Laddningsregulator på en MC med 3-fas växelströmsgenetator och permanentmagneter.
På en vanlig växelströmsgenerator för bilar reglerar man laddningen genom att variera magnetiseringen i rotorn. Men permanentmagneterna på en MC är just permanenta och kan därför inte regleras.
Någon som vet hur en regulator för en MC fungerar? Hackas strömmen (PWM), eldas överskottsladdningen bort i form av värme eller har man löst problemet på annat sätt?
Roland
Laddningsregulator med generator som har permanentmagneter
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Re: Laddningsregulator med generator som har permanentmagnet
Alla sådana regulatorer som jag har sett kortsluter generatorn vid den förinställda spänningen, oftast med tyristorer. Om jag minns xxargs förklaring rätt är permanentmagnetgeneratorer i princip konstantströmskällor, och när den är kortsluten är strömmen visserligen (relativt) hög, men å andra sidan är spänningen över lindningarna låg så att inte så mycket effekt bränns bort. Kortslutningsströmmen bestäms av magneternas styrka.
På dom lite "äldre" eldas det friskt
Senaste åren vet jag inte hur dom gör med tanke på att det ofta ligger med likriktare i dom.
Köra strömmen mot jord är nog vanligast på dom flesta system med magnetsystem.

Senaste åren vet jag inte hur dom gör med tanke på att det ofta ligger med likriktare i dom.
Köra strömmen mot jord är nog vanligast på dom flesta system med magnetsystem.
Tack för respons!
Jordar man laddningströmmen före eller efter likriktningen? Hur kan ett principschema se ut?
Roland
Jordar man laddningströmmen före eller efter likriktningen? Hur kan ett principschema se ut?
Roland
Min MC-generator ger 350W 14V - dvs 25 A. Det blir en rätt avsevärd energimängd att jorda ner och elda upp. I bästa fall får man kanske ett spänningsfall på cirkus 2 V (spolar, likriktardioder, mm) det ger en effekt på 50W. Alltså blir det rejält varmt någonstans.
Länken "viewtopic.php?f=3&t=44076&hilit=+laddregulator" visar på ett föredömlig bra sätt kretskortlayouten. Men i avsaknad på principschemat blir det ju inte helt enkelt att förstå funktionen.
Nån som vet var man kan hitta ett principschema?
Länken "viewtopic.php?f=3&t=44076&hilit=+laddregulator" visar på ett föredömlig bra sätt kretskortlayouten. Men i avsaknad på principschemat blir det ju inte helt enkelt att förstå funktionen.
Nån som vet var man kan hitta ett principschema?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Här finns ett schema som liknar de som jag sett tidigare.