Det är så att jag tänkte bygga elektriska dörröppnare till min lägenhet, men nu var det tyvärr ett tag sedan jag höll på med digitalteknik och kan behöva lite hjälp att komma igång igen...
Själva "knappen" tänkte jag ha två rörelsedetektorer, som sitter ovanför varandra, så om man sveper handen nedåt så öppnas dörren, och stängs om man sveper den uppåt.
I följande länk ser ni hur jag har tänkt mig det hela: http://data.fuskbugg.se/skalman01/---abc.JPG
Om jag har tänkt rätt nu, så när sensor 1 aktiveras, kommer nätet få möjlighet att byta värde, sedan när handen är över båda sensorerna, så kommer x1 att sättas till 1 (eftersom sensor 2 har värdet 1), sedan, förutsatt att sensor 1 avaktiveras före sensor 2, så kommer x1 att stanna kvar på 1. X1 är kopplad till styrningen på en transistor, så att elmotorn får ström, och sedan när dörren når väggen, så sätts y1 tillfälligt till 1, så att x1 återställs till 0 och motorn stannar.
För att stänga dörren gör jag bara ett likadant nät, fast vänder på sensorerna, och för att de två motorerna för stängning respektive öppning inte skall motverka varandra, så kan jag ha en AND(x1(INV(x2)) för att öppningsmotorn skall kunna aktiveras osv.
Sedan till toadörren behöver jag ju självklart ett lås, men det är väl bara att ha en till AND-grind för x1, som kollar att låset inte är på 1?
Vad tror ni? Har jag tänkt hel fel, eller kan det kanske fungera?
Sedan så undrar jag vilken typ av sensorer som passar bäst (ni får gärna länka till elfa), kanske en IR-fotoresistor? De måste kunna detektera handen på ungefär 1 cm avstånd.
Tack på förhand!