Har investerat mig i en 15" bas och ska peta ihop ett par toppar med 8" + diskant. Kommer att bli PA-delar fast i lite mindre format helt enkelt
Nog om detta egentligen, lurar nu på ett par olika modeller för att driva och kontrollera detta.
Alt 1: En 3-kanals förstärkare för inbyggnad i basen. Tanken verkar god men genomförandet lite sämre. Dels står det 2x120W+500W på enheten, som Billebro sen skrivit att det är 2X300W+1000W. Troligen är ju överspecat som vanliget redan från fabrik så tror den realistiska effekten är vädigt låg? Är det bara jag eller borde den inte haft ett högpassfilter med?
http://www.billebro.se/myshop/myshop_st ... 2&PRID=869
Alt 2: Köpa sig ett riktigt aktivt filter som försteg och sen bygga sig ett eget 3-kanals-steg.
Alt 3: Bygga sig en 3-kanalsförstärkare med fast/justerbat hög och lågpassfilter för de nedre frekvenserna och sen dela topparna passivt mellan diskant och mid. En liten tonkontroll, ingångsväljare och naturligtvis volymkontroll. Allt i samma paket alltså
Fjärr och display är inte aktuellt.
Alt 4: Ungefär samma koncept som nummer 3 fast med ett försteg/delningsfilter i en låda och sen effekt-delen/slutsteg för alla 3 högtalare inbyggd i basen.
Har tillgång till lite skrot så som chassi, ett par gamla förstärkare som kan slaktas på tonkontroll/ingångsväljare/volymkontroll och lite annat småplock.
Är inte jätteduktig på elektronik, men kan löda, jobbar mycket med bil-el och vet ungefär vad som finns i en förstärkare.
Alternativ 3 är ju helt det som är mest intressant om jag nu skulle lyckas reda ut det
Vad tycker folket? Någon form av chipförstärkare (är 2x100+3-400 rimligt), vanlig transformator-nätdel, softstart, en färdig förstärkare som blir av med sin förstegsdel, lite plock för att få till ett lågpass och ett högpass runt 50-200hz och ett par VU-mätare? Finns väl en budget på ett par tusen iaf
Eller bör jag se glad ut och välja den färdiga prudukten?
Mvh Hampus