Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1888
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Inlägg av toffie »

DeVille,
Annars finns ju Mode2 för 2 dollar billigare :)
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... 2_(Mode_2)
hubben, är det Mode1 du har som du har kraschat med? Eller är det denna Mode2?

Har för mig att man kan "göra om" Mode1 lådor till Mode2, kanske inte fungerar på alla märken dock!?

Så, hubben, skulle denna ack vara OK enligt dig?
http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh ... h_2S1P_40C
40C / 50C Burst, 2200mAh, 2 cell (vad gör det för något? förutom att visa ESC inte klarar mer än 3 celler osv..)
Vad säger andra om denna?

Vad sägs annars om följande ESC? Billigare och verkar vara samma prestanda?
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... 25-30A_ESC


Förresten.. Om en ESC exempelvis klarar 4 celler, kan man använda 2 ackar med vardera 2 celler då? Eller blir det fel? :roll:

hubben skrev:...När accen börjar ta slut lägger motorerna nämligen av - men inte samtidigt.. Så den tappar lyft på ena sidan, slår runt, och går rätt ner i backen... (testat)
hehehe..



Edit..
Vad säger ni egentligen om att handla vissa av sakerna från DX?
Finns ju en del ESC där; http://www.dealextreme.com/search.dx/search.ESC

Denna kanske?
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11981

Eller denna?
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13028

Batterier ska vi inte prata om, de verkade värdelösa på DX..

Men sen finns ju lite motorer, de flesta utan bra specs dock!
http://www.dealextreme.com/search.dx/se ... ss%20motor


Tänker mest på "fri frakt"..
Vad ligger frakten på, på ett ungefär från Hobby****? Och vad kan man räkna med i moms/tull på det man köper, så man kan beräkna på ett ungefär?
JanErik
Inlägg: 3188
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Inlägg av JanErik »

Har HK lämpliga gyron också, eller var får man tag på dem?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8640
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Inlägg av PeterH »

hubben skrev:Du har en acc i när du flyger. Lipovakten kopplas i balanskontakten på accen och sitter i. När accen börjar ta slut lägger motorerna nämligen av - men inte samtidigt.. Så den tappar lyft på ena sidan, slår runt, och går rätt ner i backen... (testat)

Du kan köra 2-3 celler på de där escarna och motorerna, 3,7V nominell spänning per cell, 4,2V fulladdat, dvs 7,4 - 11,1V.
Okej, den sitter i hela tiden men hjälper inget mer än att den indikerar med sina LEDar, det förutsätter att man kan se LEDarna när den är uppe i luften alltså? Eller kan man få quaden att göra något förutbestämt utifrån laddstatus :humm:

Angående spänningen menar du förstås 7,4-8,2V(2 cell)/11,1-12,6V(3 cell), finns det någon för eller nackdel med 2 eller 3 celler?
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Inlägg av hubben »

@toffie: Vi flyger som sagt mode2 i sverige. Mode1 och Mode2 är samma radio bara det att den icke återfjädrande spaken sitter på höger sida på mode1 och på vänster sida på mode2. Det GÅR att bygga om vissa radios genom att byta spak, men du måste även ändra firmware eller löda om en jädra massa tåtar då mode1 har thro/aile på samma spak, och mode 2 har thro/rudd på samma spak.
Jag har bara kört mode2 radios, mode1 och mode2 av den där är "samma skit". Jag har en polare som flyger med en såndär, och det fungerar bra. Ända tills han kommer ut på fältet och har en inställning fel. Då blir det snällt att åka hem igen och justera...
Efter att ha använt den så kan jag faktiskt inte rekommendera att någon köper en sådan. Särskilt som man kan få en såpass mycket bättre radio för så lite mer pengar. 54 dollar är inte dubbelt så mycket som 22 om du räknar med att frakten på 32 dollar tillkommer oavsett vilken radio du köper...
(Jag GAV bort min gratis till en annan polare som ville börja flyga. Han tappar kontrollen på sitt plan när det kommer 30-40m bort, VARJE GÅNG...)

Den accen fungerar, men eftersom att P = U * I så gäller det att för att bibehålla effekten vid lägre spänning behöver du högre ström. Det belastar hela systemet hårdare. Dessutom påverkar du högsta RPM på motorerna då kV värdet anger RPM / volt. Har du 1000kV och flyger på 7,4V får du max 7400RPM. Kör du på 11,1 får du max 11100RPM, så du får bra mycket bättre prestanda från en 3s acc. 2s kan du flyga på om du bara vill flyga runt, men ska du lyfta kamera etc bör du flyga 3s.

