhett.
Det funkade prima ett tag men sedan började det låta skumt (skrapande ljud), och sedan bränna säkringar. Jag blev irriterad på det hela och slet isär skiten, felet jag hittade va att basen va så kass den kunde bli.
http://www.beangan.nu/IMG_09791.JPG <-- ta en titt så förstår du nog.
Steget funkar fint med annan bas. Slutsteget blev även väldigt varmt på samma ställen som ditt.
Nu säger jag inte att det ÄR detta som är fel, men det kan vara värt att titta på eftersom båda lådorna kompisen köpte har börjat göra likadant. Jag har inte fått tag på den andra lådan, så jag kan inte kolla om det är samma fel på den. Men symtomen är exakt samma.
Mvh jimmy
Edit: problemet i min låda om ni inte kan räkna ut det själva är helt enkelt kortsluten lindning, steget pumpar ut mer ström och blir glödhett.
Bra tips! det ska provas i morgon!!
Men min låter skitbra i upp till 20 minuter sen så börjar den skrapa oregelbundet, men det är ju klart att det mycketväl kan vara det där felet endå!!
Min tanke är om spolen på basen ser ut sådär så kan det ju inte ha låtit bra alls!
Borde man inte kunna ohm mäta basen på något vis och se så det inte är något fel?
Men min låter skitbra i upp till 20 minuter sen så börjar den skrapa oregelbundet, men det är ju klart att det mycketväl kan vara det där felet endå!!
Min tanke är om spolen på basen ser ut sådär så kan det ju inte ha låtit bra alls!
Borde man inte kunna ohm mäta basen på något vis och se så det inte är något fel?
Med vad?kvaark skrev: Mätte växelspänning mellan d6 och d7 där va det 160v ska det vara så?
Det finns minst tre olika sätt mätinstrument mäter växelspänning på och de ger helt olika visningar för saker som inte är sinusvågor med 50Hz frekvens och utan likspänningskomponent.