Fler än 6-axlar till Mach3?
Fler än 6-axlar till Mach3?
Hur löser man problemet att Mach3 bara kan ta hand om 6st axlar?
Är begränsningen max 6st axlar simultant, och att det går att köra flera så länge man inte behöver köra dem samtidigt?
Eller går det ha någon form av switch som skiftar mellan axlarna? Förutsatt att man har en egen drivare per motor.
Finns det något annat sätt att kringgå begränsningen?
Är begränsningen max 6st axlar simultant, och att det går att köra flera så länge man inte behöver köra dem samtidigt?
Eller går det ha någon form av switch som skiftar mellan axlarna? Förutsatt att man har en egen drivare per motor.
Finns det något annat sätt att kringgå begränsningen?
Re: Fler än 6-axlar till Mach3?
Det beror nog lite på exakt vad det är du vill göra. Du kan "bara" köra 6 axlar simultant och Mach3 kan bara hålla reda på 6 axlar, dvs det finns bara "positionsregister" för 6 axlar.
Det är möjligt att man kan få till en lösning där man temporärt sparar aktuell position för en axel och sedan återställer det värdet när man växlar tillbaka från den "extra axeln". Men som sagt, om du kan förklara lite närmre vad det är du vill göra så kanske det går att "se" en lösning.
Det är möjligt att man kan få till en lösning där man temporärt sparar aktuell position för en axel och sedan återställer det värdet när man växlar tillbaka från den "extra axeln". Men som sagt, om du kan förklara lite närmre vad det är du vill göra så kanske det går att "se" en lösning.
Funderingarna gäller den stansmaskin vi diskuterat tidigare.
Nu var tanken om jag skulle driva själva stansrörelsen också med stegmotorer.
Jag vill ha flera stansenheter med olika dimensioner på stansen, dock används bara en i taget.
Det innebär att jag kan köra med samma inställningar i Mach3 för flera olika motorer.
Stansmotorerna tror jag man enklast programmerar inkrementellt, då borde det duga att stoppa ena motorn på rätt ställe innan man byter till nästa?
Frågan är, finns det utgångar så det räcker? Går dom att konfigurera i sådana fall?
Nu var tanken om jag skulle driva själva stansrörelsen också med stegmotorer.
Jag vill ha flera stansenheter med olika dimensioner på stansen, dock används bara en i taget.
Det innebär att jag kan köra med samma inställningar i Mach3 för flera olika motorer.
Stansmotorerna tror jag man enklast programmerar inkrementellt, då borde det duga att stoppa ena motorn på rätt ställe innan man byter till nästa?
Frågan är, finns det utgångar så det räcker? Går dom att konfigurera i sådana fall?
Du kan bara "mappa upp" sex axlar, sen får du ha några "vanliga" digitala utgångar som via M-kod växlar en eller flera av de sex axlarna till sina respektive drivare med någon form av demultiplexer eller liknande - beror på hur många du vill köra.
Med det finns "bara" 12 utgångar i en LPT-port så du behöver antingen två portar eller någon annan form av I/O-kort för de "långsamma" signalerna. (Alternativt en extern motion controler med tillräckligt mycket I/O)
Om stansmotorn "cykel" alltid börjar och slutar på samma ställe så behöver man ju inte fundera på att spara och återställa koordinater etc - bra - för det kan nog tänkas bli lite bökigt.
Med det finns "bara" 12 utgångar i en LPT-port så du behöver antingen två portar eller någon annan form av I/O-kort för de "långsamma" signalerna. (Alternativt en extern motion controler med tillräckligt mycket I/O)
Om stansmotorn "cykel" alltid börjar och slutar på samma ställe så behöver man ju inte fundera på att spara och återställa koordinater etc - bra - för det kan nog tänkas bli lite bökigt.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ett alternativ är att ha en PC med flera PPortar som du sen kan styra flera 'maskiner' med 6-axlar, men du måste stänga av Mach3 och starta om med en annan 'maskin'. Jag kör idag så med en PC som tar hand om Blomqvist svarven - Aldrin fräsen - Portalen. Om dina stansverktyg sen alltid ställes i HOME position innan de stängs av så är ju uppstarten och en ny home körning en baggis tidsmässsigt och sen är det ju bara att banka på med G55-56 osv eller hur du nu vill köra.
