AVR i Linux

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Verkar som att det funkar med binutils nu, jag vet inte vad jag gjorde för fel igår men det verkar funka efter den guiden som jag la in här.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Alltså skall man installera gcc före binutils?
Jag har iallafall inte installerat gcc, och när jag kör configure för binutils får jag "Unrecognized target system name avr"
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Nej, jag la in binutils soom det första. funkade bra för mig. och det står i "howton" att det skall göras i den ordningen det står där dvs först binutils sen gcc.

Man nu har jag fått ett problem, jag skrev fel när jag skulle lägga till path för detta och nu kommaer jag inte längre åt kommandon som ls, någon som vet var dom ligger och hur jag fixar till mitt klantfel?

EDIT: Vilken ver på binutils försöker du lägga in?

EDIT2: glöm mitt problem ovan, jag fixade det (var lättare än jag trodde)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Nyaste...
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

Om du kör bash så kolla i /etc/profile
Där finns din PATH variabel...

http://www.swrtec.de/swrtec/clinux/avrg ... lguide.php
Här är en guide som jag använde (eller iaf helt motsvarande) för några dagar sedan. Och det är bara avr-libc som man ska ha avr-gcc till, sas..
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag tog den enkla vägen. på http://rod.info/avr.html finns ett skript som bygger hela verktygskedjan. Jag kommer inte ihåg hur länge det tog att kompilera. Jag kör gentoo, så jag är van vid kompileringsväntan. Det har funkat fin-fint altihopa. Jag kör KDevelop som IDE, det rekommenderar jag verkligen.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Hmm, nu kom här ju roligare förslag.....
Men jag har llyckats med allt fram till det att jag skall köra Make på avr-libc men då skiter det sig igen.... Det står något i howton om att man skall göra en reconf, men vad är det?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

simon78, tack, men för sent nu, har nämnligen installerat allt före jag kom på idén att titta på topicen :)

Hur skall man kompliera ett program? Vore kul att testa att det verkligen fungerar före man flyger upp i taket av glädje. :)
Minns inte hur jag gjorde i WinAVR, hade en texteditor där med F9 och F10 som snabbknappar för kompliera och programmera.

Om man kör KDevelop, kan man fixa så att det blir lika enkelt?
Skulle kunna ta ner det programmet och ta en titt på det.

EDIT: Kdevelop verkar vilja ha en massa KDElibrarys som jag inte har...kan väl ladda hem dem och installera men fungerar hela programmet under xfce? Gillarnämnligen den bättre än KDE.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag vet inte hur det är med KDevelop utan KDE. Själv tycker jag inte att det gör så mycket att ha lite extralibbar. Jag kör KDE, men har massa gnome-libbar som andra program kräver.

Om du väljer att köra KDevelop är enklaste sättet att skaffa en Makefile från något projekt. Välj importera -> custom makefiles. Lägg till filer, skriv kod, tryck F8 och programmet kompileras och tankas över till avr-en.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Ok. Får installera de extra librarys då och kolla.
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

visst kan man köra KDevelop under xfce. men det finns juh andra alternativ som t.ex. anjuta så du slipper allt kliddande med kdelibs o liknande....

björn: Jag tror att jag också hade nåt problem med avr-libc. Jag fick inte stöd för mega modellerna först...det fanns nån configyre flagga där man kunde ange avr1-5 typ...vad är felmesset?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Hmm...verkar och ha hamnat i en mer eller mindre ond cirkel med KDevelop. Skall jag installera det saknas några librarys, försöker jag installera något av dem så saknas ett av de andra librarys, och samma om jag försöker installera dem... :doh:

Skulle kunna testa anjuta.
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

jag hoppas inte jag skrev innan jag tänkte bara....jag är inte 100 på att man kan få andra kompilatorer än vanliga gcc i anjuta..men kanske....
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Ehh, sånt där ska väl pakethanteraren kunna lösa?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

om du menar yum i Fedora så är den totalt värdelös. Försökte installera apache med den, vilket visserligen lyckades men fick inte apache att få rättigheter att läsa användarnas public_htmlmappar. Avinstallerade apache via yum och installerade manuellt och vips fungerade det.
Skriv svar