Hur bra är Matsuura

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Hur bra är Matsuura

Inlägg av DW »

Jag har läst en hel del om Matsuura MC600 en flerop som ser stabil ut men undrar om de är outslitbara!
Såg ett företag på nätet som fått uppdrag 2008 att renovera 5st Matsuura MAM -72 till Hannifin Parker i Borås.
Men -72 måste väl vara något mått, inte som man kan tro från 1972.

Någon här som kört en Matsuura eller vet lite om de som är från -80 talet.
Denna är dock från 1987. Nu blev jag lite sugen.... :drool:

Bild
meconer
EF Sponsor

Re: Hur bra är Matsuura

Inlägg av meconer »

Jag har kört lite Matsuura för länge sen. 660, 500 och 760. Det var någon gång på 80-talet så de var äldre än den där. Men allihop var stabila och bra att fräsa med och driftsäkra. Det var Fanuc på 500:an och 660:n. 760:n hade ett system som hette Yasnac men det var väldigt likt Fanuc. Fast bättre faktiskt, enligt mig och många andra. Är den bara i gott skick i gejdrar, lager, slangar, kablar och sånt så är det säkert en bra maskin.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-kul att höra. Det stod en nere hos GMV i Gnosjö (nu såld) men den hade iso-35 kona och har jag rätt
är det nog väldigt svårt att finna verktyg till en sådan. Yasnac MX-3 är det på denna.

Var det Japanska maskiner som var ledandepå 80 -talet eller kanske inte bara var, vilket är det bästa maskinfabrikat
om man tittar på flerop idag och tio år tillbaka?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Äldre Matsuura verkar vara riktiga slitvargar. Var nära att jag köpte en 70-talare en gång i tiden.
En bekant till mig har plockat ut oerhört med timmar ur en tidig 80-talare. Samma där lite udda kona, BT45. :tumner:
De här äldre maskinerna hade Turcitebelag till gejdrarna istället för linjarstyrningar, på gott och ont.
Finns även ett antal olika modeller på verktygsväxlare, 1-petare, 2-petare och tallriksväxlare.

#vilket är det bästa maskinfabrikat om man tittar på flerop idag och tio år tillbaka?#

Tja, vilken bil är bäst från idag och tio år tillbaka?
Omöjligt att svara på. Det beror helt på vilka krav man har.

Jag tror faktiskt att en äldre Matsuura är ganska prisvärd, om den är i hyfsat skick och ok i Turcitebelagen.
Fördel för hobbybruk är att det det existerar lite äldre maskiner, som inte behöver bli så dyra.
Den jag tittade på kostade 30.000:-.
persa

Inlägg av persa »

Japanska maskiner var vad gäller kvalité ledande på 80-talet och är det fortfarande idag. Men man får betala ordentligt för kvalité. Därför har man idag tappat marknadsandelar ordentligt till maskiner från Taiwan, Korea och USA. Sämre kvalité men betydligt lägre priser

Vilka lågprismaskiner är bäst ? Personligen tycker jag att om man jämför en maskin tillverkad i USA mot en tillverkad i Taiwan med samma pris så borde den i Taiwan vara bättre eftersom man i USA har högre arbetskraftskostnad och man då måste kompensera med lägre kvalité på komponenter, montering m.m. för att komma ned på samma prisnivå

80-talsmaskiner vertikala fleropar:

1. Matsuura (kungen bland vertikaler på den tiden)
2. Mori Seiki

Makino och Niigata är lika bra som Mori Seiki men såldes rätt lite av som vertikaler och är därför svåra att få tag på

Matsuura var den mest sålda vertikala fleropen i Sverige på 80-talet. Mycket stabila och driftsäkra. Dom flesta från mitten och slutet 80-talet med Yasnac styrsystem. Det var i princip bara Sandvik som köpte med Fanuc under den perioden

Äldre 500 och 510 maskiner ofta med BT35. Äldre 1000 maskiner ofta med BT45. Modellerna däremellan (inkl. 600) i stort sett alla med BT40. Modernare 1000 maskiner med BT50.
Hittar man begagnade maskiner med BT35 och BT45 så följer det ofta med rätt mycket hållare eftersom tidigare ägare sparat på sig så fort man hittat något. Men absolut inte omöjligt att få tag på ytterligare hållare om man har rätt kanaler

Värre kan det dock tyvärr vara med motorer och servon från Yaskawa. Kan vara både svårt och dyrt. Inte alls lika stort begagnat utbud som för Fanuc. Men som sagt var mycket driftsäkra maskiner så problemet bör inte uppstå så ofta
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

persa:
#Makino och Niigata är lika bra som Mori Seiki men såldes rätt lite av som vertikaler och är därför svåra att få tag på#
Finns det vertikala Niigata överhuvudtaget? Jag har aldrig sett någon i verkligheteten.

#Japanska maskiner var vad gäller kvalité ledande på 80-talet och är det fortfarande idag.#
Sedan har vi kungen av japanska maskiner också, Toshiba.