Du kan seriekoppla eller parallellkoppla accar precis som vanliga batterier. Parallellkoppling av 2st 2s 2200mAh accar blir samma som att flyga med en 2s acc på 4400mAh. Dock blir inte flygtiden dubbel iom att du får högre massa att lyfta. Seriekopplar du så blir det en 4s 2200mAh acc vilket ger bättre fart på motorer osv men då måste du kolla att ESC och motorer verkligen klarar 4s. Många billigare ESC:ar står stämplade för 4s, men om du kör det så brinner BEC:en upp - det är därför jag bara rekommenderar 3s på dessa ESC:ar (jag har testat).

Registrera ett konto på hobbycity och plocka i varukorgen. Då ser du vad frakten blir. Var du handlar kvittar, det brukar vara ungefär samma komponenter i de billigare grejjerna.

@JanErik: Kontrollerkortet jag kör med använder de här gyrona:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... Lock_Gyro_
RUGGIGT prisvärda gyron som är mycket bättre än allt annat i ungefär samma prisklass. Du har andra gyron typ telebee, E-Sky, CopterX som är billiga även det men presterar inte i närheten lika bra.

@PeterH: Precis, det gäller att du ser den, så man monterar den under farkosten på nåt vis. Oftast lyser den klargrönt/gult/knallrött, och när man ser rött är det läge att landa. De brukar synas rätt bra. När man flyger heli använder man nästan aldrig sånadär. Man laddar accen, flyger 4min (timer) och laddar igen och kollar hur mycket man förbrukat. Sen ökar man tiden tills man ligger på 80% av kapaciteten på accen. Flyger man i samma stil så förbrukar man ungefär lika mycket varje gång.

Ang accar så brukar man ange nominell spänning, dvs 11,1V för 3S eller 12V för en blyacc typ bilbatteri. att det varierar lite från fullt/tomt brukar man inte skriva ut då det blir så jädra mycket att skriva.
"Jag flyger min heli på ett 3s acc (10,5/11,1/12,6V) och min andra på ett 6s (21/22,2/25,2V) och min stora på 12s (42/44,4/50,2V)".. ;-)

Ang nackdel med 2/3celler: 2 celler ger en sävligare maskin som inte lyfter så mycket - har mindre effekt. 3s ger en rappare maskin som lyfter mycket mer men om du har en lätt maskin blir det lätt så att den "överkompenserar" och blir lite vinglig. Man får ställa ner gain en del med 3s acc jämfört mot 2s.
Jag flyger 2s nu när jag inte har kamerafästet klart och ska fishovra på gården. När jag ska flyga kul eller lyfta kommer jag köra 3s.
JanErik
Inlägg: 3188
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Inlägg av JanErik »

Hur vet man vilka propellrar som passar på vilka motorer? Såg att det finns propellrar med tre och fyra blad, hur skulle det påverka flygegenskaperna?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Inlägg av Fagge »

Alltså villha begäret blir bara större å större för varje inlägg som görs här. :drool:
Skulle vi vinna någonting på att dra igång ett samköp?.

Förresten hur mycket väsnas en sådan här leksak?. Skulle man kunna hovra ovanför polarens hustak utan att bli upptäckt?. :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26632
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Inlägg av Icecap »

Om han inte är hemma skulle det nog vara möjligt - eller du gör det med en del höjd.

De låter men det är inte så jävligt och mycket av ljudet kan nog dämpas med en strömlinjeformat grej runt rören vid propellerna, när luften slår ner på ett runt/fyrkantigt rör blir det ju en del ljud av det.

Jag är också extremt sugen på att bygga en sådan, det är dock ett osäkert ekonomisk läge att börja på, nästa fredag ska jag inskriva mig på AF som arbetslös...
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Inlägg av hubben »

Oftast står det på motorspecen vad som är lämplig propeller, annars får man testa sig fram. 3-blad ger marginellt bättre lyft, en vanlig 2blad SF propp är bättre.

På 2s med 12" proppar är den i stort sett tyst. Ett svagt hummande hör du när du hovrar 10 meter ifrån dig. Har grannen inte öppet fönstret kommer han INTE att höra dig - till skillnad från en rcheli som ylar...
När du dyker och drar på, eller flyger nära marken så låter det mycket mer.