Jag är ju lite knackig på Mach3, så ni får ha överseende med att jag har svårt att hänga med.
"mappa upp", är det att ställa in skruvstigning och liknande eller?
I mitt fall ska den dubblerade motorn vara identisk, och ha identiska inställningar.
#till någon form av demultiplexer#
Ok. det finns alltså ingen möjlighet att via M-kod eller liknande, få Mach3 att skicka ut step/dir för "samma axel" på nya pinnar?
Om man ändå måste ha ha en yttre enhet, demultiplexer, kan man istället ha ett relä som skiftar motor, men kör på samma drivare?
tecno:
Jo självklart är ju tanken att köra motorn till "noll", innan man överger den.
Däremot kan jag inte starta om Mach3 mellan "verktygsväxlingarna", det här måste skötas helautomatiskt.
"mappa upp", är det att ställa in skruvstigning och liknande eller?
I mitt fall ska den dubblerade motorn vara identisk, och ha identiska inställningar.
#till någon form av demultiplexer#
Ok. det finns alltså ingen möjlighet att via M-kod eller liknande, få Mach3 att skicka ut step/dir för "samma axel" på nya pinnar?
Om man ändå måste ha ha en yttre enhet, demultiplexer, kan man istället ha ett relä som skiftar motor, men kör på samma drivare?
tecno:
Jo självklart är ju tanken att köra motorn till "noll", innan man överger den.
Däremot kan jag inte starta om Mach3 mellan "verktygsväxlingarna", det här måste skötas helautomatiskt.
Med "mappa upp" menade jag att definiera vilka pinnar i LPT-porten som styr vilka axlar, X,Y,Z,A,B,C - två pinnar till varje.
Hur många motorer pratat vi om? Om 7 räcker så kan man kanske använda SwapAxis(), då får den 7:e motorn "vila" som spindelmotor och sedan kan man "växla in" den istället för en av de ordinare axlarna. Utöver det måste jag kolla upp om det programatiskt går att "mappa om" pinnarna men jag tror inte det.
Ett relä att växla motor på samma drivare funkar under förutsättning att du stänger av eller "disablar" drivsteget innan du växlar - annars är risken överhängande att du pajjar drivsteget.
Men, åter igen, är det bara EN extra motor du behöver (alltså 7 totalt) eller hur många är det?
Hur många motorer pratat vi om? Om 7 räcker så kan man kanske använda SwapAxis(), då får den 7:e motorn "vila" som spindelmotor och sedan kan man "växla in" den istället för en av de ordinare axlarna. Utöver det måste jag kolla upp om det programatiskt går att "mappa om" pinnarna men jag tror inte det.
Ett relä att växla motor på samma drivare funkar under förutsättning att du stänger av eller "disablar" drivsteget innan du växlar - annars är risken överhängande att du pajjar drivsteget.
Men, åter igen, är det bara EN extra motor du behöver (alltså 7 totalt) eller hur många är det?
Jag tycker det känns dumt att låsa sig till max 7 axlar. Även om det, som jag ser det nu, borde räcka.
Att disabla drivsteget, det borde väl vara fullt möjligt att åstadkomma med hjälp av M-kod?
I sådana fall kanske det är smidigaste lösningen?
Dessutom sparar man in ett par drivare.
Att disabla drivsteget, det borde väl vara fullt möjligt att åstadkomma med hjälp av M-kod?
I sådana fall kanske det är smidigaste lösningen?
Dessutom sparar man in ett par drivare.
- tecno
- Kontakt:
OK, du 'måste' göra detta on the fly.
Då är det väl bara att gå på KFlop från Dynomotion som klarar av 8 axlar och styra det hela via KMotion.
Då är det väl bara att gå på KFlop från Dynomotion som klarar av 8 axlar och styra det hela via KMotion.
> Att disabla drivsteget, det borde väl vara fullt möjligt att åstadkomma med hjälp av M-kod?
Ja visst, så länge ditt drivsteg har den möjligheten och inte tar skada av "skifta motor" så kan du göra det via en M-kod om du så önskar. I så fall är det ju viktigt att inte den spänningslösa motorn kan flytta sig av vikten från vad det nu är den driver för om den gör det så måste den ju referensköras varje gång den kopplas in.
