Snacka om response!
Hellre för dyr gammal kvalité än billig nyare skit. Min största svarv -en Taiwanes Turret 1640 går tyst som en mus men
faan vad jag retar mej på vissa grejor, -som dubbdocka som är lite olika trög i skruven, förklädets olje läck mm.
Men när jag köpte den beg. för 20 år sedan vad 60 000 + moms en massa pengar för mej (.....det är det nu mä

)
så efterklok hjälper ju inte när plånboken skall vara med. Taiwan var väl där Kina är nu.
Om jag tolkar er rätt, så överlag kan man säga att Matsuura inte är skräp om man jämför andra i prisklassen då.
Tittade lite på USA och där finns hyffsat många och priserna mellan 70-150 kkr för -86 -95.
Men sen blir det dyrt, ex. från New York 22500 i frakt i 20 foots container, 2.7% tullsats och
inte att föringa den fina momsen på 25% som då skall inkludera allt -som ovan + försäkring mm.
För helt klart bör ju beg priserna säga en hel del liksom med allt annat. Jag är väl mer påläst
på svarvar och där tycker jag dessa maskiner finns kvar med höga priser från 80-talet
Traub, Mazak, GILDEMEISTER och Okuma.
men tillbaka till Matsuura, jag såg en modell som heter 510VF -95
YASNAC I-80 CNC CONTROL
Denna ligger på runt 145 kkr på plats i USA.
Vad finns mer att tillägga om konkurenterna eller om Matsuura?
-jo en fråga till. Deras styrsystem Yasnac, har man något som liknar dialog i Sinumerik, -typ färdiga
cykler som man enkelt fyller med värden.