Dörröppnare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bjornebarn

Dörröppnare

Inlägg av bjornebarn »

Hej!
Det är så att jag tänkte bygga elektriska dörröppnare till min lägenhet, men nu var det tyvärr ett tag sedan jag höll på med digitalteknik och kan behöva lite hjälp att komma igång igen... :P

Själva "knappen" tänkte jag ha två rörelsedetektorer, som sitter ovanför varandra, så om man sveper handen nedåt så öppnas dörren, och stängs om man sveper den uppåt.

I följande länk ser ni hur jag har tänkt mig det hela: http://data.fuskbugg.se/skalman01/---abc.JPG

Om jag har tänkt rätt nu, så när sensor 1 aktiveras, kommer nätet få möjlighet att byta värde, sedan när handen är över båda sensorerna, så kommer x1 att sättas till 1 (eftersom sensor 2 har värdet 1), sedan, förutsatt att sensor 1 avaktiveras före sensor 2, så kommer x1 att stanna kvar på 1. X1 är kopplad till styrningen på en transistor, så att elmotorn får ström, och sedan när dörren når väggen, så sätts y1 tillfälligt till 1, så att x1 återställs till 0 och motorn stannar.

För att stänga dörren gör jag bara ett likadant nät, fast vänder på sensorerna, och för att de två motorerna för stängning respektive öppning inte skall motverka varandra, så kan jag ha en AND(x1(INV(x2)) för att öppningsmotorn skall kunna aktiveras osv.

Sedan till toadörren behöver jag ju självklart ett lås, men det är väl bara att ha en till AND-grind för x1, som kollar att låset inte är på 1?

Vad tror ni? Har jag tänkt hel fel, eller kan det kanske fungera?
Sedan så undrar jag vilken typ av sensorer som passar bäst (ni får gärna länka till elfa), kanske en IR-fotoresistor? De måste kunna detektera handen på ungefär 1 cm avstånd.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Dörröppnare

Inlägg av Klas-Kenny »

Först och främst: Välkommen till forumet! :D

On Topic:
Bara jag som tycker det låter väldigt mycket enklare med en µC till det här? :humm:
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Hej och varmt välkommen till forumet!

En enkel fotoresistor hade nog fungerat väl (plus att den är billig) men (då en ändrar resistans när det blir mörkare framför den) tänk på att den då inte kommer fungera när det är helt bäckmörkt i rummet fast då ser man ju inget i alla fall :) Dealextreame har haft mycket billig elektriska låsbultar så det är ett tips om du vill låsa toadörren både elektroniskt och fysiskt.

Jag tror precis som Klas-Kenny att en eller flera microprocessorer (Vi har ett avsnitt om den i vår wiki om du inte har så stor koll på dem) vore en god idé till detta projekt även om man sedan kopplar ihop dem till en PC för att kunna styra även därifrån.

Kul projekt glöm inte att fota mycket :)

//Nole
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Välkommen!

Det besvärliga i detta är faktisk sensorerna! Om min tanke på toadörren som ska låsas på ett enkelt sätt är rätt vill jag rekommendera ett par IR-reflex sensorer, alltså två set med en IR-LED + en IR-mottagare som är monterat så att de bildar en liten vinkel. När man drar handen (/annat) förbi i lagom avstånd "stutsar" IR-lyset in till mottagaren och det skapas en puls.

Om man sedan har en timer på ena sensorn kan man använda den andra sensor till att klocka in status från utgången av timern på en flip-flop och sedan utföra vad som behövs.

Detta förfarande kan göras mindre och enklare att bygga medelst en mikroprocessor (µC) och den skulle vara enklare att ändra tider osv. på.

Mjukvarumässigt (och hårdvarumässigt också för den del) kan man lägga en timer på varje sensor. När nummer två timer aktiveras kollas vilken timer som var den enda aktiva omedelbart innan, då har man riktningen (sensor1 -> sensor2 eller vice-versa), timerfunktionen gör att om bara ena sensorn aktiveras (en fluga som drar förbi kanske) kommer systemet att times ut efter kort tid utan att någon ändring sker.

Självklart bör det finnas ett sätt att kunde låsa upp dörren utan att behöva utföra sekvensen, tänk att en fluga kommer i rätt lås-sekvens och man står framför dörren, rejält pissnödig! Där skulle ett dold tungelement och en kylskåpsmagnet vara grejen...
"Fort! Jag är pissnödig, släng hit en kylskåpsmagnet!"
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

En Arduino kanske skulle funka om man inte vill gå direkt på MCU?
bjornebarn

Inlägg av bjornebarn »

Tack för alla svar och välkomnanden :)

Efter att ha läst vad ni har skrivit har jag bestämt mig för att försöka mig på en Arduino istället, det känns lättare när jag väl lär mig det, och då kan jag dessutom lätt lägga till extrafunktioner (som ljudeffekter osv :)). Ang sensorerna är nog reflexsensorer bäst, som någon nämnde.

Jag tänkte köpa ett Arduino Mega när jag får lön, och sedan en sådan där låsbult från dealextreme (som dessutom har en failsafe, att den automatiskt låses uppnär strömmen stängs av). Jag såg förresten att vissa digitala utgångar på arduino mega-kortet var såkallade PWM. Jag läste på lite om det, men förstod inte riktigt vad det skulle få för användning. Är det något jag kommer ha nytta av tror ni?

Det hade visserligen varit roligare att bygga allting själv genom att utgå från grindar, men det blir så mycket svårare att göra ändringar då, eller om något blir fel, så måste man beställa in nya grindar osv...

När något nytt händer uppdaterar jag, och självklart tar jag bilder också när jag har kommit någonstans. Ni får gärna komma med mer förslag och funderingar under tiden :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Det du kan ha användning av pwm till är om du t.ex. ska dimma en LED-belysning eller styra en motor (Så du kan få den att gå på "halvfart" t.ex.)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

PHermansson skrev:En Arduino kanske skulle funka om man inte vill gå direkt på MCU?
Jag kan inte låta bli att störa mej på det där.. :)

En Arduino är fan bara en sketen MCU på ett litet kretskort med kontakter på, typ.. och sen ett programmeringsspråk till det.

Jag vet inte riktigt varför det skulle vara så mycket enklare än ett annat labbkort som bundlas med en programerare, typ pickit2 och lämpligt språk.
Skriv svar