Programerare till PIC12c508
Programerare till PIC12c508
Hej.
Jag söker ritning plus komponentlista till en simpel, enkel programerare till 12c508, jag tycker att det är onödigt att lägga ner för mycket tid och pengar pga att jag har tänkt att bara programera 12c508 med den, annars så finns det ju mera avancerade programerare som klarar mängder med PIC,
men som sagt, jag är ute efter så simpel och billig som möjligt.
Hoppas någon här har någon bra länk.
Tack på förhand
Jag söker ritning plus komponentlista till en simpel, enkel programerare till 12c508, jag tycker att det är onödigt att lägga ner för mycket tid och pengar pga att jag har tänkt att bara programera 12c508 med den, annars så finns det ju mera avancerade programerare som klarar mängder med PIC,
men som sagt, jag är ute efter så simpel och billig som möjligt.
Hoppas någon här har någon bra länk.
Tack på förhand
- grapetonix
PIC12C508 kan programmeras 1 gång och sen inget mer!
PIC12F508 kan omprogrammeras ett antal gånger, jag kommer inte ihåg exakt men minst 1000 enligt mitt minne.
Ser du skillnaden?
Klant = köpa ny PIC12C508 ELLER programmera om samma PIC12F508.
Jag har som standart klantat mig minst 1 gång för varje utvecklingsprojekt....
PIC12F508 kan omprogrammeras ett antal gånger, jag kommer inte ihåg exakt men minst 1000 enligt mitt minne.
Ser du skillnaden?
Klant = köpa ny PIC12C508 ELLER programmera om samma PIC12F508.
Jag har som standart klantat mig minst 1 gång för varje utvecklingsprojekt....
- grapetonix
Har du någon särskild anledning till att vara så sugen på 12C508? 12F508 är BILLIGARE, pga att C-serierna mer eller mindre håller på att fasas ut...RedTiger skrev:Att man bara kan programera den 1 gång, det visste jag, och det är okej för min del, jag köper upp ett gäng för säkerhets skull.
men jag har fortfarande inte hittat någon vettig programerare
Men vill du tvunget använda 12C508 ska jag inte tjata, anledningen fattar jag dock inte. Då finns programmerare här:
http://www.myke.com/elcheapo.htm
Tack så mycket för länken,
men ärligt talat så måste jag säga att jag förstår inte mycket av den sidan, i mina ögon så är det väldigt dålig förklaring vart komponenterna skall sitta, men som sagt det är i mina ögon.
så här tycker jag att det ska se ut
http://www.semis.demon.co.uk/uJDM/uJDMmain.htm
denna är väldigt lätt att bygga tycker jag,
men tyvärr så klarar ju inte den att programera PIC:en som jag vill använda.
Men tack för svaret igen, om du eller nån annan hittar nån annan länk så är jag väldigt tacksam för svar.
men ärligt talat så måste jag säga att jag förstår inte mycket av den sidan, i mina ögon så är det väldigt dålig förklaring vart komponenterna skall sitta, men som sagt det är i mina ögon.
så här tycker jag att det ska se ut
http://www.semis.demon.co.uk/uJDM/uJDMmain.htm
denna är väldigt lätt att bygga tycker jag,
men tyvärr så klarar ju inte den att programera PIC:en som jag vill använda.
Men tack för svaret igen, om du eller nån annan hittar nån annan länk så är jag väldigt tacksam för svar.
Men det ska väl inte vara några problem, programmet de visar på sidan är ju t.o.m. ic-prog och nog tusan stöder det 12C508 (om du nu verkligen vill använda den antika varianten).
OK, i exemplet visar de en 18pins sockel men allt du behöver göra är att koppla om pinnarna (PGD, PGC, MCLR, VSS, VDD) till motsvarande på en 8pins sockel istället...
OK, i exemplet visar de en 18pins sockel men allt du behöver göra är att koppla om pinnarna (PGD, PGC, MCLR, VSS, VDD) till motsvarande på en 8pins sockel istället...
