@toffie: Vi flyger som sagt mode2 i sverige. Mode1 och Mode2 är samma radio bara det att den icke återfjädrande spaken sitter på höger sida på mode1 och på vänster sida på mode2. Det GÅR att bygga om vissa radios genom att byta spak, men du måste även ändra firmware eller löda om en jädra massa tåtar då mode1 har thro/aile på samma spak, och mode 2 har thro/rudd på samma spak.
Jag har bara kört mode2 radios, mode1 och mode2 av den där är "samma skit". Jag har en polare som flyger med en såndär, och det fungerar bra. Ända tills han kommer ut på fältet och har en inställning fel. Då blir det snällt att åka hem igen och justera...
Efter att ha använt den så kan jag faktiskt inte rekommendera att någon köper en sådan. Särskilt som man kan få en såpass mycket bättre radio för så lite mer pengar. 54 dollar är inte dubbelt så mycket som 22 om du räknar med att frakten på 32 dollar tillkommer oavsett vilken radio du köper...
(Jag GAV bort min gratis till en annan polare som ville börja flyga. Han tappar kontrollen på sitt plan när det kommer 30-40m bort, VARJE GÅNG...)
Den accen fungerar, men eftersom att P = U * I så gäller det att för att bibehålla effekten vid lägre spänning behöver du högre ström. Det belastar hela systemet hårdare. Dessutom påverkar du högsta RPM på motorerna då kV värdet anger RPM / volt. Har du 1000kV och flyger på 7,4V får du max 7400RPM. Kör du på 11,1 får du max 11100RPM, så du får bra mycket bättre prestanda från en 3s acc. 2s kan du flyga på om du bara vill flyga runt, men ska du lyfta kamera etc bör du flyga 3s.
Du kan seriekoppla eller parallellkoppla accar precis som vanliga batterier. Parallellkoppling av 2st 2s 2200mAh accar blir samma som att flyga med en 2s acc på 4400mAh. Dock blir inte flygtiden dubbel iom att du får högre massa att lyfta. Seriekopplar du så blir det en 4s 2200mAh acc vilket ger bättre fart på motorer osv men då måste du kolla att ESC och motorer verkligen klarar 4s. Många billigare ESC:ar står stämplade för 4s, men om du kör det så brinner BEC:en upp - det är därför jag bara rekommenderar 3s på dessa ESC:ar (jag har testat).
Registrera ett konto på hobbycity och plocka i varukorgen. Då ser du vad frakten blir. Var du handlar kvittar, det brukar vara ungefär samma komponenter i de billigare grejjerna.
@JanErik: Kontrollerkortet jag kör med använder de här gyrona:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... Lock_Gyro_
RUGGIGT prisvärda gyron som är mycket bättre än allt annat i ungefär samma prisklass. Du har andra gyron typ telebee, E-Sky, CopterX som är billiga även det men presterar inte i närheten lika bra.
@PeterH: Precis, det gäller att du ser den, så man monterar den under farkosten på nåt vis. Oftast lyser den klargrönt/gult/knallrött, och när man ser rött är det läge att landa. De brukar synas rätt bra. När man flyger heli använder man nästan aldrig sånadär. Man laddar accen, flyger 4min (timer) och laddar igen och kollar hur mycket man förbrukat. Sen ökar man tiden tills man ligger på 80% av kapaciteten på accen. Flyger man i samma stil så förbrukar man ungefär lika mycket varje gång.
Ang accar så brukar man ange nominell spänning, dvs 11,1V för 3S eller 12V för en blyacc typ bilbatteri. att det varierar lite från fullt/tomt brukar man inte skriva ut då det blir så jädra mycket att skriva.
"Jag flyger min heli på ett 3s acc (10,5/11,1/12,6V) och min andra på ett 6s (21/22,2/25,2V) och min stora på 12s (42/44,4/50,2V)"..
Ang nackdel med 2/3celler: 2 celler ger en sävligare maskin som inte lyfter så mycket - har mindre effekt. 3s ger en rappare maskin som lyfter mycket mer men om du har en lätt maskin blir det lätt så att den "överkompenserar" och blir lite vinglig. Man får ställa ner gain en del med 3s acc jämfört mot 2s.
Jag flyger 2s nu när jag inte har kamerafästet klart och ska fishovra på gården. När jag ska flyga kul eller lyfta kommer jag köra 3s.