Det jag funderar på är om man skulle beställa lite PCB:er och komponenter. Det dyraste är ju kontrollerkortet med gyron, och det finns ju SMD gyron som är riktigt bra. Då kan man få rätt smutta kontrollrar. Men jag har ingen koll på modellering och beställning av dylikt.

Det man skulle kunna göra - förutom PCB - är att hjälpas åt och testa fram ett kit som fungerar med billigast möjliga komponenter. Vem kan flyga quad billigast? ;-)
DupeS
Inlägg: 90
Blev medlem: 30 september 2003, 18:27:39
Ort: Linköping

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Inlägg av DupeS »

beställde just 2st av dessa kontrollerkort,
vad kan man ha för olika smd gyros? hade du förslag på något annat än den från HK som dom rekomenderar på sidan?
IDÉATOR
Inlägg: 223
Blev medlem: 13 april 2010, 12:35:32

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Inlägg av IDÉATOR »

toffie: Ska du köpa reglage från DX så kör Mystery!
Har 2 st Mystery 30A reglage som funkar klockrent för min del.
Köpte även ett Flying 30A reglage men, det "hittar" inte mina "småmotorer" (ca 60-80 gr) utan står bara och piper. På dom stora motorerna är det dock inga bekymmer utan reglaget funkar som det ska men, då vill motorerna ha 60-80A och det funkar dåligt med 30A reglage :D
Kan iofs. vara problem med timings (har inte brytt mej utan kört på Mystery då jag haft några i "bra att ha" lådan).
JanErik
Inlägg: 3188
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Inlägg av JanErik »

hubben skrev:Oftast står det på motorspecen vad som är lämplig propeller, annars får man testa sig fram.
Rent mekaniskt menar jag, hur vet man att det går att fästa propellern på axeln?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Inlägg av blueint »

OT.. Icecap, du borde väl få jobb i ett nafs med dina kvalifikationer?
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Inlägg av hubben »

Personligen gillar jag dessa bättre: http://www.kkmulticopter.com/index.php/ ... nonce&id=5
Där "fäller du in" gyrona i kortet + att det är TH - jag har aldrig lött ytmonterat...

De flesta proppar kommer med ett helt gäng adaptrar så att de ska passa på lämpliga axlar. Sedan kan du köra "propsaver", vilket är en mojäng där du spänner fast proppen med en o-ring och de har olika dimension på de båda sidorna.. så svaret är väl att "det mesta passar"..

Jag vet inte vilka SMD gyron som är bra, jag kör med de HK gyrona. Men det finns ett kort på classifieds sidan där som är klart med SMD gyron och allt, skulle vara kul att testa.
idk
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 september 2010, 18:45:38

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Inlägg av idk »

Ja, nu har jag också klistrat fast mig i detta æmne och tænker sjælv børja med en quad. :razz:

Jag har længe programmerat mjukvaror och har på senaste tiden børjat intressera mig mer och mer i hårdvaror. Automation ær mitt størsta intresse, så jag kommer nog att fokusera på att skapa ett nytt styrnings program till min quad. Jag ær mer åt perfektionist hållet, så jag brukar oftast førdjupa mig i mina projekt i en komplex natur. Sjælvklart blir det ett open sourced projekt.

Ett samkøp ær jag också intresserad av, men jag ær bosatt i Oslo, så det kanske skiter sig då.

Jag återkommer med frågor och diskutioner så fort mitt internet har blivit installerat (på måndag).

Ha en trevlig helg allesammans! :D
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Inlägg av dechaine »

@ PeterH Ja du.. Vart inne en hel del på RCExplorer! Mycket bra sida. Hans "tricopter-setup-guide" har hjälpt mig väldigt mycket!


Som sagt så har jag byggt en tricopter och då försökt att hålla nere kostnaden så mycket som möjligt..

Jag har handlat en hel del på DX och kan så här långt säga att jag är grymt nöjd!!

Här är de saker jag köpt på DX:

Motorer: 3x http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.35707

Fartreglage: 3x http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.34338

Gyron: 3x http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.20020

Batteri: 1x http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.37148

"Stag": 3x http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.33378

BEC: 1x http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15149



Även köpt grejjer på Ebay

"Motorfästen": 3x http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 1498wt_923


Hobbyking:

"Boom holder": 3x http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh ... oduct=8542



Själva kroppen fräste jag ut från 2mm plexi från kjell&Co

Hade lite grejjer hemma, så det jag har köpt till själva projektet har kostat mig runt 1200:-
Skriv svar