CNC med digitala skalor i EMC2/Hubbens WarcoCNC konvertering

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hubben

Re: CNC med digitala skalor i EMC2?

Inlägg av hubben »

Jag hade tankarna på en 16mm 5mm/m skruv isåfall. För klent?
Jag har ganska bra med rörelse efter X och Y axlarna, så några millimeter mindre spelar absolut ingen roll. Det är inte bordet som begränsar i dagsläget, det är skalorna som man inte får gå utanför...

tecno: Hur menar du att det inte är att "bara" konvertera till kulskruv? De fungerar väl på samma sätt som trapetsen, med en mutter på det som ska flyttas och infästningar i ändarna. Jag har som sagt ingen koll på detta så du får gärna berätta vari problemen är...
Vad är det du menar att jag ska rita upp, och hur?

Kommer försöka ordna vändglappet i trapetserna först, det är ju trots allt den billigaste lösningen. Men fungerar inte det så återstår ju bara att köpa ny fräs (den här är inte min så jag vill inte börja såga FÖR mycket i den) eller byta drivningen...
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Öhhh, varför konverterar du någon annans fräs? Får du betalt eller är det bara för att det är roligt? Första inlägget sa att det var din fräs så vi har ju inte vetat om några begränsningar i vad du får göra med den, men din lösning med motorerna ser väl bra ut, men du kanske måste dit med lite kraftigare motorer sen. Glappet är dock ditt stora problem nu.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

hubben skrev:tecno: Hur menar du att det inte är att "bara" konvertera till kulskruv? De fungerar väl på samma sätt som trapetsen, med en mutter på det som ska flyttas och infästningar i ändarna. Jag har som sagt ingen koll på detta så du får gärna berätta vari problemen är...
Vad är det du menar att jag ska rita upp, och hur?
Olika mått på support blocks och muttrar med olika sätt att montera dem, olika "markfrigång" för skruven, olika toleranskrav på parallellitet o.s.v.

Mycket bra att rita upp först så att man ser att skruvarna går att få dit!
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Det är min morbrors fräs och svarv. Han bor i lägenhet så han har grejjerna i mitt garage i Skellefteå, själv bor han i Göteborg. ;-)
Jag har rätt mycket fria händer, men om han skaffar "verkstad" och vill ha fräsen tillbaka så vill jag kunna återställa den till originalskick och behålla CNC-prylarna för att konvertera någonting eget.

Självklart msåte man kolla så att muttrar, supportblock osv passar innan man köper men det är rätt gott om plats runt skruven idag så jag skulle inte tro att det blir några större problem. Är det viktigare att en kulskruv är parallell? Beror det på att det finns mindre toleranser runtom den?

Snabb fråga: När jag skaffar kraftigare motorer, kommer jag även att behöva byta kontrollerkort till Geko drivare med breakout kort då? Eller fungerar hobbycnc-kortet även med "vettiga" motorer? Det jag undrar egentligen är väl om jag köpt skit, eller nåt som går att använda. ;-)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Vad jag såg så var väl ditt stegmotorkort för unipolär drift? Detta ses allmänt som den sämre lösningen, och bara genom att byta din drivning till bipolär (tror du hade 6 eller 8-kabelsmotorer?) så kan du vinna en del i kraft, sen kommer snart någon tala om för dig här att man skall helst använda 4-kablade bipolära motorer, något som Jojje(RIP) argumenterat hårt för. Unipolära drivare är dock enklare att konstruera och klarar ofta högre strömmar utan några större konstigheter, och de finns med strömbegränsning osv också.
Gecko är väl mest "bang for the buck" har jag fått intrycket av (äger inga själv, har hemmalödda L297/L298), men annars har du ju de Kinesiska varianterna i svart låda som nog funkar fint också.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Hopp, så då har jag köpt skit mao. ;-)
Nåja, det fick mig ju att börja på projektet iallafall. Nu har jag 3 drivna axlar på min fräs, så nu ska jag testa koppla in styrkortet och se om jag får någon fart på det och hur motorerna orkar.

Sen blir det att jaga glapp, det svåraste av allt skulle jag gissa.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nja skit skulle jag inte säga, men lite svårt att få tag på moderna kraftiga unipolära motorer tror jag. Men du har trots allt drivare som klarar 3A så hittar du unipolära 3A-motorer eller hybrider som klarar unipolär drivning så kan du nog få lite fart. Dina nuvarande kanske kan anses klena, men med kulskruv så går det ju lättare också. 16/5 funkar säkert fint i denna applikation.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

De jag har klarar 185oz-in = 1,3Nm (?)
hobbycnc har samma typ av motorer i 285 och 425oz-in klass, dvs upp till ungefär 3Nm. De borde alltså räcka? Eller ska man satsa på att köpa bättre drivare och bra motorer istället för att lägga ut en massa pengar på saker som man ändå önskar att man hade bytt ut direkt?
Det är trots allt bättre att köpa bra grejjer från början, och inte hålla på och köpa en massa "skräp" som man sedan byter bort till bra grejjer till sist ändå.

