Lämplig strömkälla till cellplastskärare? - 1 PSU Stekt!
Re: Lämplig strömkälla till cellplastskärare? - 1 PSU Stekt!
Det som behövs är en konstant-ström källa..
Ev kan man ordna någon konstruktion som reglerar efter effekt.
Testade en bit kopparkardel från en lampsladd med konstantströmsläge på labbagget. Och den glödde fint utan att visa någon som helst tendens att brinna av.
Testade en bit kopparkardel från en lampsladd med konstantströmsläge på labbagget. Och den glödde fint utan att visa någon som helst tendens att brinna av.
netrunner skrev:Välkommen till forumet.
Vi kanske kan börja med att konstatera att elsäkerheten lämnar ganska mycket att önska. Hoppas du har jordfelsbrytare i alla fall? Om inte så kan det vara en granska bra livförsäkring för ... typ 79kr? Kanske festa till med ett par handskar också? Brandsläckare finns?
Sen är din transformator så svag att du överbelastar den minst 10ggr ... så det är den som sätter gränsen inte tråden i skäraren.
Hade varit starkare så skulle den skicka 13,5V x 13,5A = 182W genom tråden.
Nu baxnar den vid 3.3V och 3.7A som du säger. Dvs ca 12W. Du kör med plattan i botten och använder topphastigheten som cruse-control. Kan finnas bättre sätt att fixa detta på.
Har du tex tillgång till kraftaggregatet från en gammal PC? Där finns det 3,3V att tillgå direkt så slipper du risken för att saker ska brinna upp.
Jadå jordfelsbrytare finns
182W låter sanslöst mycket. Verktyget jag haft som förebild är lika stort ungefär och använder NiChrome tråd, den är specad till "Input: 120VAC and Output: 9VAC, 1300mA", det är endast 11.7W. Jag har funderat på ett dator agg men jag gav bort det sista gamla skrotet vara för någon månad sedan
små bokstäver netrunner, inte hetsa upp sig.......
.... eftersom jag rent tekniskt ligger långt före de flesta här inne så valde jag en lite mer elegant och genomtänkt lösning ...... jag skojar det är inte mina ord ....
När jag var med och skar cellplast sist så hade vi fläskat till med en fin fin vridtransformator så det gick precis att ställa rätt tempratur.
Annars gillar jag Norpans lösning, genialt.
...... det finns massor av ström att tillgå på det viset.
.... eftersom jag rent tekniskt ligger långt före de flesta här inne så valde jag en lite mer elegant och genomtänkt lösning ...... jag skojar det är inte mina ord ....
När jag var med och skar cellplast sist så hade vi fläskat till med en fin fin vridtransformator så det gick precis att ställa rätt tempratur.
Annars gillar jag Norpans lösning, genialt.
Ja en strömbegränsare är väl det som ska till om transformatorn får jobba för hårt. Men samtidigt minska effekten tillräckligt och då fungerar verktyget inte lika bra längre. En större transformator MED strömbegränsare hade ju varit super...blueint skrev:Det som behövs är en konstant-ström källa..
Tråden är det som levereras med dom verktyg man köper för sånt här, wikipedia säger att NiChrome har en smältpunkt på runt 1400 °C så värmen borde väl inte vara något att oroa sig för tror jag
orvar-e >> tyvärr har jag inte ingredienserna att tillgå i de recept som Norpan rekomenderar 
Vart bor du, du kanske har nån forumkompis i närheten som kan låna ut eller sälja rätt trafo till dig. 
Ja bor i Falun men eftersom det är hobby-pul det är frågan om som jag använder verktyget till så måste jag ha en egen
Hade det fungerat med en sån här liten trafo hade jag blivit glad, woodland scenics måste ha en strömbegränsare i sin, men det är ju åxå endast en sån här liten väggklump med samma effekt...
Har funderat på att beställa det switchade nätagget allt om elektronik hade med i förra numret, eller om det va numret innan de. Men studierna kommer före hobby-pul så kanske nästa månad eller så hehe...
Har funderat på att beställa det switchade nätagget allt om elektronik hade med i förra numret, eller om det va numret innan de. Men studierna kommer före hobby-pul så kanske nästa månad eller så hehe...
Ja men det beror på att du har för hög spänning ut från trafon. Du har ju räknat ut att du ska ha 0,16 V men kör med 13,5 V (som trafon visserligen inte orkar ge så du får lägre spänning).glenor skrev: 182W låter sanslöst mycket.
Fast formeln för beräkningen som du har fått är fel. Ohms lag är U = R*I, inte U=R/I.
Sen har du missat att dra roten.
