Fler än 6-axlar till Mach3?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fler än 6-axlar till Mach3?

Inlägg av tecno »

Pinnar ut = 2-9, 1, 14, 16 och 17 dvs 12 ut/Pport
Pinnar in = 10-13 och 15 dvs 5 in/Pport

Behöver du fler I/O så ska du sätta in ett instickskort i PC:n, normalt 2 portar/kort
H.O

Re: Fler än 6-axlar till Mach3?

Inlägg av H.O »

Nej, du sätter sätter inte G53 registret med G92 (inte i Mach3 i alla fall), du definierar en offset som läggs "ovanpå" G53 koordinatystemet - eller nått sånt.

Tecno var lite för här men du hittar alltså inte BOB som har fler än 12 utgångar eftersom det, som sagts tidigare, inte FINNS mer än 12 utgångar i EN LPT-port. Ska du fler utgångar behöver, som också sagts tidigare, en andra LPT-port eller någon annan form av I/O. Det finns väl iofs "dubbel-port-kort" (t.ex C23) som är designeade för system med två LPT-portar. Sen har PMDX något kort, som tillsammans med en plugin för Mach3 ger dig fler utgångar med EN port men dessa utgångar funkar, vad jag vet, inte till steg- och riktning - men dubbelkolla gärna det för jag är inte säker.

På C11 kortet så styrs reläerna av signaler från LPT-porten men du kan använda dom till vad du vill, se manualen där det står:
You can use all the input or output pins in a concurrent manner. For example, if you are using output pin #1 to control the Built-in Electromechanical Relay, you can also access that signal from the output pin on the board or from the DB25 connector for output. Each connection will not affect the other current from the other connection.
Sen om just C11 passar dina behov vet jag inte. (För övrigt är jag inte imponerad av mitt eget C11 kort...)
Skriv svar