Men det blir ju lite "kladdigt" att ha mer än 2 motorer till ett drivsteg, många fyrpoliga reläer....
> Då är det väl bara att gå på KFlop från Dynomotion som klarar av 8 axlar och styra det hela via KMotion.
Att köra med ett helt annat system är ju så klart också en lösning...
Ja visst, så länge ditt drivsteg har den möjligheten och inte tar skada av "skifta motor" så kan du göra det via en M-kod om du så önskar. I så fall är det ju viktigt att inte den spänningslösa motorn kan flytta sig av vikten från vad det nu är den driver för om den gör det så måste den ju referensköras varje gång den kopplas in.
Men det blir ju lite "kladdigt" att ha mer än 2 motorer till ett drivsteg, många fyrpoliga reläer....
> Då är det väl bara att gå på KFlop från Dynomotion som klarar av 8 axlar och styra det hela via KMotion.
Att köra med ett helt annat system är ju så klart också en lösning...
KFlop är alltså ett 8-kanaligt step/dir kort?
KMotion, är det Dynomotion's motsvarighet till Mach3?
H.O
Jag hade tänkt använda G201. alt G251. Finns möjlighet att disabla dessa från centronicsporten?
Mer än två motorer per drivare blir inte aktuellt.
Endast stansmotorerna skiftas, axelmotorerna får ha sitt eget drivsteg.
Vore kul att göra ett experiment med stegmotorer som stansmotorer, då slipper man all mekanik för att synkronisera alla rörelser.
KMotion, är det Dynomotion's motsvarighet till Mach3?
H.O
Jag hade tänkt använda G201. alt G251. Finns möjlighet att disabla dessa från centronicsporten?
Mer än två motorer per drivare blir inte aktuellt.
Endast stansmotorerna skiftas, axelmotorerna får ha sitt eget drivsteg.
Vore kul att göra ett experiment med stegmotorer som stansmotorer, då slipper man all mekanik för att synkronisera alla rörelser.
- tecno
- Kontakt:
Kmotion, motsvarande Mach med alla sina finesser är kanske att ta i men det funkar säkert till det du vill göra.
Denna använder inte PPort utan går via USB
Svar ja, dessa går att koppla ifrån med lämplig pinne i PPorten.
201:an http://www.geckodrive.com/upload/G201-REV-16-MANUAL.pdf
251:an http://www.geckodrive.com/upload/G251%20MANUAL.pdf
Denna använder inte PPort utan går via USB
Svar ja, dessa går att koppla ifrån med lämplig pinne i PPorten.
201:an http://www.geckodrive.com/upload/G201-REV-16-MANUAL.pdf
251:an http://www.geckodrive.com/upload/G251%20MANUAL.pdf
Då innebär det att jag måste ha ett breakoutboard,(eller två), som kan förstärka signalen från Pportens pinne?
Pporten orkar väl inte driva ett relä av den här storleken?
Det borde väl inte vara så långt ifrån lösningen man har med spindelrelä?
Pporten orkar väl inte driva ett relä av den här storleken?
Det borde väl inte vara så långt ifrån lösningen man har med spindelrelä?
Senast redigerad av säter 21 september 2010, 19:44:19, redigerad totalt 1 gång.
- tecno
- Kontakt:
Det är att rekommendera att du lägger dit ett BoB om du ska köra med Mach3 ja. Det finns ju nya moderna saker hos PMDX bl.a
Nu har jag tittat lite på BoB-korten hos http://www.cnc4pc.com. Det var en jäkla djungel.
Tyvärr verkar spindelreläna vara enpoliga. Är det tänkt för DC eller enfasmotorer bara?
Specade för 10A 28VDC eller 6A 220VAC. Hur kan det skilja så mycket mellan spänningarna DC - AC?
Har jag fattat rätt att det behövs 2st enpoliga, eller 1st tvåpoligt relä, för att skifta 2st stegmotorer?
Tyvärr verkar spindelreläna vara enpoliga. Är det tänkt för DC eller enfasmotorer bara?
Specade för 10A 28VDC eller 6A 220VAC. Hur kan det skilja så mycket mellan spänningarna DC - AC?
Har jag fattat rätt att det behövs 2st enpoliga, eller 1st tvåpoligt relä, för att skifta 2st stegmotorer?