feedrate för kretskortfräsning?
feedrate för kretskortfräsning?
Vad kör ni för feedrate när ni fräser kretskort?
(Tänker då främst på er som kör med vanlig dremmel/kopia och mdf fräs, inga proffs prylar)
Testade lite på måfå och körde då 50mm/min, det verkade gå hyffsat. Eventuellt pajade jag den allra yttersta spetsen på stålet, men det är lite osäkert (ett 0,2 mm 20 graders stål).
(Tänker då främst på er som kör med vanlig dremmel/kopia och mdf fräs, inga proffs prylar)
Testade lite på måfå och körde då 50mm/min, det verkade gå hyffsat. Eventuellt pajade jag den allra yttersta spetsen på stålet, men det är lite osäkert (ett 0,2 mm 20 graders stål).
Re: feedrate för kretskortfräsning?
Med lillasyster och Kress (visserligen bättre än dremel men det kan ju inte ha sån stor betydelse i det här fallet) och jag kör väl 600-700mm/min kanske. 50mm/min lät väldigt långsamt.
Ja fort gick det inte, men du kör så pass fort alltså. Då ska jag ösa på lite mer i nästa test.
Jag har bra testat lite, och körde med 200mm/min och det gick bra.
Julafräs (dremelkopia) och POSY A4 CNC.
Julafräs (dremelkopia) och POSY A4 CNC.
Har trappat upp i några steg och körde nu i 300mm/min, ( också jula kopia och posyA4) och det gick fint. Märkte att juladremmeln har ett rejält glapp i spindeln, (men så är den är inte heller helt ny), trots det så blir det förvånansvärt bra.
Och för er som inte har någon Lillasyster eller POSYA4.
Mer än så här behövs inte heller.
(Jepp, dom två första länkarna finns i ett annat inlägg också,
men inte alla läser allt, som vi gör, eller hur?
)

Mer än så här behövs inte heller.
(Jepp, dom två första länkarna finns i ett annat inlägg också,
men inte alla läser allt, som vi gör, eller hur?

Men Tjohoo! -Lyckorus.
Kände att juladremmeln bara glappade höger-vänster men inte framåt-bakåt, alltså är det inte kullagret i sig som är glappt.
Skruvade isär den och chimmsade kullagret med ett par lager papper, skruvade ihop och jodå glappet verkade vara borta.
Provfräste ett kretskort med en atmega88 i ytmonterad (TQFP32) version, är det möjligt att fräsa så smått var frågan.
Och jodå, kanon resultat.
Vilken skillnad med lite papper i juladremmeln. Är glad som en speleman.

Kände att juladremmeln bara glappade höger-vänster men inte framåt-bakåt, alltså är det inte kullagret i sig som är glappt.

Provfräste ett kretskort med en atmega88 i ytmonterad (TQFP32) version, är det möjligt att fräsa så smått var frågan.
Och jodå, kanon resultat.

Vilken skillnad med lite papper i juladremmeln. Är glad som en speleman.

- ghost_rider
Ritade i Eagle, gratis versionen (är extrem nybörjare på det men lyckades placera ut kretsen och dra banor från benen)
och tilläggs programmet pcb-gcode (också gratis).
samt sedan rakt in mach3.
och tilläggs programmet pcb-gcode (också gratis).
samt sedan rakt in mach3.