6 W i 1 ohm innebär roten ur 6 V d.v.s. ungefär 2,4 V. (P = I^2*R)
2,4 V i 1 ohm ger 2,4 A. 2,4 V * 2,4 A blir 5,76 W.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag kör med en 24-volts transformator, en strömbegränsarkrets, kanthal och en hembyggd skärapparat. Funkar fint. Finns lite bilder och info här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 17&t=21858

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 17&t=21858

Nerre >> Jag uppfattade inte att SQR var roten ur (gjorde en snabb sökning med kom upp Oracle relaterat bara) men det har trillat ner nu!
Kan jag inte lägga till ett effektmotstånd för att minska strömmen?
PHermansson >> Det var ju väldigt behändigt! Tråkigt att jag inte har en 24V växelströms trafo bara...
Kan jag inte lägga till ett effektmotstånd för att minska strömmen?
PHermansson >> Det var ju väldigt behändigt! Tråkigt att jag inte har en 24V växelströms trafo bara...
Ett effektmotstånd kommer ju att bli väldigt varmt.
Tusan gubbar, vad är det för klåpare som postat formelfelNerre skrev:Fast formeln för beräkningen som du har fått är fel. Ohms lag är U = R*I, inte U=R/I.
Jag såg det inte först heller, det var när jag började räkna åt andra hållet som siffrorna inte stämde.
Det är lätt att göra såna där fel när man sitter och skriver på forum och inte har så mycket tid att dubbelkolla.
Det är lätt att göra såna där fel när man sitter och skriver på forum och inte har så mycket tid att dubbelkolla.
Nerre >> Att det blir varmt gör ju inget så länge det håller sig inom toleransen för vad det ska klarar av utan att gå sönder. Dessutom har jag ju fläkten i toppen nu åxå... Jag kommer garanterat inte att använda verktyget mer än 2-3 minuter i taget.
Låt mig sammanfatta tråden såhär långt. Nej, jag vill inte vara dryg men det kan vara värt att titta lite på hur det går för tråden.
Trådskaparen har givit viss information:
- Kan nästan inget om elektricitet.
- Tycker att 400kr är dyrt.
Utifrån dessa förutsättningarna har han fått följande rekommendationer:
- Köp en MIG-svets.
- Bygg en krets på ca 15 komponenter och samtidigt modifiera den för högre effekt.
- Bygg en transformator.
- Bygg en finare transformator.
- Ta ett kretskort från en gammal bil och ett blybatteri.
- Ett praktiskt tipps om rekommenderad effekt i tråden och hur man räknar ut det!
- Använd AA-batterier tills det blir varm nog.
- Kör med ett bilbatteri.
- Okänt nummer av AoE har en artikel om detta.
- Använd ett 4,5V batteri.
- Han överbelastar sin transformator. Farligt. Ett PC-kraftaggregat skulle funka bra.
- Köp ett lagg-agg med kontantströms läge.
- Köp en vrid transformator.
- Låna en transformator.
- Bygg en mindre komplicerad strömbegränsarkrets.
- Inte använda ett effektmotstånd.
- Repetition från skolan: Hur funkar Ohms lag.
Detta är inte för att dryga mig (dvs vara stöddig eller korkad). OK?
Tyvärr hjälper vi inte trådskaparen så mycket i praktiken.
Den vanligaste form av transformator man kan hitta gratis är på mellan 3-7W, typ väggvårta. Den duger inte, för svag.
Den vanligaste form av kraftig transformator man kan hitta gratis är ... "gammal PC i grovsoprummet".
Där kan han få 3,3V med många amper. Kanske lite hög spänning men inte så långt ifrån.
Trådskaparen har givit viss information:
- Kan nästan inget om elektricitet.
- Tycker att 400kr är dyrt.
Utifrån dessa förutsättningarna har han fått följande rekommendationer:
- Köp en MIG-svets.
- Bygg en krets på ca 15 komponenter och samtidigt modifiera den för högre effekt.
- Bygg en transformator.
- Bygg en finare transformator.
- Ta ett kretskort från en gammal bil och ett blybatteri.
- Ett praktiskt tipps om rekommenderad effekt i tråden och hur man räknar ut det!
- Använd AA-batterier tills det blir varm nog.
- Kör med ett bilbatteri.
- Okänt nummer av AoE har en artikel om detta.
- Använd ett 4,5V batteri.
- Han överbelastar sin transformator. Farligt. Ett PC-kraftaggregat skulle funka bra.
- Köp ett lagg-agg med kontantströms läge.
- Köp en vrid transformator.
- Låna en transformator.
- Bygg en mindre komplicerad strömbegränsarkrets.
- Inte använda ett effektmotstånd.
- Repetition från skolan: Hur funkar Ohms lag.
Detta är inte för att dryga mig (dvs vara stöddig eller korkad). OK?
Den vanligaste form av transformator man kan hitta gratis är på mellan 3-7W, typ väggvårta. Den duger inte, för svag.
Den vanligaste form av kraftig transformator man kan hitta gratis är ... "gammal PC i grovsoprummet".
Där kan han få 3,3V med många amper. Kanske lite hög spänning men inte så långt ifrån.