Att koppla LED: tokig tutorial!

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Re: Att koppla LED: tokig tutorial!

Inlägg av chille »

Jag tror det definitivt att det är samma Illuwatar :)

Tänk på att den där artikeln är 8 år gammal. På den tiden hinner man bli civilingenjör inom elektronik och jobba med det några år.

Dessutom är ju inte det där någon raketforskningstutorial som NASA använder när de bygger rymdraketer. Med tanke på sidan artikeln är publicerad på så är den nog riktad mot folk som "moddar" datorer (Läs: trycker in en jävla massa lysdioder i en dator), och då är det inte så noga.

Jag kanske skulle bli försvarsadvokat. :lol:
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag tänkte mest att det var fel väg att gå om man ska lära nybörjare hur man ska tänka när det gäller lysdioder: sambandet mellan spänning och ström osv... Att resonera "äsch.. det är bara för amatörer så det spelar ingen roll om det blir fel" känns inte bra. Det "kan" fungera om man har tur... eller inte.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

...... den sista kopplingen ser ut som nått jag skulle kunna ha gjort (i unga år naturligtvis).......... :vissla:
nog om mig nu .... :)
*L.R*

Inlägg av *L.R* »

Jesse Förklara hur man ska koppla. Finns nog många som skulle vara tacksam för rätta kopplingar och tänk. :tumupp:
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Guiden som jag kritiserade förklarar ganska bra i övrigt, om du bortser från de två exemplen jag tog som var dåliga. De andra exemplen (och beräkningarna) är korrekta, så det är bara att läsa.
DCLXVI

Inlägg av DCLXVI »

anlamotte skrev:Att inte använda strömbegränsare vid drivning av lysdioder är lite som att inte använda kondom - man sparar lite pengar för stunden, men det kan bli dyrt som fan senare...
Så du menar att man kopplar som det står i den guiden med tex 5mm leds så har man ett gäng 3mm led inom ett år?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

:lol: Snacka om att ha grävt i internets bortglömda hörn... ja, det är en urgammal artikel jag skrev för 64bits när de var som mest aktiva. Och jag var lite grönare på detta område. Men som chille nämnde tidigare så var målgruppen datormoddare, inte elektroniknördar. Att börja ge sig in på konstantströmsgeneratorer och PWM-modulering blir lite väl mycket överkurs...

Skulle jag ha skrivit detta idag skulle det se annorlunda ut. Och en boost-konverter med strömreglering hade fått driva den massiva LED-arrayen...
Skriv svar