Orsak till värmeskador på fasledare innan propparna?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Orsak till värmeskador på fasledare innan propparna?

Inlägg av JimmyAndersson »

Först lite bakgrund:
Till elcentralen utanför verkstaden är det draget 3 faser. Beskrivet från inkommande ledning ser det ut såhär:
L2 och L3 går till varsin propp. L1 delas (med en bygel) och går till en propp var.
Vi kallar ledarna efter dessa två proppar för A och B.
A går (med nolla och jord) till ett par uttag och belysningen i byggnaden (4st 11W lågenergilampor, tidigare "vanliga" 60W.)
B går vidare (tillsammans med L2 och L3 och nolla) till två pumpar för vattnet i brunnen. Har inte kollat upp exakt vilka av dessa som används till vad.

Alla dessa proppar är på 10A, vilket stämmer med passdelarna och kabelarean.
Kabelarean på fasledarna innan propparna är uppskattat till 2,5 mm2. (100% säker på att de är större än 1,5 och mindre än 6mm.)
Efter propparna är kabelarean på fasledarna 1,5 mm2.

Nu till själva ämnet:

Av en händelse så märkte jag att det kom en liten blåvit gnista
från propphuvudet för B när sambon fyllde en vattenkanna i pannrummet i går kväll.
Jag skruvade bort alla nämnda propphuvuden (som hade mässing-gänga...)
och såg att det var ganska kraftigt oxiderat längst in mot glaset.
På märkstift-änden av propparna såg jag också lite oxidering. På en av dem fanns även en prick fastsvetsad mässing.

Med en stark ficklampa och liten kamera kunde jag se att fasledarna som kommer in,
dvs sitter innan propparna, har lite små bubblor som ser ut att ha kommit av att de blivit för varma.
Det är samma sak med bygeln (samma typ av kabel) som förgrenar L1 till A och B.
Just dessa ledare är från tidigt 80-tal, så jag vet inte om värmeskadorna på kablarna har kommit
från något som är bortrenoverat nu eller om det är något i nuvarande installationen som orsakat detta.
Man vill ju inte direkt känna på ledarna med nätspänningen tillslagen, men vad jag kunnat märka så är de inte varma.

Propphuvudena är ju lätta att byta, men min fundering handlar om varför fasledarna innan propparna ser ut som de gör.
Efter propparna ser det nämligen fullständigt bra ut. (Smidigt med liten titthålskamera. :) )
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Orsak till värmeskador på fasledare innan propparna?

Inlägg av grym »

ofta har man värmeskador på kablar som inte är åtdragna ordentligt, då blir det övergångsmotstånd och värme
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kan bara hålla helt och alldeles med Grym! Har sett detta många gångar i olika tappningar, dåligt åtdragna ger glapp vilket ger värme.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tack för snabba svar! :tumupp:

Dålig kontakt låter helt rimligt.
Ledarna efter propparna behöver ju inte alls påverkas av detta om kontakten
där är bra och det inte blir något (nämnvärt) spänningfall över dem.

Dumt att det oftast är rena tillfälligheter som gör att man upptäcker såna här problem.
Det kan hinna smälta mycket innan en 10A-säkring (i centralen innan denna) går,
så någon form av mätning av värme eller spänningsfall vore egentligen inte dumt.

Skönt iallafall att jag upptäckte det. Får passa på att kolla igenom centralen
i samband med att det blir ny eldragning (med jordfelsbrytare) till verkstaden.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om man byter proppar med last några gånger så blir det svetsloppor och skador på passdel och propphuv vilket minskar kontaktytan drastiskt och orsakar värmeutvecklingen.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Bryt strömmen provdra alla anslutningar samt inspektera och byt ut skadade passdelar, säkringar och propphuvar.

Mest troligt är det nog dåligt fastdragna propphuvar eller som mrfrenzy sa brytet under last som skadat grejorna. Har själv råkat ut för detta fenomen flera ggr. Men det är aldrig fel att provdra skruvförbindningar så man vet att de inte glappar. Dra bara inte för hårt, känsla för hur stark man är måste finnas.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

JimmyAndersson skrev: Dumt att det oftast är rena tillfälligheter som gör att man upptäcker såna här problem.
Det kan hinna smälta mycket innan en 10A-säkring (i centralen innan denna) går,
så någon form av mätning av värme eller spänningsfall vore egentligen inte dumt.
Farsan har jobbat många år med kabeldragning och liknande på kryssningsfartyg, och där är det standard att man alltid fotograferar alla kopplingsskåp, mätartavlor och dylikt med värmekamera, givetvis med last på! :)

Jag har funderat att ge mig in i termografibranchen själv, börjar bli dags att byta branch :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Sitter säkringskåpet utomhus på en sydvägg har jag sett skåp där isoleringen är snustorr pga värmen från solen... delar hade börjat trilla av och pillade någon på ledarna var det snabbt bara kopparledare.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Är det något liknande som denna central jag öppnade?
Det låg en avklippt kabel i backen och när det regnade blev det kortslutning. Det hade tydligen gått en hel del säkringar :roll: .
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

När det gäller flerkardeliga ledare kan det vara på plats att efterdra skruvarna efter 1 dag.
Nu så här 30 år senare med varmgång å elände så är allt så oxiderat att det knappast lönar sig.

Jimmy, du skulle kanske behöva en fräsch förnyad anslutning.

Konig7070 :shock:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Själva bubblorna i isoleringen ser ut som i bilderna från Konig7070, men det finns inget (synligt) som är bränt/oxiderat. :)
Jag ska titta närmare på skruvförbindningarna och byta propphuvuden idag (det regnade i går).

Walle:
Aha, så det är så man gör! :idea: Synd bara att värmekameror kostar en peng eller två, men det skulle kunna betala sig snabbt.

AndLi:
Skåpet sitter mycket riktigt på en sydvägg. Lyckligtvis har isoleringen ändå klarat sig från att bli torr och smulig.
Det var värre med kablarna till ett uttag jag flyttade på i går (i ett förråd). Där råkade jag skala bort isoleringen med en nagel när jag bara skulle hålla i den. Det är fixat nu.
Skriv svar