Som sagt, jag har INGEN tidigare erfarenhet vad gäller detta, så jag är grymt tacksam att ni tar er tid och svarar på mina nybörjarfrågor! Om det finns någon bra sida som förklarar grunderna och skillnad stegmotor/servodrift så skicka gärna dit mig. ;-)

Z-axeln är i stort sett glappfri, X-axeln går nu riktigt lätt med lite glapp - här måste jag justera lite. Y-axeln är den som går tyngst, och den kärvar fast lite här och där. En rejäl uppsmörjning gör nog susen. Sen är det bara de där vändglappen. Gissar att de kommer ställa till mer problem om axlarna börjar löpa lättare.

Jo - jag har ju ett riktigt fint rundmatningsbord också som jag funderar på att motorisera sen. Eftersom att mitt styrkort bara har 3 utgångar, kan man stoppa ett breakoutkort innan, och dra vidare parallellkabeln till mitt styrkort så att man kan plocka ut en 4:e axel från breakoutkortet, eller får man skaffa 4 drivare som man kan köra från ett breakoutkort?
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Om du ska få upp dina motorer i 1.3Nm så måste du byta drivare (motorerna är specade 1.3Nm när man kör dom bipolärt).
Sen ska man ha i tanken att det är hållmoment vi pratar om dvs det högsta momentet stegmotorn har och det är ju när motorn står still. Så fort motorn börjar röra på sig sjunker momentet.
EDIT: Kolla momentkurvan H.O postade.

Sen ska du nog smörja med något annat än WD40. Den brukar bli seg som kåda när den får torka lite.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Då var vi där med kass drivare igen. Nåja, jag har fel grejjer, men det är ju bara att testa och se vilken prestanda man kan kräma ur dem.

Ok, inte WD40, tips på bättre smörjmedel? Symaskinsolja?
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Ok, nu har jag läst på lite mer och tänkte kolla med den samlade kunskapen här:

En sånhär drivare:
http://www.brundin.biz/product_info.php?products_id=86

Och antingen detta motorpaket:
http://www.brundin.biz/product_info.php ... ducts_id=3

Eller detta:
http://www.brundin.biz/product_info.php ... ucts_id=97

Är det bra grejjer som kommer ge bra fart på fräsen då?
Det är ju typ samma pris på de där grejjerna som jag gav för mina småstegmotorer från hobbycnc.. =/
Nåt mer jag behöver? Har ett nätagg på 24V 1000W som jag driver mina laddare med som jag tänkte köra till denna, eller ska jag skaffa nytt 36V nätagg?
Vilken typ av kabel ska jag använda mellan motor/drivare?

Jag får ta mina småmotorer och bygga en depronfräs av för att göra flygplanskit. ;-)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Eller är det värt pengarna att storinvestera i ett sånthär kit istället?
http://www.cncrouterparts.com/product_i ... ucts_id=74

Vad är isåfall mycket bättre med det paketet?
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Re: CNC med digitala skalor i EMC2/Hubbens WarcoCNC konverte

Inlägg av Cano »

Drivaren från JB klarar bara 32V så du ska nog inte gå högre än det.
Jag tror andra på forumet kör med den drivaren och är nöjda.
Ju högre spänning desto högre varvtal kan man köra stegmotorerna med. (någon får rätta mig om jag har fel)
G540 som är med i det sista paketet är nog prisvärd men det är en betydande prisskillnad på det och det från JB.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Och vad är det som är så mycket bättre med G540 än med JB:s grejjer att den är värd såpass mycket mer pengar?

Ahh, jag läste fel på JB:s, läste 36. Är det 32 volt går det ju bra med mitt 24v nätagg.

Jag köper hellre bra grejjer på en gång än att köpa halvdana grejjer som sedan ska bytas ut... (oftast) ;-)
Men jag vill gärna förstå varför prylarna är bättre om du förstår hur jag menar.

Grejjerna från cncrouterparts.com ser ju riktigt proffsiga ut med nätagg och kabel och allt, men JB:s grejjer har riktigt bra pris och finns i Sverige.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

På JB:s tillkommer väl moms har jag för mig, har varit lite si och så med synligheten för det tidigare. Jag har inte testat varken Gecko eller de JB säljer, men har läst en hel del, och man skulle kanske kunna göra jämförelsen VW Polo/Caterham 7, ungefär lika stor motor, men en stor skillnad i prestanda. Geckon håller på med en massa trolleri (den fasar ut mikrostegen när det börjar gå snabbare har jag för mig) och skall vara i stort sett idiotsäker, med riktigt bra garantier (här faller jämförelsen med Caterham 7:an :) ). Motorerna JB säljer är det alldeles säkert inget fel på, men drivaren är väl i budgetsegmentet, därmed inte sagt att den inte funkar för det du vill ha den till.
Skriv svar