Verktyg för mätning av centrum?
Re: Verktyg för mätning av centrum?
Något sådan har jag sett, men vet ej var eller vad det heter. Enkelt beskrivet 2 kuggstänger med ett litet kugghjul i mitten.
Vi har ett sånt verktyg. Hemgjort av farfar som var smed. Nu minns jag inte exakt hur det fungerar, men jag skulle gissa på att det ser ut lite ett A, var benen glider mot sidorna av plankan. Strecket i mitten av A:er är ledat på mitten, och är ena fästpunkten för pennan. Den andra är vid toppen av A:et.
- DW
- Kontakt:
Nu var det kanske trä o planka men...
centrum på en axel eller cirkel kallas för centrumsökare, när man vill ritsa eller rita på ex metall.
Finns att köpa eller så ta en vinkel o svetsa på mellan biten. finns oxå att köpa justerbar mitt del
i gradantal. Mycke användbart till svarv o fräsarbeten. hittade ingen bild men önskas så har jag
verktyget i verkstaden Här är en annan modell av hemmagjord centrumsökare. ändra 1ggr pga fler bilder
centrum på en axel eller cirkel kallas för centrumsökare, när man vill ritsa eller rita på ex metall.
Finns att köpa eller så ta en vinkel o svetsa på mellan biten. finns oxå att köpa justerbar mitt del
i gradantal. Mycke användbart till svarv o fräsarbeten. hittade ingen bild men önskas så har jag
verktyget i verkstaden Här är en annan modell av hemmagjord centrumsökare. ändra 1ggr pga fler bilder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DW 16 september 2010, 20:14:02, redigerad totalt 1 gång.
-
- EF Sponsor
idiotdea skrev:Vi har ett sånt verktyg. Hemgjort av farfar som var smed. Nu minns jag inte exakt hur det fungerar, men jag skulle gissa på att det ser ut lite ett A, var benen glider mot sidorna av plankan. Strecket i mitten av A:er är ledat på mitten, och är ena fästpunkten för pennan. Den andra är vid toppen av A:et.
Det tog lite tid att smällta din beskrivning men nu fattar jag.
- Mizzarrogh
Japp, mäter man ett kryss från varje hörn får man ut centrum vid skärnings punkten (edit: av de båda linjerna i ett X), eftersom det inte går på en cirkel får man istället göra såsom DW visade om man vill få fram korrekt mått smidigt.
Edit: Mitt "magiska verktyg" heter således vanlig stål linjal för 40 pix på järnhandeln.
Edit: Mitt "magiska verktyg" heter således vanlig stål linjal för 40 pix på järnhandeln.