PIC i 50 knutar?
Re: PIC i 50 knutar?
Nää, 6 000 000 x 6 000 000. Det ska givetvis vara normaliserade enheter.
Det blir å andra sidan väldigt mycket då!

För att hålla mig lite till ämnet, men PIC18F4553 har ju USB, och om du kör PICen i 50 MHz tror jag du kan glömma att kunna använda USB möjligheterna då timingen kommer att vara ganska mycket off för USB.
Vet inte om du tänkt använda USB över huvud taget, men säger det ändå
Vet inte om du tänkt använda USB över huvud taget, men säger det ändå

Jag har inget ”fast” projekt till denna PIC, det är första gången en dylik ska upp på labbplattan så jag ska leka lite med den. Jag tänkte först och främst testa möjligheterna med 12 bitars AD som jag inte har gjort förut.
Men ett stort tack för varningen, det blir säkert att jag vill använda USB också lite längre fram.
Vilken hastighet/oscillator typ (RC, X-tal, Osc) är optimal när jag vill använda USB funktionen?
Jag antar att vfr’s förslag faller direkt?
Men ett stort tack för varningen, det blir säkert att jag vill använda USB också lite längre fram.
Vilken hastighet/oscillator typ (RC, X-tal, Osc) är optimal när jag vill använda USB funktionen?
Jag antar att vfr’s förslag faller direkt?

> Vilken hastighet/oscillator typ (RC, X-tal, Osc) är optimal när jag vill använda USB funktionen?
Lite svårt att säga, men en vågad gissning är de som databladet föreslår.
Lite märkligt att ställa frågan alls när det finns ett kapitel som
heter "2.3 Oscillator Settings for USB"...
Lite svårt att säga, men en vågad gissning är de som databladet föreslår.
Lite märkligt att ställa frågan alls när det finns ett kapitel som
heter "2.3 Oscillator Settings for USB"...
Jag kan själv läsa databladet Sodjan, men den praktiska ”hands on” infon (som inte finns i databladet) kan ibland vara värdefull åtminstone för mig.
När vi ändå hade ämnet uppe så….
När vi ändå hade ämnet uppe så….

USB-modulen i PICen behöver ha en klocka på 96 MHz, detta kan man fixa med hjälp av alla multiplikations- och divisionsmöjligheter som finns via config-bitarna.
Men du kan bara utnyttja max 48 MHz i övriga PICen, så det man gör när man ställer in frekvensen i en PIC18F4553 är att man får upp den till 96 MHz och sedan dividerar den med två till 48 MHz. Detta är om man tänkt använda USB-modulen, ska man inte göra det behöver man inte få upp den i 96 MHz först.
Det kan vara lite klurigt att få till det rätt de första gångerna, men lär databladet noga i det kapitlet som sodjan hänvisar till (och övriga databladet också naturligtvis).
Men du kan bara utnyttja max 48 MHz i övriga PICen, så det man gör när man ställer in frekvensen i en PIC18F4553 är att man får upp den till 96 MHz och sedan dividerar den med två till 48 MHz. Detta är om man tänkt använda USB-modulen, ska man inte göra det behöver man inte få upp den i 96 MHz först.
Det kan vara lite klurigt att få till det rätt de första gångerna, men lär databladet noga i det kapitlet som sodjan hänvisar till (och övriga databladet också naturligtvis).
> > Vilken hastighet/oscillator typ (RC, X-tal, Osc) är optimal när jag vill använda USB funktionen?
Alltså, det finns ingen "optimal" inställning. Det finns en massa olika inställningar som fungerar.
Alla dessa finns i tabellen i angivet kapitel. Vilken av dessa som är mest lämplig i just ditt fall
beror väl på dels vad du ska göra för övrigt med PIC'en, dels lite på vad du har tillgång till i
fråga om kristaller, externa klocksignaler o.s.v.
USB-PIC'arna har en betydligt mer komplex oscillatormodul än motsvarande modeller
utan USB. Av den anledningen brukar jag avråda från USB-modellerna i de fall att
man faktiskt inte *ska* köra USB...
Alltså, det finns ingen "optimal" inställning. Det finns en massa olika inställningar som fungerar.
Alla dessa finns i tabellen i angivet kapitel. Vilken av dessa som är mest lämplig i just ditt fall
beror väl på dels vad du ska göra för övrigt med PIC'en, dels lite på vad du har tillgång till i
fråga om kristaller, externa klocksignaler o.s.v.
USB-PIC'arna har en betydligt mer komplex oscillatormodul än motsvarande modeller
utan USB. Av den anledningen brukar jag avråda från USB-modellerna i de fall att
man faktiskt inte *ska* köra USB...
Sodjan>
Som jag skrev ska jag ”leka” lite med den på kopplingsdäcket, det är ett sätt att lära sig en ”ny” PIC.
Självklart vill jag inte måla in mig i ett hörn utan väldigt gärna välja en hastighet (om den finns) som inte hindrar några features som finns i 18F4553.
Som första approach vill jag testa 12-bit AD som jag nämnde men därefter gå vidare med andra funktioner t ex USB och sedan kombinationer av dem. Jag tycker det är ett bra sätt att bekanta sig med en PIC, "Works for me" om man säger så.
Det jag söker är en grundinställning om man så vill att börja med som inte inskränker möjligheterna.
Som jag skrev ska jag ”leka” lite med den på kopplingsdäcket, det är ett sätt att lära sig en ”ny” PIC.
Självklart vill jag inte måla in mig i ett hörn utan väldigt gärna välja en hastighet (om den finns) som inte hindrar några features som finns i 18F4553.
Som första approach vill jag testa 12-bit AD som jag nämnde men därefter gå vidare med andra funktioner t ex USB och sedan kombinationer av dem. Jag tycker det är ett bra sätt att bekanta sig med en PIC, "Works for me" om man säger så.
Det jag söker är en grundinställning om man så vill att börja med som inte inskränker möjligheterna.

> Det jag söker är en grundinställning om man så vill att börja med som inte inskränker möjligheterna.
Det finns inte.
Det finns inte.