Spänningsdetektor / inte driva lipo under 3V

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
hubben

Spänningsdetektor / inte driva lipo under 3V

Inlägg av hubben »

Vi drog av någon anledning inte el till fönstren i badrummet, och nu har frugan beställt julbelysning dit från min CNC-fräs... ;-) Problemet är bara hur man ska driva belysningen. Eftersom att jag har ett gäng lipoaccar i källarn känns de ju som en vettig strömkälla till några leddar, men problemet är ju att man inte ska dra lipoaccen under 3V/cell då accen tar stryk av det. Djupurladdar man accen går den förlorad.

Det jag alltså skulle behöva är en krets som ligger mellan last och strömkälla och känner av när spänningen går för lågt och då helt sonika klipper kretsen så att accen slutar laddas ur.

Jag har en liten aning om att det borde gå att lösa med en transistor och ett gäng dioder i serie, men då jag inte har 100% koll på sånthär ber jag om lite hjälp. Tanken jag har är att man kan koppla lasten över kollektor/emitter på en tranistor, och sedan ta ner spänningen mot basen med ett gäng dioder eller liknande, men det kan ju vara helt fel. ;-) Någon vänlig som kan komma med ett förslag och förklara principen?
hornfeldt

Re: Spänningsdetektor / inte driva lipo under 3V

Inlägg av hornfeldt »

Skulle tagit en komparator med en zenerdiod som referens

Edit: bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar