CNC med digitala skalor i EMC2/Hubbens WarcoCNC konvertering
Re: CNC med digitala skalor i EMC2/Hubbens WarcoCNC konverte
Med 2mm fräs och 1250r/m, lär det nog bli svårt att komma upp i höga matningshastigheter.
Det är ju så uppenbart att jag borde ha tänkt på det själv.... men det gjorde jag ju inte så tack som tusan för tipset. Det LÄR jag ju göra!X-IL skrev:Det finns ju många som fräst ut ett fäste för en höghastighetsspindel som man liksom sätter bredvid den vanliga spindeln. Kolla här för tips.
Frågan är ju bara om en dremel duger, eller om man ska skaffa nån bättre?
Senast redigerad av hubben 16 september 2010, 19:27:07, redigerad totalt 1 gång.
Jag har allt mellan 2 och 52mm i fräsväg, så större fräs är inga problem att kitta. Minsta hålen jag skulle göra nu var 2,5mm så därav 2mm fräsen...säter skrev:Med 2mm fräs och 1250r/m, lär det nog bli svårt att komma upp i höga matningshastigheter.
Det är mitt andra försök till en hemmabyggd CNC. Du kan se mer här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=43326
Jag håller fortfarande på att lära mig hur man fräser så lita inte 100% på det jag säger
När jag kör i plast försöker jag köra spindeln långsamt för att plasten inte ska smälta... det innebär 3500 till 5000 rpm.
Trä och MDF brukar jag köra med kring 25000 rpm.
Jag brukar använda 6mm eller 1/8" fräsar och skärdjupet beror lite på hur bråttom jag har och vilken finish jag behöver men jag försöker inte köra djupare än diametern på fräsen.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=43326
Jag håller fortfarande på att lära mig hur man fräser så lita inte 100% på det jag säger

När jag kör i plast försöker jag köra spindeln långsamt för att plasten inte ska smälta... det innebär 3500 till 5000 rpm.
Trä och MDF brukar jag köra med kring 25000 rpm.
Jag brukar använda 6mm eller 1/8" fräsar och skärdjupet beror lite på hur bråttom jag har och vilken finish jag behöver men jag försöker inte köra djupare än diametern på fräsen.
Ditt "långsamt" är ju tre gånger så snabbt som jag KAN köra med min. =)
Vad är det för du använder som "spindel"? Eventuellt kanske jag skulle kika förbi på ett studiebesök. Hur vet du vilka RPM du kör på spindeln? Och sist men inte minst, styr du spindeln från programvaran eller manuellt? (På/av/rpm?)
Vad är det för du använder som "spindel"? Eventuellt kanske jag skulle kika förbi på ett studiebesök. Hur vet du vilka RPM du kör på spindeln? Och sist men inte minst, styr du spindeln från programvaran eller manuellt? (På/av/rpm?)
Jag har en SUHNER UAD 25-RF:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=34492
En annan populär "spindel" är Kress 1050 FME som du hittar bland annat här: 80-226-54
Denna kress har 10000 som lästa varvtal så jag valde den lite dyrare shuner för att kunna köra plast och aluminium.
Jag styr varvtal manuellt med ratten på fräsen och jag har planer på att styra av/på med datorn men man hinner inte göra allt när man har två barn och jobb.
Du få gärna komma förbi på och titta... jag skickar PM med adress och telefon.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=34492
En annan populär "spindel" är Kress 1050 FME som du hittar bland annat här: 80-226-54
Denna kress har 10000 som lästa varvtal så jag valde den lite dyrare shuner för att kunna köra plast och aluminium.
Jag styr varvtal manuellt med ratten på fräsen och jag har planer på att styra av/på med datorn men man hinner inte göra allt när man har två barn och jobb.
Du få gärna komma förbi på och titta... jag skickar PM med adress och telefon.
Blir bara dyrare och dyrare det här... (men bättre och bättre)
Nu har jag beställt en sådan Suhner med lite hylsor, tack Ove för hjälpen!
Sitter som en liten grabb dan innan julafton och bara önskar att tiden skulle gå så att man får lite presenter...
Det fina är ju att den dagen Morbrodern väljer att återta sin fräs - ja då har jag redan delar till att bygga en egen.
Nu har jag beställt en sådan Suhner med lite hylsor, tack Ove för hjälpen!
Sitter som en liten grabb dan innan julafton och bara önskar att tiden skulle gå så att man får lite presenter...
Det fina är ju att den dagen Morbrodern väljer att återta sin fräs - ja då har jag redan delar till att bygga en egen.