Så du tror att jag kan använda min gamla uJDM programmerare alltså, det var intressant
detta ska jag försöka forska vidare på.
Tack så mycket
Edit
Läste detta på sidan, därav trode jag ej att det gick att programera några andra.
Note that the design is limited to the PIC16x84 series of chips and cannot be used for In System Programming - ISP
/Edit
detta ska jag försöka forska vidare på.
Tack så mycket
Edit
Läste detta på sidan, därav trode jag ej att det gick att programera några andra.
Note that the design is limited to the PIC16x84 series of chips and cannot be used for In System Programming - ISP
/Edit
Aha okej, jag kan testa och se om det funkar eller ej.
Vilka pin är PGD och PGC?
de andra har jag nog lyckas fixa till så jag vet hur jag ska koppla.
Edit
eller egentligen så har jag nog inte lyckas med nått, det jag kommit fram till är att pin 4,5 och 14 ska gå till 4,8 och 7
sen får jag inte fram nått mer
/Edit
Vilka pin är PGD och PGC?
de andra har jag nog lyckas fixa till så jag vet hur jag ska koppla.
Edit
eller egentligen så har jag nog inte lyckas med nått, det jag kommit fram till är att pin 4,5 och 14 ska gå till 4,8 och 7
sen får jag inte fram nått mer
/Edit
Kod: Markera allt
8pin 18pin
VDD 1 14
VSS 8 5
PGD 7 13
PGC 6 12
MCLR 4 4
Hej igen,
Jag har du "byggt" om min programerare och har testat att programera min PIC 12C508A men det gick inget vidare, här följer lite info som kanske kan hjälpa er att hjälpa mig.
Jag kan läsa av PIC:en för testar jag att läsa utan programeraren inkopplad så får jag bara upp o:or men kopplar jag in den och läser igen så får jag fram 0FFF förutom på den sista som är 0C64
testar jag nu i detta läget att verifiera så lyckas verifieringen så pga det så antar jag att han kan läsa av PIC:en ordentligt utan problem.
Men testar jag nu att skriva till PIC:en så klagar han under verifieringen:
Programming failed at Code address 0200h.
anledningen att jag testar att skriva utan att ladda in nån annan HEX är för att kolla om den funkar, så att det inte är nått fel på HEX koden,
men jag testade även att ladda in den HEX-kod som jag ska använda och då klagar han okså på verifieringen fast istället Code adress 0000H
Jag använder mig av Oscillator: IntRC
Fuses:
ibockad WDT
ej ibockad CP
ej ibockad MCLR
Vill ni ha nån mer infå så är det bara att fråga,
hoppas någon har erfarenhet av detta som kanske kan hjälpa mig.
Tack på förhand
Jag har du "byggt" om min programerare och har testat att programera min PIC 12C508A men det gick inget vidare, här följer lite info som kanske kan hjälpa er att hjälpa mig.
Jag kan läsa av PIC:en för testar jag att läsa utan programeraren inkopplad så får jag bara upp o:or men kopplar jag in den och läser igen så får jag fram 0FFF förutom på den sista som är 0C64
testar jag nu i detta läget att verifiera så lyckas verifieringen så pga det så antar jag att han kan läsa av PIC:en ordentligt utan problem.
Men testar jag nu att skriva till PIC:en så klagar han under verifieringen:
Programming failed at Code address 0200h.
anledningen att jag testar att skriva utan att ladda in nån annan HEX är för att kolla om den funkar, så att det inte är nått fel på HEX koden,
men jag testade även att ladda in den HEX-kod som jag ska använda och då klagar han okså på verifieringen fast istället Code adress 0000H
Jag använder mig av Oscillator: IntRC
Fuses:
ibockad WDT
ej ibockad CP
ej ibockad MCLR
Vill ni ha nån mer infå så är det bara att fråga,
hoppas någon har erfarenhet av detta som kanske kan hjälpa mig.
Tack på förhand