Värt att nämna om svenska fleroperationsmaskiner, typ Arboga och Strands, är att dessa inte är svenskbyggda, utan Taiwan-maskiner(Leadwell) som bytt namn.
persa

Inlägg av persa »

Niigatas vertikala maskiner börjar med typbeteckning EV. Stabila saker med 50-kona som standard. Har själv sett 2 st. på Sveriges västkust

Toshibas vertikaler är nog om möjligt ännu mindre sålda i Sverige än Niigatas

Att dom flesta Strands fleropar tillverkats av Leadwell på Taiwan visste jag (finns en Svensktillverkad modell VMC700 men den är sämre än dom Leadwell byggde).
Däremot har jag alltid trott att Arbogas Combimatic maskiner tillverkats i Sverige. I och för sig finns det nog inte många maskiner som är så struliga som Combimaticarna så där är jag inte så stolt över att vara Svensk.
Modigs maskiner är också helsvenska och som jag tycker den minst dåliga av Svenska vertikaler.
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

SAJO VMC är svenskbyggd och vertikal.
Jag fixade loss en VMC630 åt en här på forumet för något år sedan. Den är väl lika bra som HMC'na.
persa

Inlägg av persa »

Helt rätt. Den glömde jag, man tänker inte vertikalt när man tänker på Sajo. Men den är ju en stabil maskin som du säger
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

persa skrev:Vilka lågprismaskiner är bäst ? Personligen tycker jag att om man jämför en maskin tillverkad i USA mot en tillverkad i Taiwan med samma pris så borde den i Taiwan vara bättre eftersom man i USA har högre arbetskraftskostnad och man då måste kompensera med lägre kvalité på komponenter, montering m.m. för att komma ned på samma prisnivå
Låg arbetskraftkostnad brukar samanfalla med låga kunskaper och lågt optimerade tillverkningsmetoder. På 60-talet filade engelsmännen fram varenda del på motorcyklarna manuellt, de läckte olja som såll och ägarna fick skruva på dem mer än de fick köra dem. In på marknaden kom riskokarna, producerade i högautomatiserade linor och knappt rörda av en mänsklig hand. De läckte inte en droppe och gick som klockor.

Haas har hittat på någon slags modulbaserad produktion just för minska mantiden.

Men jag hade tagit en 10 år gammal japanes framför något nytt Haas- eller Johnford-smäck.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Snacka om response!

Hellre för dyr gammal kvalité än billig nyare skit. Min största svarv -en Taiwanes Turret 1640 går tyst som en mus men
faan vad jag retar mej på vissa grejor, -som dubbdocka som är lite olika trög i skruven, förklädets olje läck mm.
Men när jag köpte den beg. för 20 år sedan vad 60 000 + moms en massa pengar för mej (.....det är det nu mä :wink: )
så efterklok hjälper ju inte när plånboken skall vara med. Taiwan var väl där Kina är nu.

Om jag tolkar er rätt, så överlag kan man säga att Matsuura inte är skräp om man jämför andra i prisklassen då.

Tittade lite på USA och där finns hyffsat många och priserna mellan 70-150 kkr för -86 -95.
Men sen blir det dyrt, ex. från New York 22500 i frakt i 20 foots container, 2.7% tullsats och
inte att föringa den fina momsen på 25% som då skall inkludera allt -som ovan + försäkring mm.

För helt klart bör ju beg priserna säga en hel del liksom med allt annat. Jag är väl mer påläst
på svarvar och där tycker jag dessa maskiner finns kvar med höga priser från 80-talet
Traub, Mazak, GILDEMEISTER och Okuma.

men tillbaka till Matsuura, jag såg en modell som heter 510VF -95

Bild

YASNAC I-80 CNC CONTROL
Bild

Denna ligger på runt 145 kkr på plats i USA.
Vad finns mer att tillägga om konkurenterna eller om Matsuura?

-jo en fråga till. Deras styrsystem Yasnac, har man något som liknar dialog i Sinumerik, -typ färdiga
cykler som man enkelt fyller med värden.
persa

Inlägg av persa »

Yasnac fram t.o.m. MX3 som slutade tillverkas början 90-talet har inga dialogfunktioner. Det finns ju givetvis fasta cykler (i stort sett identiska med Fanuc) men hur dom ser ut får man titta i manualen om man inte kan dom utantill

Senare Yasnac som I-80 har jag ingen koll på vad dom har i dialogväg

En sak att tänka på om man importerar -95:or eller nyare från utanför EU. Maskiner av dessa årsmodeller ska vara CE-märkta vilket dom normalt inte är om dom kommer långt bortifrån. Har du firma med anställd(a) och det kommer en inspektör kan han förbjuda användning av maskin som inte är CE-märkt. Är du ensamföretagare eller kör privat så kan du klara dig undan vad jag har hört. Kan ju också vara en klar nackdel om du vill sälja maskinen i ett senare skede
Skriv svar