Stötte på denna guide om hur man kopplar lysdioder.
Har författaren missat något grundläggande eller är det jag som gjort det?
Kanske ska man ha lite mer koll på verkligheten om man ska lära andra hur man gör?
Kopplingar som dessa får mig att fundera lite:
EDIT: visserligen står det att dioderna ska vara identiska... men ändå... hur identiska är två "likadana" dioder? Och det hjälper ju ändå inte i nedersta bilden, om spänningskällan skulle variera lite. Tex om det är ett batteri.
Första så kommer den med lägst resistans få mest ström och eventuellt gå sönder i förtid.
Andra exemplet så finns ingen strömbegränsning och det förkortar livslängden med.
Edit: om dioderna kommer från samma batch så kan det fungera, fast det är riskabelt att anta att alla dioder är från samma batch.
Illuwatar vet ju vad han gör... så det vore konstigt om han hade gjort den guiden. Men det ser ju ut så. Han kanske kommenterar denna tråden själv snart?
Att inte använda strömbegränsare vid drivning av lysdioder är lite som att inte använda kondom - man sparar lite pengar för stunden, men det kan bli dyrt som fan senare...
Det är ju inte att rekommendera men båda sätten går ju, jag har använt båda kopplingarna utan problem. Man tar vad man har i lager och har man inte exakt det som man behöver så får man hitta på något ... eller vänta på att man kan få tag på rätt delar.
Men visst kan man ha otur.
En kompis till mig brukar titta på dom prototyper jag bygger och kommer alltid med kommentera: -"Det blir mycket bättre om du gör den i kolfiber."
Det är givetvis helt sant. Det är också en helt annan nivå på pris, verktyg och kunnande som krävs.
Plywood och smältlim är billigare, lättare att arbeta med och enklare.
> Nej de får de inte, eftersom spänningsfallet varierar mellan batcharna (även inom dessa).
Ja, för de enskilda lysdioderna.
Men i det aktuella fallet är båda dioderna ihoppkopplade i både ändar
så det *faktiska* spänningfallet i den aktuella kopplingen kommer
naturligstvis att bli det samma. Och den som har den lägsta egna Vf
kommer att ta "stöten", hur stor diffen i ström och ljusstyrka blir beror
på hur stor skillnaden i egen Vf är. Och det är just det som är problemet...