Den tar utan problem 3mm makrolon i 150mm/min så det går ju bra mycket fortare än 1mm i 100mm/min.
Idag ska jag testfräsa alu men jag tror inte att det ska vara något problem. Igår planfräste jag en rundstav av plast genom att manuellt mata g-koder till den, och lyckades ange fel koordinat så det blev ett duktigt märke i skruvstädet... motorerna gav sig INTE. 

Sitter och funderar på att beställa kulskruv från linearmotorbearings. Det "bra" priset jag fick från min svenska åf blev över 6000:- för tre kulskruvar med mutter utan bearbetning och lagerblock.
Det jag funderar på är längden på skruven. Gissar att de inte är bearbetade i ändarna när man köper dem, men det löser man ju med svarven. Jag tycker att det borde vara OK att köpa samma längd på kulskruv som jag har trapetsgäng i fräsen idag, eller är det någonting jag missar att tänka på då?
Det jag funderar på är längden på skruven. Gissar att de inte är bearbetade i ändarna när man köper dem, men det löser man ju med svarven. Jag tycker att det borde vara OK att köpa samma längd på kulskruv som jag har trapetsgäng i fräsen idag, eller är det någonting jag missar att tänka på då?
Man kan få ändarna bearbetade av linearmotorbearings. kostar inte många slantar extra.
Tänk på att det är totallängden på en skruv man beställer. Han har iofs ritning på bearbetningen där det framgår.
Maila be om ritning. Sen är det bara att maila och be om en offert på allt man vill ha och hur hög fraktkostnaden blir.
Jag har beställt grejor av honom och tycker affären gick bra. Sen är det ju kvaliteten man betalar (eller inte) för.
EDIT: Slängde upp ritningen: LÄNK
Tänk på att det är totallängden på en skruv man beställer. Han har iofs ritning på bearbetningen där det framgår.
Maila be om ritning. Sen är det bara att maila och be om en offert på allt man vill ha och hur hög fraktkostnaden blir.
Jag har beställt grejor av honom och tycker affären gick bra. Sen är det ju kvaliteten man betalar (eller inte) för.
EDIT: Slängde upp ritningen: LÄNK
Tack för tipset, nu är frågan bara var jag hittar hans e-post adress. Lyckas inte klura ut hur jag gör det på e-bay... =/
När du nämner kvalitet, menar du då att skruvarna är glappa - eller är de skeva och vinda åt alla håll och kanter?
När du nämner kvalitet, menar du då att skruvarna är glappa - eller är de skeva och vinda åt alla håll och kanter?
Mina skruvar har varit raka men de var ju iofs rätt så korta. Andra som köpt längre har haft problem. Det som har ställt till mest problem för mig var den dåliga kvaliteten på ändlagringen.
Se mitt bygge: HQ400
EDIT: Muttrarna går att förspänna bort det mesta glappet.
Se mitt bygge: HQ400
EDIT: Muttrarna går att förspänna bort det mesta glappet.
Låter ju bra, den längsta jag behöver är runt 900mm, ska mäta ordentligt när frugan kommer hem och kan ta ungarna.
Var ser jag vilken e-post adress jag kan maila killen på?
Var ser jag vilken e-post adress jag kan maila killen på?
Lite felskrivet av mig. Du ser inte e-adress på ebay.
Klicka på hans namn så kommer du till sidan "eBay My World - linearm...." då har du "Contact member" som du kan klicka på (ligger på vänster sida).
Klicka på hans namn så kommer du till sidan "eBay My World - linearm...." då har du "Contact member" som du kan klicka på (ligger på vänster sida).
Ser man på, där fanns det ju.. Rörig sida det där, måste registrera ett konto oxxo.. tack för hjälpen!